MrJay
J Joakim Toll Åberg skrev:
Ingen garanti alls från tillverkare vid "hobbymontage".
Om man har en egen byggfirma som inte gjort denna slags installationer tidigare som gör det, anses det också ”hobbymontage”?
 
  • Wow
Mazdarune
  • Laddar…
J
MrJay MrJay skrev:
Om man har en egen byggfirma som inte gjort denna slags installationer tidigare som gör det, anses det också ”hobbymontage”?
För att installationen skall vara godkänd krävs det att certifierad installatör utför montaget. Man får inte göra några ingrepp i köldmediekretsen utan cert. Du får göra allt utom att dra kopparrören och driftssätta i praktiken!
 
MrJay
J Joakim Toll Åberg skrev:
För att installationen skall vara godkänd krävs det att certifierad installatör utför montaget. Man får inte göra några ingrepp i köldmediekretsen utan cert. Du får göra allt utom att dra kopparrören och driftssätta i praktiken!
Låter som när man gör elinstallationer själv, någon med behörighet skall bara ”koppla in”. Men kopparrör låter gammeldags, jag antar att PEX funkar lika bra?
 
Tomture61
6 mm PEX :thinking:
 
MrJay
Tomture61 Tomture61 skrev:
6 mm PEX :thinking:
Finns att specialbeställa från tillverkare i Kina bland annat. Är själv inte insatt i AC teknik men vi önskar ha all VVS gjort med Uponor Pex system i kommande byggprojekt
 
J Joakim Toll Åberg skrev:
Det är nog faktiskt helt omöjligt att göra det på en halvtimme. Tror det snabbaste nymontage jag gjort med 2 personer är 1,5 timme och det var mkt snabbt. Finns ingen chans att göra ett korrekt arbete på den tiden du beskriver. Dels med tanke på att den nya pumpen ska vakuumsugas iaf 30 min efter att installationen är färdigställd samt därefter ska gasen släppas på och pumpen ska funktionstestas. Normalt standardmontage gör jag på ca 2,5-3 timmar.
Vacuum skall sugas tills vacuummetern säger att det är färdigt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Finns att specialbeställa från tillverkare i Kina bland annat. Är själv inte insatt i AC teknik men vi önskar ha all VVS gjort med Uponor Pex system i kommande byggprojekt
Pex tål väl inte 40 bar och hetgaser på 120 grader va ?
 
J
C Calore skrev:
Vacuum skall sugas tills vacuummetern säger att det är färdigt.
Du känner inte lite att du anmärker för sakens skull? Systemet skall vakuumsugas och vakuum ska hållas under en tidsperiod jag inte minns för tillfället.
 
J
MrJay MrJay skrev:
Låter som när man gör elinstallationer själv, någon med behörighet skall bara ”koppla in”. Men kopparrör låter gammeldags, jag antar att PEX funkar lika bra?
Pratar vi om AC eller rördragning för frikyla?
 
J Joakim Toll Åberg skrev:
Du känner inte lite att du anmärker för sakens skull? Systemet skall vakuumsugas och vakuum ska hållas under en tidsperiod jag inte minns för tillfället.
Jag anmärker inte. Jag förtydligar hur man skall göra. Absolutvacuummetern säger till när man är klar.
 
J
C Calore skrev:
Jag anmärker inte. Jag förtydligar hur man skall göra. Absolutvacuummetern säger till när man är klar.
Ja, eller så använder man sitt manometerställ och låter den ligga på önskat värde :)
 
MrJay
J Joakim Toll Åberg skrev:
Pratar vi om AC eller rördragning för frikyla?
Frikyla går att köra med Pex så vitt jag vet, går AC? Vi kommer att ha utedelen 20m från huset inuti ett specialskjul och 4 innedelar i form av takkassett och vägmonterade delar (dold installation då vi bygger nytt). Kulvert mellan huset och utedel.
 
Manometerställ duger inte. Mitt gamla testo 560 hade inbyggd absolutvacuum. Men den gick sönder fort.

Mkt bättre med en separat absolut vacuummmeter
 
J
MrJay MrJay skrev:
Frikyla går att köra med Pex så vitt jag vet, går AC? Vi kommer att ha utedelen 20m från huset inuti ett specialskjul och 4 innedelar i form av takkassett och vägmonterade delar (dold installation då vi bygger nytt). Kulvert mellan huset och utedel.
Nej, pex går inte. Det är koppar eller en speciell typ av flexslang som finns att använda numera. Förmodligen är slangen otroligt dyr dock. Det jag pratar om är alltså DX kyla. Du kan använda ett vätskekylaggregat och köra spritlösning i pex och använda fläktkonvektorer att kyla huset.
 
Redigerat:
C Calore skrev:
Vacuum skall sugas tills vacuummetern säger att det är färdigt.
Tror att herr Troll Åberg trollar. Ena sekunden är han tvärsäker och andra sekunden "minns han inte för tillfället".

Så vi kan bortse från honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.