Rensat lite maskrosor ur gräsmattan.
Räfsat lite kottar ur skogsmattan.
Planerat och samspråkat med regeringen gällande utformning/placering av rabatt/fruktträdet som är tänkt att grävas ner i helgen.
 
En riktig utedag idag.

Kopplat PEM-slang till växthuset. Inte klar än, fattades givetvis delar trots att jag beställde med marginal. Tur att rinkaby har snabba leveranser.

Spanat på fåglarna som besöker fågelmataren (som kräver påfyllning varannan dag). Talgoxe, blåmes, pilfink, nötväcka samt större hackspett observerades idag.

Planterat ett körsbärsträd. Satt en liten rabattkant i plast. Grävt lite i odlingslandet. Dagdrömt om robotgräsklippare.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
S
Gjutit lite mera i växthusgrunden.

Nyggjuten grund för växthus med armeringsjärn, grus och byggmaterial, leksak skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten grund till växthus med betongblock och grus, i en trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomaterna väntar otåligt.

Tomatplantor i krukor på ett metallställ vid ett fönster med sådder och vattenkanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Inte just idag men på sistone. Jag har fått lite hjälp med att få hem lite tegelsten...

Staplar av tegelsten och säckar med jord i en trädgård med trästaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med röda tegelstenar ordnade i högar på en gräsmatta med häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Senaste lasset är inte med på bilderna så det är ett par hundra till. Fästmön kommer bli lagom glad när hon kommer hem från sin jobbresa och hela förgården är belamrad med rivningstegel.

Jag har också sågat till, målat och halvt monterat en prototyp till odlingslåda.

Odlingslådans prototyp, halvt monterad på vitbord, bredvid en hink med röd färg och pensel, på en grusgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer och ett barn monterar en rödmålad odlingslåda i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rödmålad halvmonterad odlingslåda i trä på en grön gräsmatta nära träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Idag har det kommit hem lite material att täcka markduk med: Hög med flis nära nyplanterade buskar i skymningen, marker för landskapsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så har krukrabatten fått sin placering: Olika storlekar av tomma terrakottakrukor staplade utomhus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick det bli en ny rabatt runt de roliga men sena buskarna (narrbuske, hibiskus och skäggbuske) där gräset är svårklippt och det ser deppigt ut innan det börjar grönska. Försöker fortsätta det blå temat: Nyplanterad rabatt med grus, narrbuske, hibiskus, skäggbuske och blå blommor i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite tveksam till hur bra det passar men ger det en chans och hoppas det ser mindre kommunalt ut när plantorna buskar på sig.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Inte just idag men på sistone. Jag har fått lite hjälp med att få hem lite tegelsten...

[bild] [bild]
Senaste lasset är inte med på bilderna så det är ett par hundra till. Fästmön kommer bli lagom glad när hon kommer hem från sin jobbresa och hela förgården är belamrad med rivningstegel.

Jag har också sågat till, målat och halvt monterat en prototyp till odlingslåda.

[bild] [bild] [bild]
Vad ska du göra med allt tegel?
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad ska du göra med allt tegel?
Det kan säkert vara bra att ha. Får det helt gratis. Om man inte hämtar så skickar de det till deponi annars så jag är för snål för att inte plocka så många jag kan. Jag ser det lite som en kulturgärning att rädda 100-årigt svenskt tegel.

Sen tänkbara projekt är ju egentligen oändliga. Sockel till växthus, en ny brunnsöverbyggnad, ett utekök, pynta smygar på uthuset.
 
  • Gilla
Vdklyven och 5 till
  • Laddar…
Fortsätter med gräsmattan. Nyjordad yta bredvid huset förberedd för att anlägga gräsmatta, kratta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Sambons projekt detta, hon har skaffat lekstuga åt barnen.

98287948_2510680389193332_9195074876753313792_o.jpg

98195801_2510680402526664_2942034223889907712_o.jpg

obligatorisk katt
98600206_2510680749193296_2549652398343716864_o.jpg

98163642_2510680462526658_3532055223033921536_o.jpg

98486204_2510680412526663_3536223308406063104_o.jpg
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Gödslat hela gräsmattan inför natten och helgens regn :)
 
Skapat en ojämnhet i gräsmattan:
Stor grop i en gräsmatta med omgivande grönt gräs och en häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och försökt jämna ut några ojämnheter i skogsmattan:

Bild på en gräsmatta med ojämnheter och skog i bakgrunden under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg att de gräsfrön jag testat att förgro i en burk i tvättrummet fått fart idag, så det var läge att få ut dom. Jag har sett dom som blandar toppdress med frön i skottkärra, men jag vill inte ockupera skottkärran i 5-6 dagar, så jag tänkte att det nog går lika bra att borra lite små hål i botten av en låda och hälla i frön. Sen bara att pytsa i vatten och låta rinna av någon gång om dagen. Funkade så här långt iaf.

Blev ytterligare en halv skottkärra med toppdress och icke-förgrodda frön då jag fick för mig att försöka gräva bort kvickrotsplantor som finns överallt på gräsmattan. Problemet var att för varje jag grävde upp och sådde om fläcken för, så hittade jag två nya.

Sen testade jag min nyinköpta gödselhandspridare, en batteridriven Wolf-Garten. Helsicke vad bra den var! Nu hoppas jag på rejält med regn. Sist hade prognosen tokfel, regnet vände fem kilometer söderut och nådde aldrig hit, men hela dagen kunde jag se regnmolnen ösa ner lite längre bort. Grrr.
 
  • Förgrodda gräsfrön med synliga gröna skott i en behållare som används för att odla gräs innan utplantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Raka och 1 till
  • Laddar…
Har gjort ett till skydd till köksträdgården. Blev en till låda med jordgubbar. Sönerna hjälpte till riktigt bra denna gång.

Två barn hjälper till att bygga ett träskydd för jordgubbslåda i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte locket från den med allåkerbär, då den hade lite större hål i nätet.

Nybyggd jordgubbslåda med nätlock och unga plantor i trädgården, bredvid en annan täckt låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det bli fullt i samtliga lådor, och sparrisen har redan skördats två gånger i år.

Trädgårdslådor med nätlock, jordgubbsplantor och grönsaksplantor i en hemmaköksträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skyddade odlingslådor i en köksträdgård med nätlock på gräsmatta, vissa lådor med grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Skapat en ojämnhet i gräsmattan:
[bild]

och försökt jämna ut några ojämnheter i skogsmattan:

[bild]
Fyllt igen den nyligen skapade ojämnheten:
Nyplanterat träd med uppgrävd och återigen utfylld ojämnhet i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Snart klar med uteplatsen. Nu är det fogning och snygga till runtom kvar. Och trolla bort den gigantiska jordhögen som blev när vi grävde ur. :p Nybyggd uteplats med stenplattor nära en rödmålad stuga, omgiven av en grushög och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
altaxis och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.