Lucky2015
S Sokar73 skrev:
Hej! vi har byggt vårt hus själva, även gjort badrummen själva vi har lagt underlaget Webers tätskikt! Sen har en kaklat åt oss som kan det men inte jobbar just bara med det utan är snickare i grunden! Vi mörker nu att det samlas vatten på två ställen typ att det rinner under klinkergolvet! Kan det komma från golvbrunnen i duschen?
Golvbrunn och tätskikt måste sitta på samma nivå. Det det där ser riktigt dåligt ut. Vid skada, som ni nu fått och där golvbrunnen är felaktigt monterad täcks inte av försäkringen. Gör om, gör rätt!

https://www.viivilla.se/bygg/felmonterad-golvbrunn/
https://www.alltombostad.se/var-tredje-golvbrunn-ar-felmonterad-89884/nyhet.html
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas Abrahamsson och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnts ser det ut som att tätskiktsmembranet är skuret så att det slutar mellan dörrkarm och regel. Kan du ta lite mer bilder där? Svårt att se hur det ser ut bakom plattans kant men tycker det ser tveksamt ut. Om tätskiktet är bristfälligt på samma ställe som du kan väta en trasa så är det definitivt ett problem.

Närbild på ett potentiellt bristfälligt tätskiktsmembran vid kanten av en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
molntjanst och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte i vilken ordning plattorna satts (väggar före golv eller golv före vägg)
Men ibland händer det att det bildas ett hålrum längst ner i vägg/golv vinkel. Då det för det första är ganska bökigt att få fix in där, plus att det kan vara lite lathet.
Iaf, fenomenet som uppstår då är ett tunnel liknande hålrum, även om man vill tycka att fogen sen borde tränga ner, är det inte alltid så att den gör det.

Fenomenet som sker då, är att vattnet väljer att fylla ”tunneln” då det är lättare för det än att tränga igenom den kompaktare fogen.
Med andra ord bildas det en vattenpelare runt längs kanten tills den kommer till ett ställe där den kan tränga upp som lättast, vilket oftast är vid dörröppningen/fodret.

Hur löser man detta problem? Genom att försöka bryta/fylla tunneln. Ju tidigare ifrån duschhörnan desto bättre. Man kan prova att börja fylla med silicon i springan (vid fodret i detta fall) där vattnet stiger upp.
 
Det ser ju också ut som att ni inte har någon tröskel eller uppvik alls ut mot resten av huset.

Om jag hade varit på visning i ditt hus hade jag definitivt blivit fundersam om den som gjort badrummet hade koll på hur det ska göras. Har ni följt tätskiktsleverantörens anvisningar? Säkert vattens anvisningar?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag har stött på det där förut i jobbet (är plattsättare) då kallades det för "sugrörseffekten" vattnet som kommer bakom plattorna i duschen gör att det blir som en hävert, ett självsug.
Kratsa försiktigt ur fogen i golvvinkeln utanför duschväggen, ca 5-10 mm brett och fyll sedan hålet med silicon. Stanna ett par mm under ytan på golvfogen och när siliconet har härdat så lägger ni lite golvfog på siliconet.

Det löste problem för oss i alla fall. Sedan måste ni lösa tätningen mot tröskel/karm
 
  • Gilla
stugfar och 5 till
  • Laddar…
Ja jag uppfattar att det är torrt utanför så laga dom punkter dörr uppvik övergång golv vägg...
Kapillärkraften är inte att leka med...

Kolla också lodrätt vid regeln vid dörren ner i trät..är den regeln fuktig är det illa?

Ni har antagligen också blivit lurade av golvbrunnstillverkarna som har en massa trix för att göra badrumsbranchen i Sverige unikt korkad jämfört med resten av världens badrum!
Det borde vara obligatoriskt att kunna låna specialkniven tex
Oskicket att göra så att försäkringsbolagen inte behöver ersätta baserat på en fälla i golvbrunnen är inte ok
 
Men..

Vattnet borde väl ändå rinna neråt så fort det kommer över kanten på tätskiktet?

Med andra ord är det inte alls säkert att det blir blött i rummet utanför utan det blir blött i "rummet under" dvs bjälklaget..

Och är det bara lite vatten som rinner ut "hela tiden" lär det väl ta ganska lång tid innan det uppstår en synlig skada..

Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Men..

Vattnet borde väl ändå rinna neråt så fort det kommer över kanten på tätskiktet?

Med andra ord är det inte alls säkert att det blir blött i rummet utanför utan det blir blött i "rummet under" dvs bjälklaget..

Och är det bara lite vatten som rinner ut "hela tiden" lär det väl ta ganska lång tid innan det uppstår en synlig skada..

Eller tänker jag fel?
...eller så sugs det till och med uppåt i väggen. Vatten brukar hamna någonstans där man inte trodde.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
...eller så sugs det till och med uppåt i väggen. Vatten brukar hamna någonstans där man inte trodde.
Ja..
 
H
kanske kan du installera en duschkabin...
 
Har tittat noga i duschen och tror jag hittat vart det kan komma i från! Eller vad tror ni? Där finns ju ingen fog.
 
  • Grå kakel i duschen med synlig blå linje där fog saknas mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det spelar ingen större roll. Fogarna är aldrig vattentäta, utan det är tätskiktet under som ska leda vattnet mot golvbrunnen.
Som sagt var; Om tätskiktet är korrekt utfört så borde det inte vara något akut problem att lite vatten rinner åt fel håll.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Okej, ja då är det väl bara att riva upp och kolla hur det ser ut under. Vi kanske har gjort fel då
 
Om du river upp klinkern är det stor risk att tätskiktet går sönder.
 
Okej, vad ska vi göra då? Får nog ta ut en expert på detta känns det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.