Skånepöjk Hällvetet skrev:
Är det rörmokare eller kyltekniker som utför sånt arbete?
Fasiken, då ska man försöka få tag i en seriös och prisvärd hantverkare som kan installera komfortkyla från bergvärmen.
Vill helst dra alla slang själv så han kan komma och binda ihop prylarna...
någon som kan rekommendera firma i Stockholm?
Tyvärr vet jag ingen firma på rak arm men kolla på reco? Ska däremot själv inhandla Pex (har redan köpt 2 billiga mindre fläktkonvektorer) och försöka förlägga den så ska min bergvärmeinstallatör koppla ihop allt och fylla på brine. Har hört att kyleffekten inte är jämförbar med Lvvp... https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...4-28-x-50-m-uponor-tappvattensystem-pe-x.html

S
en tror jag det räcker långt med en ”vanlig” Lvvp smart placerad på övervåningen för att få tillräcklig kyla att kunna sova. Vet att Polarpumpen har flera modeller som är på rea eller äldre pålitliga konstruktioner t.ex:

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/samsung/samsung-exclusive-plus-25 eller kanske https://www.polarpumpen.se/luft-luf.../mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fh35

Med installation så kostar de väl ca 16-19000 med alla tillbehör.

Fast jag tycker att du ska få hem en fristående installatör hem till dig som kan råda dig till vad som behövs och inte försöker sälja på dig en alltför stor installation. Få hem minst 2 olika installatörer (vid 2 olika tillfällen).
 
T
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej

har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.

Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.

45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?

idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.
Jag betalade 12.000 kr installerat och klart för den Daikin Caldo R35!

45.000 kr är ockerpriser.
 
D rob_t_j72 skrev:
Tyvärr vet jag ingen firma på rak arm men kolla på reco?
Generellt så brukar jag avråda från Reco
Det är väldigt mycket fejkade betyg där.

Att hitta bra hantverkare är en utmaning men här är det ju något som ska göras av en certifierad oavsett om det är LVP eller "frikyla".
Är det frykyla så skulle jag kolla vilka bolag som finns på orten som är åf åt märket på pumpen
Är det lvp så skulle jag beställa via polarpumpen eller 20grader som har upparbetat installationsnätverk.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
nån som har koll på garantier på maskinerna om man installerar allting själv?
Har luft-luft på sommarstugan sedan tio år tillbaka. Jula. Förfylld. Nummer ett rasade. Fick ringa till Danmark där en man som talade utmärkt "skandinaviska" svarade och ville höra vad som var felet. Fick en ny på Jula. Monterade upp igen. Lite bök men inga problem i övrigt eller frågor om behörigheten hos installatören (som råkade vara jag som inte har certifikat för kyla).
Spännande i övrigt med svepande kommentarer om kvalité på olika pumpar.
Men, kanske är det så att om man köper ett tummaträ hos "experterna" på Fina Gatan för 180 spänn, så känns det kanske bättre jämfört med samma produkt från Hultafors från Jula för 90 svenska skvalpkronor.
Och alla vet ju att om man tjackar noname-meterstockar på samma ställe blir ju allt som byggs snett, vint och framför allt för kort.
 
Appendix Appendix skrev:
Generellt så brukar jag avråda från Reco
Det är väldigt mycket fejkade betyg där.

Att hitta bra hantverkare är en utmaning men här är det ju något som ska göras av en certifierad oavsett om det är LVP eller "frikyla".
Är det frykyla så skulle jag kolla vilka bolag som finns på orten som är åf åt märket på pumpen
Är det lvp så skulle jag beställa via polarpumpen eller 20grader som har upparbetat installationsnätverk.
Trodde det var rejta som var korrupta? Men reco kanske har ”kommit ikapp”...
 
Inga pex-rör inomhus för frikylan av brandskäl. Brinen är normalt 30% etanol.
Det som behövs är normalt en eller flera fläktkonvektorer, en cirkpump, en (klaff) backventil, rör och diffusionstät isolering, typ Armaflex för kyla.
Man behöver inget tillbehör till värmepumpen utan man kör den helt separat. I mitt fall styr konvektorn cirkpumpen.
 
Ok så det enda som funkar och är tillåtet är isolerade prisolrör?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för kabel/rör som kostar så mycket, är de förgyllda?
Och finns det inte något som heter frikyla, som man kopplar till bergvärmepumpen?
Vet inte om du fick svar.
Men ja finns frikyla att koppla till bergvärmen.

Vi har de förberätt i en garderob från källaren till övrevåningen.
Min tanke är att ha 2-3 st när jag övertalar sambon.
Kostar dock en slant med tror han jag prata med 20-25kkr.

Och vad jag förstod så var de inte så mycket som ska till på bergvärmen pumpen.
En sån där röd liten klump som hänger och 2 rör upp sen 1 st för kondens + slang för el
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej

har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.

Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.

45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?

idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.
Jag betalade knappt 20.000 men då bara en innedel och utedel inkl. montering. Därför tycker jag det verkar rimligt. Lär ju vara mer arbete att få in två innedelar och dragningar till dem.
 
Den inomhusenhet som har 21m till utomhusdelen borde dessutom få iaf lite sämre kylförmåga?
 
D rob_t_j72 skrev:
Den inomhusenhet som har 21m till utomhusdelen borde dessutom få iaf lite sämre kylförmåga?
Nej, kostnaderna ökar dock, sedan är det där med förluster dvs att köldmediet förvärms en aning mellan utedel och innedel. Blir den förlusten på fel ställe så blir det en förlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.