Status
Tråden går ej att kommentera.
Demmpa Demmpa skrev:
@kvirre från vilken sida på internet är texten tagen?

Har hittat en sida som har mer eller mindre exakt samma text, det är en saneringsfirma,
[länk]

Hittar bara en kommun där sanering av asbest ska anmälas till kommunen, å det är Lomma.
Ja det var den sidan som gav en sammanställning som lät bra.
Sen kan det säkert vara olika i olika kommuner. Det som också kan skilja är var man kan bli av med avfallet och vad det kostar. Min egen återvinningstation tar emot "max tre kilo" från privatpersoner. Har man mer måste man åka till särskillda ställen och betala. Jag har själv fåt göra detta. Det var ett antal år sedan men redan då fanns begränsningar i mängd. Fick packa det i plasthinkar med lock och köra till ett ställe där man tog hand om rsikavfall.
 
P
På en del sopstationer är det gratis att lämna asbest väl inpackat i plast så länge man är privatperson.

Kanske bättre det än att det blir nedgrävt eller dumpat på annat vis.
 
  • Gilla
undine och 1 till
  • Laddar…
Hej
Vi kanske lämnar den ursprungliga frågeställningen men det kan ju ändå vara av intresse för frågeställaren vad personen som river tänker göra med resterna på sikt och kankse kan ställa den frågan.
Vad man får lämna och vart man kan lämna beror uppenbarligen på var man bor.
Min pappa var nog jämförbar med "74 årig gubbe" och ville nog inte ta vare sig besväret eller kostnaden för att ta hand om avfallet. Här, i Sollentuna, är tydligen (numera) begränsningen 3 kg som man får lämna gratis. Jag antar att detta tak, som frågeställaren beskriver, troligen genererar en större mängd avfall och att då både transporter och eventuella kostnader kan påverka var avfallet hamnar.
 
kvirre kvirre skrev:
Hej
Vi kanske lämnar den ursprungliga frågeställningen men det kan ju ändå vara av intresse för frågeställaren vad personen som river tänker göra med resterna på sikt och kankse kan ställa den frågan.
Vad man får lämna och vart man kan lämna beror uppenbarligen på var man bor.
Min pappa var nog jämförbar med "74 årig gubbe" och ville nog inte ta vare sig besväret eller kostnaden för att ta hand om avfallet. Här, i Sollentuna, är tydligen (numera) begränsningen 3 kg som man får lämna gratis. Jag antar att detta tak, som frågeställaren beskriver, troligen genererar en större mängd avfall och att då både transporter och eventuella kostnader kan påverka var avfallet hamnar.
Hej Kvirre!

Helt ok att lämna ursprunglig fråga, den har ändå lämnats lång långt bort vid det här laget. Jag måste säga att jag tror att gubben kommer att plasta och köra till den lokala ÅVC. Så helt rätt av honom. Jag skrev ursprungliga frågan i affekt så visst kanske den är något burdus. Han har nog skött det så bra som de flesta privatpersoner gör och kanske är det till och med så att det inte hade blivit bättre gjort av en firma. Däremot tycker jag fortfarande att det hade varit god etikett att berätta för oss grannar innan han påbörjade jobbet.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Däremot tycker jag fortfarande att det hade varit god etikett att berätta för oss grannar innan han påbörjade jobbet.
Varför? Om det uppenbarligen sköts på helt rätt sätt och det inte föreligger någon fara så har väl du ingenting alls med det att göra?

Ska man anmäla om man åker förbi på vägen och kanske råkar släppa ut lite avgaser? Ringa och säga att man ska måla om huset och eftersom färg räknas som farligt avfall så är det bra att grannen är medveten om situationen? Spänn av lite va....
 
