Status
Inte öppen för fler kommentarer.
G greenhouse skrev:
Att ringa en firma och fråga kan vara en god idé!

Att jämföra asbest med socker är bara rent barnsligt.

Det handlar inte om att jag vill få medhåll för att gnälla på grannen. Det handlar om en genuin oro för ett ämne som är mycket hälsovådligt.
Befogad rädsla eller ej så förväntas en god ton.
Jag tycker att du skall ringa någon som är mycket insatt i frågan. Om du vill ringa en sanerare så hittade jag en https://miramix.se/faq/asbestsanering/är-tillfällig-kortvarig-exponering-av-asbest-farlig
Ni bör således vara vid ingen till låg exponering. Oddsen för att ni ska insjukna för att grannen 80 meter ifrån har tagit ner lite plattor är minimal.
Ang socker så är det extremt hälsovådligt tyvärr, det dör extremt många pga det giftet som är mycket värre än asbest i folkhälsan.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Intressanta synpunkter i tråden. Väldigt nyfiken på vad tex Staffan menar med det farliga i barnmat men det är väldigt ot så vi släpper det för stunden.
Vi hade planer på att byta vårt eternittak (inte själva) i höstas och jag hade absolut hört av mig till mina närmsta grannar och förvarnat isåfall. Även om det inte är farligt på xx meters avstånd och om du inte är rökare osv osv så kan det ju vara så att någon tycker att det är olustigt och därför hellre undviker att vara utomhus just den dagen. Jag varnade iof min närmsta granne för ev fallande grenar när vi lät ta ner ett stort päronträd nära tomtgränsen också. Tror det kallas hänsyn, kolla upp det, ni som ifrågasätter ts.
 
  • Gilla
Kreutzer och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Intressanta synpunkter i tråden. Väldigt nyfiken på vad tex Staffan menar med det farliga i barnmat men det är väldigt ot så vi släpper det för stunden.
Vi hade planer på att byta vårt eternittak (inte själva) i höstas och jag hade absolut hört av mig till mina närmsta grannar och förvarnat isåfall. Även om det inte är farligt på xx meters avstånd och om du inte är rökare osv osv så kan det ju vara så att någon tycker att det är olustigt och därför hellre undviker att vara utomhus just den dagen. Jag varnade iof min närmsta granne för ev fallande grenar när vi lät ta ner ett stort päronträd nära tomtgränsen också. Tror det kallas hänsyn, kolla upp det, ni som ifrågasätter ts.
Det håller jag verkligen med om Maria, hänsyn. När man har småbarn är man dessutom extra noga med att de inte ska utsättas för fara.
 
G greenhouse skrev:
Det håller jag verkligen med om Maria, hänsyn. När man har småbarn är man dessutom extra noga med att de inte ska utsättas för fara.
Absolut, jag har 3 själv och försöker varje dag att hålla de vid liv en dag till. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
sundh och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Just därför är det extra olyckligt att du fokuserar på helt fel sak, samtidigt som du viftar bort verkliga faror med förvirrande argument.

Staffan
Vi kan starta en ny tråd där vi listar olika faror i dödlighetsgrad :) Det är en helt annan diskussion.
 
Här frågade du femte gången (enligt dig själv), sedan har du frågat några gånger till innan den här tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-pannrum.293000/

Det är kutym att leta i ett forum för att se om någon annan ställt frågan innan. Nu har du själv ställt frågan ett otal gånger redan Du har svarat mig redan på detta, men det är samma material och samma oro och samma svar från delvis samma forummedlemmar bara olika applikationer.

Jag har två hus mellan mig och grannen 80 meter bort. I alla riktningar. Jag skulle inte berätta för hela grannskapet om jag rev eternit eller något annat. Är inte heller orolig eller störd av vad de gör på det avståndet.

Njut av att du har stor tomt och långt till grannen Detta är inget som helst skäl till oro.
 
