T Tipo874 skrev:
Väldigt låga driftkostnader dock.
Vår frikyla drar strax över 100W vid full fart och ger svalka i hela huset.
Vi har en takhängd fläktkonvektor i ett rum på övervåningen och den svala luften ”rinner” nedför trappen så det blir svalt även på nedervåningen.
En av de bästa investeringar jag gjort. Installerade själv med hjälp av min rörmokarsvåger.
LLVP som AC kostar inte heller så mkt i drift. Det finns givetvis fördelar med frikyla, men generellt så är är rördragningen krånglig när man har VP i källaren och vill ha frikyla på övervåningen , tex.
 
Ett räkneexempel: 51.000 före och 45.000 efter rot innebär att 30 % avdrag är 6.000 och total arbetskostnad är 20.000. Allt inkl moms, får man förmoda. Det blir en hel del timmar...
 
C Calore skrev:
LLVP som AC kostar inte heller så mkt i drift. Det finns givetvis fördelar med frikyla, men generellt så är är rördragningen krånglig när man har VP i källaren och vill ha frikyla på övervåningen , tex.
Sist jag tittade låg en LVVP på 900-1000 W vid kyla och jag undrar om det inte bara är utomhusdelens effekt. En frikyla ligger på runt 100 W beroende på fläkt och cirkulationspump. Bara för att räkna lite på det kan man ta drift 10 timmar per dag, vilket ger 10 kWh/dag för LVVP, säg schablonmässigt 1 kr/kWh. Det ger 10 kr/dag med LVVP bara för elen (service mm ej inräknat). För frikyla blir det 1 kr/dag. 100 dagar med LLVP blir 1000 kr och 100 kr för frikyla.
 
  • Gilla
Tmy
  • Laddar…
Varför kör du inte 2 konvektorer för kylning om du har bergvärme
 
  • Gilla
Tmy
  • Laddar…
K Kjol skrev:
Källa på att fabrikatet är dåligt tack
Det var herr Joakim som påstod detta:
J Joakim Toll Åberg skrev:
Det är en usel idé eftersom deras pumpar är riktigt dåliga.
Så Joakim: Upp tll bevis!
 
Vi har en luft/luft värmepump i vårat sovrum som vi använder som ac på sommaren, en Panasonic för 8500 Kr, sätter på den någon timma innan sängdags så är det svalt hela natten... fungerar utmärkt, den har även ett tyst läge om man vill köra den under hela natten... ca 22 db, stör minimalt
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Min egen LLVP drar 500-600 watt i kylläget.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ta in fler offerter
Du har ju bergvärme! Kör den som naturkyla!
Väldigt låga driftskostnader.
 
  • Gilla
Tmy
  • Laddar…
Stockholms pris

har tagit in en firma som gett mig en offert på installation utav 1st Toshiba utedel och 2 inomhusdelar. ca 21m kabeldragning utomhus.
utomhusdelen kommer stå under altanen på ett stativ.

Ska både kunna köra kyla och värme med maskinen. men kommer framförallt användas som AC i 2 sovrum på ovanvåningen som blir varm på sommaren.

45.000kr vill de ha för installerat och klart.
Vad säger ni, är det rimligt?
är det värt 45k för att få svalt och skönt på ovanvåningen?

idag har vi bergvärme för värmen och kan stödelda i kaminen.[/QUOTE]
 
J Joakim Toll Åberg skrev:
Det är monteringsarbetet som gör att priset drar iväg. Personer som inte arbetar med detta underskattar gärna jobbet med att dra 2 isolerade kopparrör, fyrledarkabel samt dräneringsslang. Priset per meter är inte en kabel utan innefattar ovan nämnt samt arbetskostnaden fördelat på detta. Ganska ofta kommer kunder med mer eller mindre orimliga ”lösningar” på hur rör skall dras, och utedelar skall placeras i förhållande till innedel.

Men visst, billigt är det inte. Du köper 2 st singelsplit med 5 års garanti och dubbla kyleffekten för halva pengen om montaget är rimligt rörlängdsmässigt.
Fast.... När de monterade min LVP så tog det under en halvtimme att montera ner den gamla och montera upp den nya på en annan plats.

Så det är nog en fråga om att man vill få det till att vara ett mycket större arbete än det är.
 
Köpte en luftvärmepump på jula för 5000, el-kompisen tog två tusenlappar för hans hjälp.

Kyler svinkallt och värmer gott. Går dessutom att styra via luren.

Mycket för pengarna!
 
  • Gilla
Exkroken och 2 till
  • Laddar…
Jag rekommendera också frikyla om man har redan borrat för bergvärme.
Kopplat till en kylbatteri funkar det redan med passiv kyla utmärkt bra dvs. köldbäraren kyler luften. Driftskostnader är bara el för pumpen. Vid behov kan det uppgraderas med AC.
 
nån som har koll på garantier på maskinerna om man installerar allting själv?
 
Skånepöjk
Någon som har ett hum om vad det kostar att installera komfortkyla? Har ”bergvärmen” installerad på bottenvåningen och skulle framförallt vilja ha kyla upp till övervåningen. Är det stora ventrör som kommer behövas dras igenom tak/väggar?
Undrar om man kan göra det mesta själv... blir dyrt väldigt fort känns det som när man tar hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.