Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G greenhouse skrev:
Tråden kan fortsätta leva om någon vill lägga till något i sakfrågan. Annars kan den gärna läggas ner. Asbestkramarna kan dra vidare till nästa asbesttråd och berätta om deras asbestförtärande 94 åriga morfar
Den enda med dålig ton är du. Du kallar alla som inte håller med dig för asbestkramare. Det är du som börjat med pajkastningen. Hade du varit villig och ta emot information och lugna ner dig när risken förklarats, så hade denna tråd aldrig startats då du redan fått svaren i tidigare trådar. Det kanske är dags för en moderator att låsa tråden, och ev lägga en spärr så du inte kan starta nya asbesttrådar.

Man ska ha respekt för asbest, men man behöver inte vara hypokondrisk kring det....
 
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Qunaki källa på det tack!
Det trodde jag alla visste idag. Forna Sovjet still going strong :crysmile:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Bra fråga, jag verkar inte vara ensam i denna rädsla dock.

Det grundar sig nog i asbestens luriga fara och de små doser som behövs för att utsättas för risk. Som med alla rädslor är den inte logisk. På 80-90 talet var folk rädda för att få AIDS trots att de inte var homosexuella sprutnarkomaner. Det är inte logiskt att vara rädd för spindlar eller ormar heller men ändå är folk det. Mkt sällan är man rädd för de statistiskt signifikanta farorna.
Vill bara påpeka att det inte bara är homosexuella sprutnarkomaner som kan få AIDS, utan faktiskt vem som helst.
Och att vara rädd för ormar är väl det mest logiska som finns.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Jag har läst tråden och det finns många bra synpunkter. Jag begriper mkt väl att risken är direkt kopplad till exponeringsgrad.
Det jag vill veta är snarare erfarenheter och dylikt kring hur mycket damm som frigörs när man tar ner eternittak. ATT det frigörs vet vi. Frågan är hur mkt och hur farligt det är 80 meter bort.


Bara för att det är jättefarligt att hoppa fallskärm utan skärm så innebär det ju inte alla andra risker och faror är värda att utsätta sig för. Oro inför saker grundar sig sällan på exakt statistik. T.ex. så oroar sig ju folk nästan till döds över Coronaviruset trots att det är mycket osannolikt att man kommer dö av det. Att jämföra asbestexponering med att bära sitt eget barn är bara irrelevant.

Med det sagt, låt oss hålla god ton. Jag vill inte ge mig in i "min morfar åt asbest till frukost och han blev 92" diskussionen eftersom den är fruktlös.
Bra svarat, såklart ska du vara rädd om ditt barn, det är ju din uppgift som förälder!
Asbestsanerare klär sig i skyddsutrustning från topp till tå för att ta bort ett par decimeter isolation runt rör.
Slapphet gentemot Corona som visas här är för korkat, folk dör eller blir mycket svårt sjuka i veckor, det vill de flesta slippa, eller....
 
  • Gilla
greenhouse
  • Laddar…
Hej
Jag kan tycka det låter som om personen ifråga inte läst på helt och hållet hur man bör göra. Denne kanske behöver informeras om hur arbetet bör utföras
Klippt från internet:

Hantering av asbest
Privatpersoner får hantera asbesthaltigt material på sitt eget hus, men man ska ha kunskap om hur man gör för att undvika hälsoskador. Vid rivning kan asbest finfördelas till asbestdamm som kan ge skador på lungorna.

Det viktigaste vid hantering av asbest är att undvika damning. T.ex ska tvättning av eternittak ska inte ske med högtryckstvätt. Det finns risk att asbestfiber sprider sig till omgivningen.

Sanering och anmälan
Om man ska sanera sin byggnad från asbest måste man anmäla detta till miljökontoret i sin hemkommun först, därefter få man ett beslut om försiktighetsmått.

Asbestavfall
Asbest är farligt avfall och ska förpackas väl och förses med märkning där det tydligt framgår att denna innehåller asbest. Asbestavfallet ska transporteras så att det inte dammar. Beroende på volym kan plastsäckar som tejpas täta. Märk upp de asbestinnehållande emballagen med varningstexten: ASBEST



Vad ska man tänka på om man ska sanera själv?

