Sätt upp en skylt, 'Gatis coronafritt virke', så ska du se att du blir av med det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sätt upp en skylt, 'Gratis coronafritt virke', så ska du se att du blir av med det.
Tack för tipset!
Jo det kan jag visst det men det är typ samma 10-20 personer som ja språkar med dagligen så de vet redan att de får komma och hämta.. och djungeltelegrafen är rätt effektiv på en liten ö...men en skylt på vår FBsida , "köp, byt och sälj" sprider ju sig utanför ön, men de flesta stugägarna får inte resa hit utan karantän på hemvägen!
 
Uppdatering. Väggar inkl mellanvägg nere, bjälklagsgolv uppbrutet. Såg- och kuttersspån fräscht, men har varit tillhåll får hyresgäster..
Rivningsvirket utannonserat, tre intressenter. vara 2 börjat hämta. Hittills. Rep av sjöbod, vedskul, moped o cykelskjul....Kanske jag ska bygga nåt själv, det är trångt i carporten!
Staplar av begagnat rivningsvirke och byggmaterial på gräs med lantlig omgivning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med rivningsvirke och spån ute i naturen, redan påbörjad bortforsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag med uppbrottet golv och verktyg, inklusive skottkärra och vågrät linjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat bjälklagsgolv med synliga träskivor, med högar av rivningsvirke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis öppen byggplats med rivet golv och byggmaterial, inklusive fönster och en kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna träbjälklag och gammalt virke nära en byggnad, redo att hämtas av intresserade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äntligen allt byggvirke borta, endast betongplintar kvar, det var några stöttor av timmer som stod mot bara marken.
Ska kolla hur djupt betongplintarna står, under den första husdelen var djupet endast någon dm. Är det så här med så gör jag väl nya plintar? Standarddjup på ön är 60cm i snäcksand Betongplintar och gamla träbjälkar på marken efter borttaget byggvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt byggdäck med timmerstöttor på betongplintar och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med borttagna träkonstruktioner och synliga betongplintar i marken, omgivet av grönt gräs och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplintar synliga efter borttagning av byggvirke med husstötta och byggmaterial spridda runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Tack för glada tummar!
Markberedningen gör jag lika som etapp 1, dvs jord bort och ersätts med snäcksand, inga problem.

Plintgrund:
Gjort etapp 1 (3x6m) enligt enkelstugans modell, tänker använda samma konstruktion i etapp 2.

Etapp 2: Två Bjälklag, ett med yttermått 4x4m med en extra bärlina på mitten och ett 5x2,5m med en gemensam bärlina med huvudhuskroppen .
Ska jag göra nya plintar eller använda de som är och komplettera/flytta?
Befintliga plinthöjden är varierande men i stort anpassad till 2 lager timmerstockar. Några saknas och måste göras nya och några behöver flyttas...om någon är för hög måste den kapas, 2x2dm betong....

Eller, eftersom totala bredden är bara 6,3m, ska jag använda den regellängden och sätta en bärlina mitt under den istället? Sparar då in några plintar. Tänker använda C24 45x220mm...
 
Markarbete netto 5h, mha 2 man och en Bob-Cat E16: rivit bort gamla plintar och skalat bort jord lager under och runt etapp 2-bygget. Lagt ut snäcksand 1-3dm under blivande bjälklaget. " Hittade" snäcksanden under gräsmattan bredvid bygget, det blev en grop på 2x2x2m som återfylldes med de gamla plintarna och jordlagret från nu och förra byggetappen. Märkligt nog är det fortfarande 2-3m3 jord kvar.
En hög med gamla träplankor och rester av betongplintar framför en klippvägg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minigrävare Bob-Cat E16 nära en byggnad under markarbeten, gammal plint synlig med omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grävmaskin av märket Bob-Cat E16 utför markarbete vid grunden till en byggnad, med synliga gamla plintar och skalad jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markarbete vid bygge med snäcksand och gammalt material återfyllt i grop nära en vit byggnads hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problem att lösa: 100-års askstubbe diameter 70cm med grova rötter är vägen för en plint vid bergväggen bakom bortre knuten. Stubbfräs skulle kanske funka men stubben innehåller kringvuxna stenar. Liten planteringsspade+tigersåg+ oändligt tålamod? Kan ett hörn av bjälklaget klara sig utan hörnplint? Hur långt kan ett överhäng vara då med regeldimension C24 45x220mm? Övre vänstra hörnet, den delen har dimension 2,4x4,8m
T.ex flytta plinten 0,6m åt något håll, åt höger eller neråt i ritningen?
Ritning av bjälklag med markerade plintar och mått, kopplat till diskussion om markarbete och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med uppgrävd mark, stubbe och stenar nära berg och byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Elda stubben. :D

Men det funkar nog bra att sätta en plint 0,6m ”fel”.
Det blir kanske inte raveparty med alla öbor i stugan?

//AA
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Elda
Jag vill få det fört till protokollet att det inte var jag som uppmanade till eldning den här gången!

Lite allvarligare avseende överhänget, så tror jag att det bästa är om du kan undvika det eller bara ha någon halvmeter som @saiter skrev. Men ligger stubben mot berget borde det väl ändå gå att dra loss den rätt bra; då har den ju ändå inte fäste åt bergssidan.
 
  • Gilla
bopakoster och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Elda stubben. :D

Men det funkar nog bra att sätta en plint 0,6m ”fel”.
Det blir kanske inte raveparty med alla öbor i stugan?

//AA
Tack! ......."alla förslag är bra, utom de tråkiga!"
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vill få det fört till protokollet att det inte var jag som uppmanade till eldning den här gången!

Lite allvarligare avseende överhänget, så tror jag att det bästa är om du kan undvika det eller bara ha någon halvmeter som @saiter skrev. Men ligger stubben mot berget borde det väl ändå gå att dra loss den rätt bra; då har den ju ändå inte fäste åt bergssidan.
Tack , vi försökte att bryta loss den med Bobcaten , inte plats för vinkelrätt mot berget, men 45 grader. Sitter "bergfast"
 
Askstubbar skojjar man inte bort.
Det är nog till att förbereda en del slakt av eggverktyg och klingor...

Annars bör det fungera med överhäng också.
Blir dock inte klok på var på ritningen det rör sig om?
 
Använd stubben som plint...:geek:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Askstubbar skojjar man inte bort.
Det är nog till att förbereda en del slakt av eggverktyg och klingor...
Annars bör det fungera med överhäng också.
Blir dock inte klok på var på ritningen det rör sig om?
Tack! På ritningens plintplan (Ritat med norr uppåt, som en karta ska vara), så befinner sig stubben i plintplanens nordvästra hörn, som alltså skull hänga utan plint precis i hörnet, den får nog en placering en halv meter söder eller österut.
BengtH BengtH skrev:
Använd stubben som plint...:geek:
Skulle kunna fungera, men hur länge?
 
"Jobbade" nattskift för att min GDS-laserstråle, som inte är så värst stark i solsken, skull synas.
Jag börjar med den södra byggnadskroppen medan ni och jag fortsätter att brainstorma om den nordvästra plinten, OK?
 
  • Nattbild av byggarbetsplats med synlig röd laserstråle från GDS-laser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Gör två plintar i det hörnet. (y)
En 0,6 m söderut och en 0,6 m österut.

Då är det inget som kan ge sig.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.