Johan1975z skrev:
Kan man vända på knivarna eller ska man nya till nya?
Klipparen roterar åt båda hållen så knivarna blir slitna på båda sidorna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Klipparen roterar åt båda hållen så knivarna blir slitna på båda sidorna.
Fiffigt!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Är det någon som lyckats koppla sin klippare till HA? Skulle man kunna få nån länk till en instruktion isf :) tack
 
Johan1975z skrev:
Är det någon som lyckats koppla sin klippare till HA? Skulle man kunna få nån länk till en instruktion isf :) tack
Jag har. Kan inte ge nån länk men jag kopplade ihop klipparen med IFTTT och sen IFTTT med HA.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Min 750 verkar klippa ca 10-14 centimeter på andra sidan begränsningskabeln med standardinställningarna, så den kör över en bra bit innan den vänder. Kabeln hamnade lite nära en syrenhäck, så ibland när den kör in där trycks kåpan upp och den tror att någon lyft på den.

(Och ibland när den kör ut från under studsmattan lyfter den stegen som sedan trycker på stoppknappen, så viss efterjustering kan behövas :)
Ok tack för bra svar.
 
Bart Bart skrev:
Ena korridoren är 60 cm. Då lägger du guidekabeln 20 cm från den vänstra begränsningskabeln sett från laddningsstationen. Jo, den vänder runt mm i korridoren, men den hittar ut snabbt igen. Men ibland sticker den iväg innan den hunnit klippa så mycket i den avlägsna delen. Men det löser sig vid nästa klippning.
Se 5 minuter in i videon.

[media]
Tackar! Har du testat att smalna av mer än 60cm? Går den inte in alls då eller blir det annat knas?
 
Nej, jag har slaviskt följt manualen på alla delar. Jag gjorde allt för en vecka sedan, Skalman har gått sedan i måndags och allt fungerar klockrent. Så mitt råd är att inte frångå manualen, men om du vill testa tror jag inte att det gör någon skada.
 
Behöver hjälp med råd kring inköp av robotgräsklippare. Fick i present en Gardena Sileno Life som inte är installerad ännu.

Vi har bara en korridor mellan fram- och baksida och det utgör en slänt där lutningen är mellan 40-45%. Gardena Sileno Life klarar ju bara lutningar upp till 30%. Det är ju egentligen inget område som det är superviktigt att den kan klippa men den behöver ju kunna ta sig upp och ner för slänten för att kunna röra sig mellan fram och baksida.

Bör jag titta på andra alternativ till klippare? Husqvarnas Automover finns ju men deras maskiner som klarar 45% ligger hiskeligt över budget. Bild på slänten finns på https://imgur.com/a/ssaMVdp
 
Med senaste uppdateringen så ska gardenan klara upp till 35%lutning så det är nog gränsfall. Jag vet inte alls hur den beter sig när man tummar på gränserna eller frestar den mer än specat. Hade det varit en kort sträcka, typ krön på tomten så hade det ju inte varit några problem. Längre och större yta är kanske värre.

Ser ut som en svacka på bilden, där ser det mest problematiskt ut men bör funka om den fylls igen. Vad får du för lutning i så fall? Ta en planka å lägg över och kolla. Finns telefon appar för att mäta lutning om man vågar lita på dem.
 
Hej!

Installerade en Sileno City 500 idag och vore mycket tacksam för lite input.

Guidekabeln är dragen som den svarta linjen i bilden. Nu har jag iofs bara kört den idag men upplever att roboten väldigt sällan klipper i den lilla korridoren uppe i bilden (till höger om laddstationen). Jag har försökt använda mig av yttäckningsfunktionen och att klipparen efter 1m ska börja klippa 30% av tiden. Dock tycker jag ändå att den går åt fel håll (vänster på bilden) merparten av testerna jag gjort.

Tror ni det kommer bli bra så här på sikt eller vore det en god idé att skarva dit en loop på guidekabeln såsom jag försökt rita med den röda linjen? Passagen uppe till höger i bilden är ganska trång och är nog inte bredare än 3m.

Tack på förhand!

Satellitbild av en trädgård med ritade linjer som visar installation av guidekabel för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror inte det där blir något problem. Blir det ändå det kan det väl gå att göra som du ritat, men det blir lite småtight då guiden ska gå rakt ut ett par meter först. Ett annat alternativ vore att flytta laddaren till baksidan av garaget.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror inte det där blir något problem. Blir det ändå det kan det väl gå att göra som du ritat, men det blir lite småtight då guiden ska gå rakt ut ett par meter först. Ett annat alternativ vore att flytta laddaren till baksidan av garaget.
tack för svar! Bakom garaget är tyvärr inget alternativ då det dels saknas el och att det estetiskt inte blir godkänt av regeringen...

Då kanske jag kör på min installation någon vecka och utvärderar.
Men om jag känner att det är ohållbart får jag fundera. Guiden behöver enligt manualen bara gå rakt ut en meter från laddstationen. Jag hittar info om hur långt ifrån guiden måste vara från begränsningslingan, men finns det några riktlinjer angående hur nära guiden får vara sig själv vid en loop/ ett U?
 
W whitelight skrev:
tack för svar! Bakom garaget är tyvärr inget alternativ då det dels saknas el och att det estetiskt inte blir godkänt av regeringen...

Då kanske jag kör på min installation någon vecka och utvärderar.
Men om jag känner att det är ohållbart får jag fundera. Guiden behöver enligt manualen bara gå rakt ut en meter från laddstationen. Jag hittar info om hur långt ifrån guiden måste vara från begränsningslingan, men finns det några riktlinjer angående hur nära guiden får vara sig själv vid en loop/ ett U?
Jag har nåt liknande som dig och gardenan hittar både in och ut ur området utan guide. Området är 4.5m brett men ingången störs av ett träd så det är bara ca2.5m på ena sidan och ca1m på andra sidan. Trots detta, inga problem.
Dock är mitt område mer av den kalibern att klipps det inte så är det inte hela världen samt att ytan är hårt solbelyst så väx takten är väldigt lugn. Kanske annorlundare i ditt fall men sitt still i båten och utvärdera om ett tag :D
 
Då klipparen går till vänster om guiden mot laddaren får du ytterkurva i loopen, så det är nog ingen stor fara att den kommer för nära och får blandade signaler. Har du tre meters bredd att jobba med kommer det inte vara något problem.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då klipparen går till vänster om guiden mot laddaren får du ytterkurva i loopen, så det är nog ingen stor fara att den kommer för nära och får blandade signaler. Har du tre meters bredd att jobba med kommer det inte vara något problem.
är du säker? Trodde den gick på guide. På vägen hem? Kan man justera avstånden den håller ifrån guiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.