  • Gilla
Doks och 6 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Vill bara påpeka att det inte bara är homosexuella sprutnarkomaner som kan få AIDS, utan faktiskt vem som helst.
Och att vara rädd för ormar är väl det mest logiska som finns.
Nej, det är inte logiskt att vara rädd för ormar, logiken säger att i Sverige är det näst intill "omöjligt" att dö av ormbett. Den enda fritt levande ormen som är giftig är huggormen, vilken de flesta svenskar aldrig träffar på under sin levnad, och varje år blir bara 300 personer bitna, och 70 personer behöver sjukhusvård. Dödligheten är så låg som 1-2 promille, och den siffran är sjunkande. Dödstalet är "något enstaka dödsfall varje årtionde" enligt internetmedicin.se, Jag vill inte skrämma dig men årligen dör 1-2 personer i Sverige av getingstick, 2018 dog 325 personer i trafiken och cirka 23 000 personer i cancer, så om du nödvändigtvis vill vara rädd så finns det mycket värre saker än ormar att vara rädd för. Det finns terapi för att komma över rädsla som är omotiverad eller överdriven. Lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
N Nisse Hammer skrev:
Nej, det är inte logiskt att vara rädd för ormar, logiken säger att i Sverige är det näst intill "omöjligt" att dö av ormbett. Den enda fritt levande ormen som är giftig är huggormen, vilken de flesta svenskar aldrig träffar på under sin levnad, och varje år blir bara 300 personer bitna, och 70 personer behöver sjukhusvård. Dödligheten är så låg som 1-2 promille, och den siffran är sjunkande. Dödstalet är "något enstaka dödsfall varje årtionde" enligt internetmedicin.se, Jag vill inte skrämma dig men årligen dör 1-2 personer i Sverige av getingstick, 2018 dog 325 personer i trafiken och drygt 92 000 personer i cancer, så om du nödvändigtvis vill vara rädd så finns det mycket värre saker än ormar att vara rädd för. Det finns terapi för att komma över rädsla som är omotiverad eller överdriven. Lycka till.
G greenhouse skrev:
Tja det är en bra fråga. Rädslor är väl sällan logiska tyvärr. Vore de det så skulle väl inga röka eller åka bil.
Det dog inte 92 000 av cancer, det är det totala dödstalet för ett år. Kanske 25 000 dör av tumörer, men naturligtvis ändå en stor siffra i sammanhanget.

Tycker det är rationellt att vara rädd för ormar. Inte vara rädd att de ska dyka upp i sängen eller i frukostflingorna, utan om man faktiskt ser en orm. Då ökar ju risken att bli biten rejält, jämfört med vilken annat tillfälle som helst, tex i sovrummet eller vid frukosten. Allt man är rädd för måste ju inte vara direkt dödande, som tex eternittak som tråden handlar om.
(kanske respekt är ett bättre ord än rädsla, att inte gå fram och peta ormen i nosen)
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
N Nisse Hammer skrev:
Nej, det är inte logiskt att vara rädd för ormar, logiken säger att i Sverige är det näst intill "omöjligt" att dö av ormbett. Den enda fritt levande ormen som är giftig är huggormen, vilken de flesta svenskar aldrig träffar på under sin levnad, och varje år blir bara 300 personer bitna, och 70 personer behöver sjukhusvård. Dödligheten är så låg som 1-2 promille, och den siffran är sjunkande. Dödstalet är "något enstaka dödsfall varje årtionde" enligt internetmedicin.se, Jag vill inte skrämma dig men årligen dör 1-2 personer i Sverige av getingstick, 2018 dog 325 personer i trafiken och drygt 92 000 personer i cancer, så om du nödvändigtvis vill vara rädd så finns det mycket värre saker än ormar att vara rädd för. Det finns terapi för att komma över rädsla som är omotiverad eller överdriven. Lycka till.
Jag har stött på ett antal huggormar och jag räknar med att jag levt kanske 2/3 av mitt liv, så det kanske blir fler.
Jag vet att fler dör av getingstick än ormbett, men jag är inte rädd för getingar i alla fall. Däremot tycker jag att ormar är obehagliga.
Rädsla för ormar är nedärvd hörde jag nånstans, till och med spädbarn reagerar på ormar. Det har förmodligen hjälpt oss att överleva.
Du behöver inte amatöranalysera mig, jag är inte överdrivet rädd för nånting, utom möjligen att bli väldigt gammal...
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det dog inte 92 000 av cancer, det är det totala dödstalet för ett år. Kanske 25 000 dör av tumörer, men naturligtvis ändå en stor siffra i sammanhanget.

Tycker det är rationellt att vara rädd för ormar. Inte vara rädd att de ska dyka upp i sängen eller i frukostflingorna, utan om man faktiskt ser en orm. Då ökar ju risken att bli biten rejält, jämfört med vilken annat tillfälle som helst, tex i sovrummet eller vid frukosten. Allt man är rädd för måste ju inte vara direkt dödande, som tex eternittak som tråden handlar om.
(kanske respekt är ett bättre ord än rädsla, att inte gå fram och peta ormen i nosen)
Fel av mig, som du säger dog det totalt 92 000 personer 2018, c:a 25% av dom i cancer, vilket ger cirka 23 000 personer. Som du själv säger, visa respekt för ormar, men att vara rädd är inte rationellt. Peta dom på nosen är rent ut sagt dumt, vilket tyvärr många hundar gör, vilket leder till att många hundar årligen får ormbett i nosen, men om man inte är dum som en hund så löper man alltså en minimal risk att bli biten av en huggorm. Eternittak är INTE "direkt dödande".
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat. Vad jag vet är barnmat lagligt och så även grusväg. Asbest är förbjudet pga att det orsakar allvarliga sjukdomar för de som andas in det (i varierande grad). Gubben som är 74 kommer inte att dö av det men jag och min son är nog unga för att eventuellt lida av konsekvenserna om 20 år.
Antagligen dör din son inte av asbest. Inandad asbest för alltid kommer finnas kvar i lungorna, men här verkar risken vara obetydlig. Maten som din son får under sin uppväxta är en icke obetydlig riskfaktor oavsett om den är laglig eller inte. Läs på om faror med socker och halvfabrikat och jämför med dödstal i covid-19 eller asbest så kommer du att ändra uppfattning.
Trots allt är de fibrer som finns i eternit relativt stora. och flyger inte runt så mycket. För att kontrollera om det finns asbest i dessa plattor kan du prova att bryts sönder en liten del och hålla utstickande fibrer under eld. Om de glöder och inte förtärs så är det asbest annars kan det vara andra fibrer av t.ex. cellulosa eller palmfiber.

