S snowjim skrev:
Lånar tråden lite.

Köpte en Blå Bosch GSR 14,4-2-LI 2x1.5Ah batteri mitten av 2014, kort efter fick jag ett erbjudande(1000 kr) på en äldre 18v Makita även den med 2x1.5Ah batteri. Skillnaden i kraften mellan de 2 maskinerna finns men är förvånandsvärt liten vilket har gjort att Boschen med sitt lättare yttre har blivit en favorit. Det är egentligen bara när jag behöver köra större än 10 mm borr som jag tar Makitan. Kan tillägga att jag har en del andra Makita maskiner som jag gillar skarpt så jag ser ingen anledning att välja produkt baserat på vilket märke det är.

Man kan tycka att batterierna är på tok för små men märkligt nog har jag aldrig haft något problem med det. Det ligger alltid ett laddat i lådan och när det i maskinen tar slut så sätte rman det i laddare. Även när vi byggde köket och drog riktigt stora skruvar med dragarna så behövde vi aldrig vänta på att ladda batteri.

Efter som Boschen börjar bli sliten så har jag varit runt i ett par butiker och de nyare Bosch jag testat känns inte lika greppvänliga så därför fastnade jag först för MAKITA DDF482RTJ men nu såg jag att Bosch GSR 18V-55 2X2.0AH säljs för 1995 kr. Kan det vara ett bra alternativ eller finns det någon anledning att hålla sig ifrån dem?
Har du redan makita batterier kan du ju få en sån naken ganska billigt
DDF482z finns för en bra bit under 1000:- utan batteri
Sen har du DDF083Z som nog kan vara den mest kompakta 18v maskinen?
 
S snowjim skrev:
Låter bra, får kanske slå till på en sådan med 2Ah batteri. Såg att det var bra pris även på 5Ah men jag vill ha en smidig dragare och ser inget behov av 3Ah extra. Vad jag förstår så är det nästan dubbla vikten på 5Ah batterier, 300 mot 600 gram om jag mins rätt.
Så är det nog, jag löpte den från Duabhuset med 5Ah och det är väl egentligen inget jag stör mig på.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du redan makita batterier kan du ju få en sån naken ganska billigt
DDF482z finns för en bra bit under 1000:- utan batteri
Sen har du DDF083Z som nog kan vara den mest kompakta 18v maskinen?
Jag har 1.5 ah batteri som är säkert 4 år gamla så jag köper gärna en låda inkluderande batteri annars är det en god idé.
 
anders07 anders07 skrev:
Annars får man ju DeWalt otroligt billigt från England... Köpte en Dewalt DCD796N för 900 kr och två 5 Ah batterier (ej DeWalt) och laddare för 600 kr till...
Hittade inte någon med lika bra pris nu men här t.ex. [länk]
Har tittat på en drös olika DeWalt maskiner men tyvärr aldrig fastnat för dem. :(
 
S snowjim skrev:
Har tittat på en drös olika DeWalt maskiner men tyvärr aldrig fastnat för dem. :(
H Huzzbutt skrev:
Så är det nog, jag löpte den från Duabhuset med 5Ah och det är väl egentligen inget jag stör mig på.
Maskinen väger 1000 gram, 1x5Ah väger 620 gram och 1x2.0Ah väger 360 gram så jag skulle säga att det påverkar vikten märkbart men sen om man stör sig på det eller inte är en helt annan sak :) För min del har jag ändå ingen användning för 5Ah batteri med tanke på att 1.5 har fungerat utmärkt under så många år =D

Är man hantverkare där man vill slippa leta efter uttag hos kund så känns 5 eller till och med 6 Ah självklart.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har du redan makita batterier kan du ju få en sån naken ganska billigt
DDF482z finns för en bra bit under 1000:- utan batteri
Sen har du DDF083Z som nog kan vara den mest kompakta 18v maskinen?
Hmm, tog en ny titt på detta och 2 st 18v 2.0Ah Makita batteri ligger på 1000 kr , själva maskinen kostar 725 med frakt. Det som saknas är låda och laddare. Jag har en laddare till min gamla Makita dragare, kan den fungera? Och låda, tror du att en Bosch låda kan passa? Har en sådan över.
 
Både gamla makita laddare och bosch låda funkar nog, lådan kan väl behöva några justeringar i inläggen?
 
Får ta och klämma lite på dem och se hur det känns.
ullberg ullberg skrev:
Jag hade definitivt tagit den på nätet, har förvisso inte använt 453 men den formen på maskin tror jag indikerar Makitas allra enklaste modeller. Ingen av dessa är borstlösa, skulle jag köpa nytt idag hade jag letat borstlöst men då spricker sannolikt budgeten...
T toolman77 skrev:
Bauhaus kan säkert ha DDF482 i butik, känn på båda och bestäm dig för att den mindre starkare maskinen lätt ä värd 200kr extra. Slagskruvdragaren är inte supersnabb men du slipper vridmomentet i handleden.
Var och kände på DDF482 i dag, och den kändes mycket bra i handen.
Såg nu att de hade detta devalt kit för samma pris.
Som då är borstlöst, om det nu är en stor förbättring.
https://www.bauhaus.se/verktoyspakke-dewalt-dck2061d2t-18v-xr-2x2-0ah#go-to-description
 
tjena lånar tråden det verkar vara standard att skruvdragare har kapacitet 40mm trä, om man ska skruva djupare än så behöver man vara vaksam kring detta o skaffa något som är ämnat för mer än 40mm? Har en skruvdragare som uppenbart var ett felköp såhär i efterhand, den orkar inte en 45mm regel så vill inte riskera skaffa ytterligare något som inte funkar, tips?
 
S Snickesnack99 skrev:
tjena lånar tråden det verkar vara standard att skruvdragare har kapacitet 40mm trä, om man ska skruva djupare än så behöver man vara vaksam kring detta o skaffa något som är ämnat för mer än 40mm? Har en skruvdragare som uppenbart var ett felköp såhär i efterhand, den orkar inte en 45mm regel så vill inte riskera skaffa ytterligare något som inte funkar, tips?
Det låter som att du tänker på borrkapacitet.
Alltså diametern på borren som.
 
40mm storlek på träborr, klarar den inte av att dra in en skruv är det något fel. Slött batteri, fel inställning på momentbegränsaren eller defekt maskin
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Redigerat:
Du kanske ska kolla på ett paket med en slagskruvdragare istället? Dra stora tunga skruv med en borrmaskin blir mycket lättare med slagskruvdragare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
borrskruvdragare eller slagskruvdragare?
Vore fint att kunna kombinera borrande och skruv i 'ett'. Samtidigt kanske slagskruvdragare är mer värt att skaffa? Även om användningsområdet inte är lika brett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.