  • Gilla
Doks och 4 till
  • Laddar…
Du kommer inte hitta en sådan studie för studier kostar pengar och det är ingen som vill finansiera en sådan studie då det finns klart mer relevanta studier att lägga pengar på. Om du vill lära dig mer om hälsorisker vid asbestexponering så hittade jag en sida på CDC. Där framgår att asbest i regel elimineras ur lungorna, problemet är när makrofagerna blir överväldigade av stor exposition, ffa av väldigt stora fibrer kring 15 mikron eller mer. Så stora fibrer sprids inte i luften, man måste ha näsan mitt i dammet för att överhuvudtaget få något i sig. Coronavirusdroppar är som jämförelse i huvudsak större än 5 mikron (dvs lättare än asbest) och sprids knappast längre än en meter vid en hostning. Så stora partiklar fastnar i näsans slemhinnas slemlager, som sedan sväljs ner. Vid reell luftburen smitta, tex vid mässling kan partiklarna vara bråkdelar av en mikron och spridas längre då dem är för lätta för att falla till marken.

Sammanfattningsvis kan man alltså hävda att det är mer sannolikt att gubben smittat ungen med coronavirus på 80 meters avstånd än att en endaste asbestfiber letat sig ner i lungan.

Hoppas gubben använde skyddsutrustning, annars förtjänar han väl en uppsträckning för den sakens skull?

QUOTE="greenhouse, post: 3708020, member: 148274"]Jag har läst tråden och det finns många bra synpunkter. Jag begriper mkt väl att risken är direkt kopplad till exponeringsgrad.
Det jag vill veta är snarare erfarenheter och dylikt kring hur mycket damm som frigörs när man tar ner eternittak. ATT det frigörs vet vi. Frågan är hur mkt och hur farligt det är 80 meter bort.


Bara för att det är jättefarligt att hoppa fallskärm utan skärm så innebär det ju inte alla andra risker och faror är värda att utsätta sig för. Oro inför saker grundar sig sällan på exakt statistik. T.ex. så oroar sig ju folk nästan till döds över Coronaviruset trots att det är mycket osannolikt att man kommer dö av det. Att jämföra asbestexponering med att bära sitt eget barn är bara irrelevant.

Med det sagt, låt oss hålla god ton. Jag vill inte ge mig in i "min morfar åt asbest till frukost och han blev 92" diskussionen eftersom den är fruktlös.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Roynem och 2 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Faran kan finns på närmare håll!
Spår av asbest i babypuder!
[länk]

Så grannens takrivning en bit bort är inte något som gör det farligare.
Det där är anledningen till att jag inte använder babypuder. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Lics och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker att ts får oförtjänt mycket kritik här. Ts var osäker och ville höra om det var farligt, helst seriösa svar från folk som jobbar med asbestsanering.
Då är svar från den standard mobben som dumförklarar alla som ställer frågan om asbest kanske inte de svar som är mest betryggande.
Jämförelsen med socker är rent av löjligt. Visst är det skadligt i större doser, men absolut inte i små doser.
För asbest finns inga säkra doser.
Och att jämföra asbest med virus är inte heller relevant. Asbest finns överallt i världen i atmosfären, därmed borde det vara bevisat att fibrer kan finnas kvar luften extremt länge.
 
  • Gilla
  • Haha
MKAR och 14 till
  • Laddar…
Allt är dödligt i fel doser, till och med vanligt dricksvatten är dödligt i fel mängd.
För mindre än tio år sedan så var det en ung tjej som dog pga att hon drack för mycket vatten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/flicka-drack-for-mycket-vatten-dog

Några år tidigare dog en trebarnsmamma pga för stort vattenintag,
https://www.svd.se/kvinna-dog-av-vattenforgiftning-efter-radiotavling

Även salt är både livsviktigt och skadligt (dödligt),
https://www.ica.se/halsa/artiklar/detta-gor-saltet-med-din-kropp/
 
  • Älska
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Min far hjälpte en granne i kvarteret intill att sätta eternitplattor på hans husfasad, han hade även själv eternitplattor som vindskydd runt altanen på vårt hus, han var väl i 40 årsåldern då, och när han gick bort 50 år senare så berodde det inte på någon asbest.

