H
Lexington Lexington skrev:
Snarare 4 år sedan den blev klar ;)
Vi är nöjda fortfarande, vissa av "överliggarna" har vridit sig lite o borde bytas ut, men inget som stör.
Blev ingen segelduk, fick tag i en billig markis som vi satte över istället.
Kollade datumet på senaste inlägget därav jag missade 4 år :rofl:

Skoj att läsa att den står kvar. (y)

Gällande att reglarna dragit sig, antar att alternativen för att slippa det är att antingen stadga upp med två tvärgående eller öka på dimensionen till kraftigare? :thinking:
 
Kanske? Problemet va att jag tog dom från brädgården (inomhus) direkt hem, o tyvärr låg dom i full sol första dagen och målades dag två. Hade nog gått att undvika alltså. Och bara två av fem som vridit sig.
 
H
Lexington Lexington skrev:
Kanske? Problemet va att jag tog dom från brädgården (inomhus) direkt hem, o tyvärr låg dom i full sol första dagen och målades dag två. Hade nog gått att undvika alltså. Och bara två av fem som vridit sig.
Det sägs att Man lär så länge man lever (y)

Angående stolpen 115x115, hur är den fäst nedtill? :thinking:
 
Nedfälld i trallen o fäst i en golvregel.
 
H
Hur fäste du den i regeln?

Har själv köpt 115x115 stolpar och har tyvärr inte möjlighet att använda plint pga berg. Funderar på hur den fästs på bästa sätt för att bli stabil. Bygger fristående pergola efter altanen är byggd.
 
Använd genomgående bult, 2-3st. Har du berg under hade jag borrat ett hål och satt en stolpsko som du limmar fast med ankarmassa... då har du ett riktigt stöddigt fäste för din pergola. Det blir ganska mycket tyngd för din bärlinor att bära, lite beroende hur du bygger din pergola förstås.
 
tommib
Eller hur! Berg är det bästa, det rör sig ingenstans och är komplett tjälsäkert.

Hyr/låna/köp en borrhammare och borra för en stolpsko direkt i berget. Jag kan rekommendera Julas röda Meec. Själv har jag haft min i många år nu och gjort hur många hål som helst i både berg och betong. Den bara går och går. Av och till är den på kampanj, jag tror jag gav 499 kr för min men även till ordinarie pris (999 kr) så är den riktigt prisvärd.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/
 
H Hobby Bob skrev:
Hur fäste du den i regeln?

Har själv köpt 115x115 stolpar och har tyvärr inte möjlighet att använda plint pga berg. Funderar på hur den fästs på bästa sätt för att bli stabil. Bygger fristående pergola efter altanen är byggd.
den står på en betongplatta, sen om jag minns rätt körde jag 2-3 stora as till skruv rakt igenom in i golvregeln + två vinkeljärn, ett på varje sida som fästes med ankarskruv.
Blir ju helt stumt när man fäster i toppen sen också!
 
  • Gilla
Hobby Bob
  • Laddar…
Hej! Fin pergola. Vi funderar på någon liknande konstruktion. Hur lång spännvidd är det på balken med gungan? Vi ska också ha en sittgunga och funderar på 170 eller 145 regel. Räcker kanske med 145 mm.

Mvh Magnus
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
H
Hade planerat att bygga en pergola på 3x7 meter på 6 stolpar (115x115) men har nu kommit på att det skulle bli trevligare att slippa mittenstolpen på ena långsidan. Tittat på limträbalkar på 8 alternativt 9 meter (56x225x9000 alt 56x270x8000). Skulle det fungera att köra på någon av dem? Har varit inne på byggbeskrivningar men där finns ingen pergola som alternativ. Belastningen jag tänkt mig är en gunga eller två dvs ca 200 kg max:)
 
E Emroth skrev:
Hej! Fin pergola. Vi funderar på någon liknande konstruktion. Hur lång spännvidd är det på balken med gungan? Vi ska också ha en sittgunga och funderar på 170 eller 145 regel. Räcker kanske med 145 mm.

Mvh Magnus
tack så mycket!
Spännvidden är ca 4 m, dessutom är regeln urjackad där den går in i lådan för att komma runt hängrännan!
Inte märkt något problem på dom år den suttit uppe!
 
H
Oj, det minns jag knappt, tror jag la i den undre överliggaren o drog en skruv rakt ner i stolpen, sen den övre och en skruv ner i den undre, sen skruvar från sidan!
 
PergolaChristian
Mycket snygg pergola! Har hört delade åsikter gällande att använda limträstolpar till områden som är så utsatta för väder (utomhus). Upplever du att de har tagit stryk av regn och snö genom åren?

Tycker många verkar rata limträ och förespråka tryckt virke istället för pergolas. Men limträ blir så mycket snyggare!
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det ovan trallen är inga problem!
Det under trallen vet jag inte! Men allt är stabilt fortfarande så bör hålla :D
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.