Du kan inte annonsera ut det på nätet och fråga om någon markägare/ någon som behöver fyllnadsmassor tar emot det för en fin flaska vin eller ett par lappar i handen? Jag har en stor tomt och hade gärna tagit emot det som fyllnadsmassa där jag håller på att plana ut trädgården. Dock är det ju en bit mellan Göteborg och Norduppland.
 
Stubbar är riktigt dåliga att använda dom fyllmassa om man avser att utfyllnaden ska hålla mer än ett år. När de murknar blir det inget kvar.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
L
Tar riktigt lång tid då roten är mycket finkorning och innehåller en tjärsupstans som motverkar
förruttnelse
 
Granstubbar försvinner inte på ett år, det var inte så jag menar. Men jag skulle inte använda dem som fyllmaterial för permanenta utfyllnader. Så länge håller inte en granstubbe om det är rätt miljö. I en mosse kan den naturligtvis ligga några tusen år.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Granstubbar försvinner inte på ett år, det var inte så jag menar. Men jag skulle inte använda dem som fyllmaterial för permanenta utfyllnader. Så länge håller inte en granstubbe om det är rätt miljö. I en mosse kan den naturligtvis ligga några tusen år.
Givetvis ska man kanske inte använda det som fyllnadsmassor till en plan gräsmatta där ungarna ska spela boll, men jag har flera sänkor i utkanten av min stora tomt som jag vill fylla ut för att framöver kunna lägga på andra fyllnadsmassor för att få tomten någorlunda jämn. Och 40 stubbar skulle gott få plats i dessa hål där de kan få ligga till sig för framtiden. En flaska vin på det hela skulle vara grädde på moset. :)
 
dd88 dd88 skrev:
Har fått Renova att ta emot avfallet genom att hyra en container på 20m3.

Renova kategoriserar in denna typen av avfall i fyra kategorier:

1: (Komposterbart) Trädgårdsavfall - grenar och kvistar under 3 cm i diameter, löv och buskar
425kr / ton

2: Ris - endast grenar och kvistar under 25 cm i diameter
425kr / ton

3: Färskt trä - >25 cm i diameter samt maxvikt 500 kg / stubbe
1255kr / ton

4: Obrännbart avfall special, deponi - Stubbar som väger över 500 kg / stubbe.
På offert


Sen tillkommer:

Utsättningsavgift: 664 kr / container
Tömningsavgift/hemtag: 906 kr / container
Hyra: 38 kr / dygn / container
Jösses, om jag snitträknat slarvigt kostar det dig 30 000:- att bli av med? Tycker själv att det är en stor kostnad i hus ägandet jag inte had någon koll på. Allt slängande...
 
Abbe W Abbe W skrev:
Jösses, om jag snitträknat slarvigt kostar det dig 30 000:- att bli av med? Tycker själv att det är en stor kostnad i hus ägandet jag inte had någon koll på. Allt slängande...
Nästan, tror vi hamnade på 24.000kr totalt för stubbarna
 
  • Gilla
  • Wow
Tungbetong och 2 till
  • Laddar…
Kapade ner ca 600 kvm med skog som nu ska bli gräsmatta, alla stubbar grävdes upp å las på hög tills jag hittade en lastbilschaffis som mot 6 rödingar å en back bärs hämtade allt (4 svängar med lastbil) å sen frågade ja inte va han gjorde med varken ölen, pengarna eller framförallt stubbarna
 
Och att lägga stubbar i skogen för att gynna mångfald, är det nog bara "stadsbor" som vill. I alla fall inte dom flesta skogsägarna. ;)
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att lägga stubbar i skogen för att gynna mångfald, är det nog bara "stadsbor" som vill. I alla fall inte dom flesta skogsägarna. ;)
Nå....... att "gynna mångfalden" är ju den klassiska bortförklaringen när någon byråkrat vill veta varför man har dumpat ris och stubbar i sin skog utan att ha miljötillstånd för avfallsdumpning.
 
Jag har då aldrig hört talas om att man skulle behöva nått tillstånd för att lämna ris och stubbar i skogen?
Fd skogsägare
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I din egen skog får du tippa hur mycket stubbar och ris som helst.
 
Nja, om det inte kommer från fastigheten är det inte helt självklart. Men görs det på rätt sätt är det faktiskt bra för den biologiska mångfalden. Det är ju dock något många skogsägare inte vill ha.
 
Fotografen Fotografen skrev:
I din egen skog får du tippa hur mycket stubbar och ris som helst.
Inte i min kommun.
Så länge stubben är i marken får den vara kvar, gräv upp den så räknas den som farligt avfall och får inte tippas eller grävas ner igen.
 
Nej, en stubbe är inte farligt avfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.