MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är inte kompressorn, det är kondensorn/värmeväxlaren som är paj. Lika dyrt att repa som en ny pump.

pahlen, Gullberg, hayward, astral om du vill ha lite premium, annars är Brilix ett populärt budgetmärke.
Tack.

Och finns nåt mittemellan budget och premium?

Vad tror du om detta?

https://outl1.se/poolvarmepump-9kw-wifi

Eller swim and fun (som jag sett diverse poolprodukter ifrån)

https://www.byggmax.se/värmepump-pool-1400-swimfun-p67100031

Min pool är 6 m lång och rymmer 21000 liter. Vad är en bra värmeeffekt? Ska jag hålla mig till 8kw?
 
Det skulle förvåna mig om du behöver mer. Jag har 9kw men också ett tak vilket gör stor skillnad förstås, men jag har också dubbla vattenvolymen.

Jag har ingen egen erfarenhet av Swimfun etc men ville jag ha ett mer ekonomiskt alternativ skulle jag ta en Brilix. Många är nöjda med dessa.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
T
Jag har 9kw till en 6x3. Bättre en större än en för liten.

Ser ut som du har fall mot VPn som sitter lågt, blir det inte väldigt mycket vatten som står där när det regnar ihop med kondensvatten? Ser lite risky ut.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Jag har 9kw till en 6x3. Bättre en större än en för liten.

Ser ut som du har fall mot VPn som sitter lågt, blir det inte väldigt mycket vatten som står där när det regnar ihop med kondensvatten? Ser lite risky ut.
Tack för input,

Förklara gärna. Menar du under VP? Eller att rören lutar?
 
T
Bilden kanske lurar ögat men ser ut som den står på marken och är en bit under asfalten. Sen verkar det vara lutning mot VPn från asfalten. Det kanske är bra avrinning där den står men är inte bra om det blir en stor pöl där varje gång det regnar så den kortsluter.

Hade känts tryggare att få upp den lite om du nu ändå ska byta.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Asfalten är hög och värmepumpen står i ett dike som borde få allt regnvatten och smuts som förs med. Den borde monteras en bit upp på ett fundament eller väggkonsoler.

Den står även lite väl nära väggen. Det hindrar luften från att flöda fritt och minskar pumpens effektivitet.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Mycket värdefullt, tack båda.

Nånting annat jag kan överväga nu när jag ska börja med nytt blad? Är pool VP vägen att gå? Andra idéer?
 
ja, inget annat värmer när det behövs som mest.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Tyvärr lär man sig mycket av sina eller andras misstag. I detta fall har du pga de tidigare ägarna sett hur man inte gör...

  • Se till att lampknappen inte slås på av misstag.
  • Se till att poolen och övriga systemet töms på vatten så att det inte fryser sönder. Här finns det mer att lära på temat vinterstängning.
  • Var rädd om sakerna.
Hmm, en del har jag inte läst om, hur mår sandfiltret? Det ska bakspolas med regelbundna intervall. Det borde sitta en manometer som visar trycket över filtret. Vad visar den när cirkulationspumpen går?
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Du kan värma poolen med eller förstärkt av solpaneler. Har du bara paneler gäller det att det är sol i några dagar innan det blir varmt - du får snällt vänta. Har du den utöver VP är det en extra kostnad att installera och någon liten besparing över tid. Jag har pooltak och det värmer nog bättre. Solen idag gav 29,5 grader.

Vissa använder husets bergvärme för att värma poolen på sommaren. Men om det är bra tvistar de lärde. Installerade senaste modellen från IVT i höstas, 512C, och fick rådet att låta bli. "-Pahléns nya pumpar är mycket bra och mer effektiva än vår senaste BVP"

Så jag skulle säga att en ny VP är enklast.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Pooltak, dyrt, men med flera fördelar:
  • Värmer poolen, det blir som ett växthus.
  • Håller nästan all smuts borta. Du har ett lamelltak, se bara till att smutsen på taket inte ramlar ner när du öppnar...
  • Du kan simma och plaska under taket när vädret är dåligt; blåsigt, regnigt eller kallt
  • Taket gör att du slipper staket runt poolen. Ditt tak kanske också uppfyller boverkets krav om man kan stå på det.

Polrobot, blir mycket rent och du slipper en tråkig syssla. Återigen dyrt, tror det är svårt att komma under 10kkr.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tyvärr lär man sig mycket av sina eller andras misstag. I detta fall har du pga de tidigare ägarna sett hur man inte gör...

  • Se till att lampknappen inte slås på av misstag.
  • Se till att poolen och övriga systemet töms på vatten så att det inte fryser sönder. Här finns det mer att lära på temat vinterstängning.
  • Var rädd om sakerna.
Hmm, en del har jag inte läst om, hur mår sandfiltret? Det ska bakspolas med regelbundna intervall. Det borde sitta en manometer som visar trycket över filtret. Vad visar den när cirkulationspumpen går?
Tack, har lärt mig mycket men tyvärr var detta inget som jag själv har försatt mig i. Har skickat en reklamationsmail till säljaren.

Jo, jag backspolade filtret före start i 2 min. Trycket ligger inom det gröna, men under 100.

Igår hade jag inte filtret igång, och när jag drog igång det igen idag så var filtreringen trög (som att den inte går runt) Jag fick lufta filtret i några minuter tills trycket byggdes upp och då såg jag mer vatten i pumplocket, och sen rann det på.

En konstigt sak jag märkt är att det ibland låter som att det rinner mycket vatten nerför bräddavlopp, och ibland låter det inte alls. Normalt? Vattennivån sjunker även typ 1-2 cm per dag. Har inte nåt överdrag på än.
 
T
Ta dit någon som kan pool och låt denna gå igenom hela anläggningen.
Om förra ägaren inte ens kunde göra en vinterstängning själv så undrar man hur poolen misskötts under åren.
 
Eftersom du inte har varmt vatten i poolen är nog 1-2 cm för mycket att tillskriva avdunstning, men håll lite koll på detta och se vad som händer. Läcker det runt lampa, breddavlopp eller inlopp borde du se det.

En sak när du jobbar med sandfiltret. Stäng av vattenpumpen innan du ändrar läge på centralventilen på sandfiltret.
 
Jonas Persson
Har du någon klar del så att du ser hur vattnet du backspolar ser ut? I praktiken så spolar du vatten baklänges genom filtret och all smuts som fastnat i filtret spolas ut i avloppet. Beroende på storlek så finns det mellan 50 och mer än 100 kg fin sand i filtret och stora partiklar lyckas inte tränga ner i filtret, hamnar på ytan och täpper till. Fin smuts fastnar inne i sanden. Vattnet som letat sig ner genom sanden tar sig vidare genom hål som är mindre än sandkornen och ut i poolen. Går denne del sönder, tex genom att filtret fryser, kommer du att få sand i poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.