Needas Needas skrev:
Plank och port färdiga!
[bild]
Ser väldigt snyggt ut. Men sitter inte diagonalsträvan åt fel håll? Här agerar den "dragsträva" medans många beskrivningar och en hel del bilder visar på att den skall agera "trycksträva", dvs börja i grinden övre hörn och sluta vid det nedre gångjärnet. Men jag har kanske fel :thinking: har i alla fall gjort mina grinder/dörrar på det sättet.
 
R roli skrev:
Ser väldigt snyggt ut. Men sitter inte diagonalsträvan åt fel håll? Här agerar den "dragsträva" medans många beskrivningar och en hel del bilder visar på att den skall agera "trycksträva", dvs börja i grinden övre hörn och sluta vid det nedre gångjärnet. Men jag har kanske fel :thinking: har i alla fall gjort mina grinder/dörrar på det sättet.
båda funkar. gör man port/dörr med tex plattjärn som diagonal ska man ha den dragande för den klarar inte att bli ihoptryckt...

med trä är det nog vanligast att ha den tryckande men det är ju bara en ”dörr”. det där kommer funka utmärkt :)
 
På grindarna vid vårat gamla hus sattes strävorna fel av en snickare. Det dröjde inte många år innan grindarna började hänga ner och efter att jag vände på strävorna (så att dom utgår från nedre gångjärnet) så var dom raka resten av tiden vi bodde där.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hopfällbart meterstock i trä uppdelat på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tumstocken tycks ha muterat till stumpstock!
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
[bild]
Aaaaaaarggghhh man blir galen när det händer. :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Denna tumstocken är nog 3-4 år så åldern hade börjat ta ut sin rätt. Dammet när jag kapade lecablock härom veckan blev dödsstöten för gångjärnen.
 
tommib
Jaha, damm.

Mina blir sådär när jag lånar ut dem till "hjälpredorna"...
 
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jaha, damm.

Mina blir sådär när jag lånar ut dem till "hjälpredorna"...
Känner igen det, barn va??
 
tommib
Jupp...
 
Monterat en ny tv, lite otippat att man skulle behöva ta fram gängtapparna.
Dåliga gängor och skruvar gjorda av ost en osedvanligt dålig kombination.
 
Gängtapp- och hålsågssats i blå låda med skruvnycklar och gängsnitt på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fgo fgo skrev:
Känner igen det, barn va??
Ja helt plötsligt är den ett metspö, eller svärd eller varför inte spade i sandlådan... Jag har gett dom egna saker att förstöra! ;)
 
Jag
FreQa FreQa skrev:
Ja helt plötsligt är den ett metspö, eller svärd eller varför inte spade i sandlådan... Jag har gett dom egna saker att förstöra! ;)
Jag har gett mina meterstockar till barnen med förhoppningen att de ska gå just detta öde till mötes, så jag slipper bli frustrerad när jag plockar upp en i tron att jag fått tag på en contact-meter.
Den enda de hittills lyckats förstöra var dock en av contact-metrarna som jag ju ville ha kvar.
 
  • Ledsen
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag verkligen kämpat i CADen... Det är knepigt att få till det där tredimensionella på ett bra sätt....
 
  • CAD-ritning av mekanisk del monterad på motorblock i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-CAD-modell av maskindel som jämförs med verklig motsvarighet i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
anhack och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.