  • Använd mask med P3-filter
  • Använd saneringsoverall med huva
  • Använd tätslutande handskar
  • Undvik helst att sanera inomhus. Tänk på att de små asbestfibrerna kan vara kvar i luften länge och sprida sig via kläder till andra delar av huset.
  • Grannar ska inte utsättas för asbestdamm. Vattna materialet vid behov för att minska damning.
  • Eternitplattor: Plocka ner dem försiktigt och undvik att bryta dem så att det dammar.
  • Packa material i täta plastsäckar och märk säckarna: ASBEST.
    Hör med sin lokala återvinningscentral om det går bra att lämna hos dem.
 
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Klippt från internet:
Lite mer specifik lär man tyvärr vara i källan.

Oavsett så verkar ju riktlinjerna vara rimliga. För övrigt tycker jag att inte att grannen har brustit så mycket. Om han slarvar med den personliga skyddsutrustningen har han ju mest sig själv att skylla.
punkten
"Grannar ska inte utsättas för asbestdamm. Vattna materialet vid behov för att minska damning."
Tycker jag att han har uppfyllt väl men försiktig hantering och 80 m säkerhetsavstånd. Inget behov av vattning.
 
kvirre kvirre skrev:
Hej
Jag kan tycka det låter som om personen ifråga inte läst på helt och hållet hur man bör göra. Denne kanske behöver informeras om hur arbetet bör utföras
Klippt från internet:

Hantering av asbest
Privatpersoner får hantera asbesthaltigt material på sitt eget hus, men man ska ha kunskap om hur man gör för att undvika hälsoskador. Vid rivning kan asbest finfördelas till asbestdamm som kan ge skador på lungorna.

Det viktigaste vid hantering av asbest är att undvika damning. T.ex ska tvättning av eternittak ska inte ske med högtryckstvätt. Det finns risk att asbestfiber sprider sig till omgivningen.

Sanering och anmälan
Om man ska sanera sin byggnad från asbest måste man anmäla detta till miljökontoret i sin hemkommun först, därefter få man ett beslut om försiktighetsmått.

Asbestavfall
Asbest är farligt avfall och ska förpackas väl och förses med märkning där det tydligt framgår att denna innehåller asbest. Asbestavfallet ska transporteras så att det inte dammar. Beroende på volym kan plastsäckar som tejpas täta. Märk upp de asbestinnehållande emballagen med varningstexten: ASBEST



Vad ska man tänka på om man ska sanera själv?

  • Använd mask med P3-filter
  • Använd saneringsoverall med huva
  • Använd tätslutande handskar
  • Undvik helst att sanera inomhus. Tänk på att de små asbestfibrerna kan vara kvar i luften länge och sprida sig via kläder till andra delar av huset.
  • Grannar ska inte utsättas för asbestdamm. Vattna materialet vid behov för att minska damning.
  • Eternitplattor: Plocka ner dem försiktigt och undvik att bryta dem så att det dammar.
  • Packa material i täta plastsäckar och märk säckarna: ASBEST.
    Hör med sin lokala återvinningscentral om det går bra att lämna hos dem.
Här kommer äntligen svaret ts väntat på!
 
  • Gilla
Kalbygge
  • Laddar…
Det är intressant med dessa frågetrådar, får inte frågeställaren det svar denne helst vill ha så kan argumentationen för och emot fortsätta hur länge som helst utan att något väsentligt tillförs....
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Hej
Mitt inlägg var mera tänkt att påpeka att om man så att säga gör rätt så torde det vara ok att utföra arbetet på detta sätt. MEN att man då behöver göra på rätt sätt. Till exempel så tyckte jag mig se i ursprungliga inlägget att man inte plastat in avfallet. Om det då blir liggade på en lastpall nånstans år efter år så fortsätter nedbrytningen av cementen i materialet och fibrera kan lösgöras efter hand. Det kan ju anses olämpligt för grannar i närheten!
 