Hoppas det gick bra för dig och sonen och att ni inte fick i er några fibrer!
 
  • Gilla
Nisse Hammer och 2 till
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Det är god ton, han är just en 74 årig gubbe. Jag kallade inte honom en 45 årig transgender. Det vore fel i sak. Sen om det är relevant, nej självklart inte. Men nu har ju Byggahus experter dissekerat min ursprungsfråga ner till minsta ord. Vart vill ni komma med det annat än att kasta skit ? Tycker ni tråden är idiotisk så låt bli att skriva i den.

Det vore lättare att lyssna på era tips och råd om ni inte samtidigt letade efter minsta detalj för att påvisa eran ”kompetens”
Problemet är att du inte verkar förstå att kalla någon gubbe är otrevligt. Ord är knutna till sitt kontext och att du inte förstå att det ordet är nedvärderande är sorgligt. God ton är bla att beskriva människor på ett respektfullt sätt.
 
  • Gilla
Saxsson och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Det vore lättare att lyssna på era tips och råd om ni inte samtidigt letade efter minsta detalj för att påvisa eran ”kompetens”
Sida upp och sida ner, har du fått likstämmiga och relevanta råd.
Först efter att du gång efter annan, raljerat över din egen förträfflighet och våra irrelevanta svar, surnade några till lite. Trots det fortsatte vi ge råd.
Om du inte "lyssnar" på den överväldigande majoritetens råd, är det inte för att du inte kan. Utan för att du inte vill!

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
Jag kan tycka det låter som om personen ifråga inte läst på helt och hållet hur man bör göra. Denne kanske behöver informeras om hur arbetet bör utföras
Klippt från internet:

Hantering av asbest
Privatpersoner får hantera asbesthaltigt material på sitt eget hus, men man ska ha kunskap om hur man gör för att undvika hälsoskador. Vid rivning kan asbest finfördelas till asbestdamm som kan ge skador på lungorna.

Det viktigaste vid hantering av asbest är att undvika damning. T.ex ska tvättning av eternittak ska inte ske med högtryckstvätt. Det finns risk att asbestfiber sprider sig till omgivningen.

Sanering och anmälan
Om man ska sanera sin byggnad från asbest måste man anmäla detta till miljökontoret i sin hemkommun först, därefter få man ett beslut om försiktighetsmått.

Asbestavfall
Asbest är farligt avfall och ska förpackas väl och förses med märkning där det tydligt framgår att denna innehåller asbest. Asbestavfallet ska transporteras så att det inte dammar. Beroende på volym kan plastsäckar som tejpas täta. Märk upp de asbestinnehållande emballagen med varningstexten: ASBEST



Vad ska man tänka på om man ska sanera själv?

  • Använd mask med P3-filter
  • Använd saneringsoverall med huva
  • Använd tätslutande handskar
  • Undvik helst att sanera inomhus. Tänk på att de små asbestfibrerna kan vara kvar i luften länge och sprida sig via kläder till andra delar av huset.
  • Grannar ska inte utsättas för asbestdamm. Vattna materialet vid behov för att minska damning.
  • Eternitplattor: Plocka ner dem försiktigt och undvik att bryta dem så att det dammar.
  • Packa material i täta plastsäckar och märk säckarna: ASBEST.
    Hör med sin lokala återvinningscentral om det går bra att lämna hos dem.
Annars kan man gräva ner det
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Saxsson Saxsson skrev:
Frågan är uppenbart besvarad så långt det bara går, så varför inte låsa tråden?
för att sådana här internetforum överlever på en massa struntinlägg (som denna), de älskar det. om man skulle rensa bort all skit och behålla bara vettig & värdefull information så skulle det inte vara mycket kvar. men hela forumet hade varit enormt mer intressant.
 
  • Gilla
KarroZoo och 3 till
  • Laddar…
Undrar om TS har varit i Corona-karantän för länge och upplever tristess och avsaknad av debatt :)
 
  • Haha
Boogiepack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.