Tänkte bara förmedla ett exempel från verkligheten.
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Finns inget att vara orolig över.
Jag har gjort precis som din granne.
Plockat ner mitt gamla eternittak, gick bra och inga grannar brydde sig.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Gubben som är 74 kommer inte att dö av det men jag och min son är nog unga för att eventuellt lida av konsekvenserna om 20 år.
Där vill jag allt protestera. Om det mot förmodan är någon av er tre som kommer lida eller dö av asbest så är det gubben då det är mycket större risk att han exponerats mer under sitt liv än vad båda ni kommer bli tillsammans,

Att han river tak 80 meter från er har rimligtvis ingen som helst inverkan på erat välmående, vilket redan nämnts.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hysterin för asbest är ett internetfenomen skapat av hysteriska och okunniga människor som sprider sina påhitt hej vilt.
Det är visserligen sant att vissa bevisligen är lite väl hysteriska när det kommer till asbest men på andra sidan av myntet finns de som förminskar riskerna. Asbest är livsfarligt, det kan man inte säga emot. Men som sagt, i det här och många andra fall är det inget att vara orolig över.


G greenhouse skrev:
Bra svar! :DDet är sånt här jag efterfrågar. Fakta från (iofs via ombud) fackmän i en liknande situation.
Inte för att vara dryg men om de femtioelva svaren som sade samma sam inte var tillräcklig så hade du kunnat få samma lugnande svar med en sökning på google. Då hade du dessutom vetat vart påstående kom ifrån, istället för att som i det här fallet inte har en aning. Bara för att någon verkar kunnig så ska man ta det som skrivs på forum med en stor nypa salt.

G greenhouse skrev:
Nej, olika frågeställningar/material. Klart att jag är ängsligt lagd när det gäller asbest. Det ska jag inte sticka under stol med.
Jag läste i en av dina tio startade trådar om asbest. Där hade du ringt till en hantverkare för att fråga vilka säkerhetsåtgärder han tog när han borrade tre hål i eternit. Tio år tidigare...

Vem vet vad som står i de andra trådarna.

Jag säger detta med all välmening; ”ängslig” är inte rätt ord att använda i ditt fall.

G greenhouse skrev:
Att jämföra asbest med socker är bara rent barnsligt.
Barnsligt eller inte låter jag vara osagt men det är en bra exempel på saker som är betydligt farligare än asbest och som TS troligtvis ändå inte visar samma respekt gentemot som med asbest.

Nu gissar jag förstås så hela ansiktet blir blått, men socker leder idag till tusenfalt gånger mer lidande och död än vad asbest gör. Kanske till och med någon tiopotens eller tre mer ändå.

Men ja, att stoppa ansiktet i asbestfibrer och ta några djupa andetag är förstås farligare än att knapra några deceliter socker. Men det var nog inte det personen menade.

harry73 harry73 skrev:
Då är svar från den standard mobben som dumförklarar alla som ställer frågan om asbest kanske inte de svar som är mest betryggande.
Fast nu var det i och för sig så att nästintill alla svaren hade en lika god ton som de var lugnande. Vissa hade även belägg för att TS kunde vara lugn. Så den mobb som dumförklarar alla som ställer frågor om asbest verkar hålla sig borta från den här tråden. Det finns förstås en eller två som man med lite vilja skulle kunna kalla dryg, numera kanske jag själv hör till den kategorin, men vi är en stor minoritet.

Och de flesta som visar ett bristande tålamod gör det också först när TS är smått ovillig att ta in den informationen som förmedlats.
 
  • Gilla
  • Älska
Sista spiken och 30 till
  • Laddar…
kulle
G greenhouse skrev:
Det där är anledningen till att jag inte använder babypuder. :)
Inte till ditt barn heller? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
PNI och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.