  • Gilla
Kalbygge och 1 till
  • Laddar…
@kvirre från vilken sida på internet är texten tagen?

Har hittat en sida som har mer eller mindre exakt samma text, det är en saneringsfirma,
https://sanering-asbest.se/vad-kan-man-göra-själv

Hittar bara en kommun där sanering av asbest ska anmälas till kommunen, å det är Lomma.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Sanering och anmälan
Om man ska sanera sin byggnad från asbest måste man anmäla detta till miljökontoret i sin hemkommun först, därefter få man ett beslut om försiktighetsmått.
Visa gärna en källa på att en rpivatperson måste anmäla till kommunen innan man sanerar asbest.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
kvirre kvirre skrev:
Hej
Mitt inlägg var mera tänkt att påpeka att om man så att säga gör rätt så torde det vara ok att utföra arbetet på detta sätt. MEN att man då behöver göra på rätt sätt. Till exempel så tyckte jag mig se i ursprungliga inlägget att man inte plastat in avfallet. Om det då blir liggade på en lastpall nånstans år efter år så fortsätter nedbrytningen av cementen i materialet och fibrera kan lösgöras efter hand. Det kan ju anses olämpligt för grannar i närheten!
Å andra sidan så sker samma nedbrytning med plattorna uppepå taket också isåfall så det argumentet känns som det faller bort för mig iallfall. Man få ju fortfarande ha dom på taket så länge man inte pillar med dom.. inget brott att ha eternit tak. och ligger dom på en pall på marken så borde rimligtvis risken för spridning av fibrer vara lägre än när dom sitter på taket. så jag hade också plastat på marken alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
Mitt inlägg var mera tänkt att påpeka att om man så att säga gör rätt så torde det vara ok att utföra arbetet på detta sätt. MEN att man då behöver göra på rätt sätt. Till exempel så tyckte jag mig se i ursprungliga inlägget att man inte plastat in avfallet. Om det då blir liggade på en lastpall nånstans år efter år så fortsätter nedbrytningen av cementen i materialet och fibrera kan lösgöras efter hand. Det kan ju anses olämpligt för grannar i närheten!
Så som jag förstår TS första inlägg så är grannen inte klar med nedtagningen än utan grannen håller på att plocka ner takplattorna.

Släpps det mer fibrer från eternitplattor som ligger staplade på varandra på en pall än när dom sitter monterade på taket?

Edit:
Man får som privatperson återmontera tillfälligt borttagna eternitplattor.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
”Till exempel eternitskivor får alltså sitta kvar på huset tills de tas ur bruk vid till exempel rivning eller byte av fasadmaterial. Det är också tillåtet att återmontera tillfälligt nedtagna eternitskivor.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
Mitt inlägg var mera tänkt att påpeka att om man så att säga gör rätt så torde det vara ok att utföra arbetet på detta sätt. MEN att man då behöver göra på rätt sätt. Till exempel så tyckte jag mig se i ursprungliga inlägget att man inte plastat in avfallet. Om det då blir liggade på en lastpall nånstans år efter år så fortsätter nedbrytningen av cementen i materialet och fibrera kan lösgöras efter hand. Det kan ju anses olämpligt för grannar i närheten!
Så om man staplar plattorna på hög så kan grannarna få besvär av av nedbrytningen av cementen (även om det måste bli mindre yta som är synlig) jämfört med om plattorna ligger utspridda över hela taket?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte påstå att jag är säker på att det går snabbare när de lagras än på taket. Det beror nog snarast på hur de lagras. En kompakt stapel som är skyddad är säkert en bra förvaring. Vet bara att min pappa hade plockat ned eternitskivor och inte gjort av med dem när detta gjordes. När jag så småningom fick ärva sommarstugan låg högen kvar och påminde mest om en grushög, då plattorna tydligen frusit sönder, framförallt där de varit i kontakt med jord. Det var inte helt lätt att ta hand om eländet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.