Inte idag, kanske men i början av veckan skruvade jag upp två doslock i trä som jag fräst till av plywood och målat med samma linoljefärg som panelen. Säkert regelvidrigt på något sätt men tyckte det såg så trist ut med plast.
Handgjorda trä doslock målade med linoljefärg monterade på en panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totem och 14 till
  • Laddar…
Klippt gräs
Röd traktor med betesputsare arbetar på ett fält med nyslaget gräs och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Gilla
RmK_71 och 6 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Campar Campar skrev:
Bra förslag på olja till teak?
Owatrol lägger jag min röst på. Riktigt bra!
 
Byggt mig en murarlåda. Nu återstår att se om den funkar lika bra som jag hoppas. Notera det matchande handtaget :love:.

Lilla Bosch-arsenalen framme också :D
 
  • Hemmagjord murarlåda med matchande handtag och Bosch verktyg på arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Plockar isär svarven för rengöring och då passar jag på att fixa vissa delar i CAD, eftersom dom är slitna och nya ska tillverkas.

T.ex. denna halvmutter för matning och gängning
ELJGRal.png

Originalet är gjutjärn men jag ska tillverka en ny från stål och själva muttern ska bli en separat del som skruvas fast, så det blir lättare att byta då det slits med tiden.

CAD-modell av en halvmutter för matning och gängning i en svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CAD-modell av en halvmutter i stål med två utskjutande skruvar för reparation av svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny ledskruv för tvärsliden också, den är riktigt slut och den som behöver bytas först. Även skruven är slut. Nu är muttern gjort i en enda bit brons men jag funderar på att prova med acetal, så det blir en hållare i stål som omger acetal muttern på båda sidorna. Sen en M6 skruv som håller acetalmuttern på plats. Igen tänkt så man kan byta en del och delarna ska va enkla fyrkantiga former.

Om det inte funkar med acetal så kan jag ju göra ny del i brons, eller gjutjärn. Det här med gjutjärn är kanske inte helt fel, halvmuttrarna för längdmatningen är i gjutjärn och skruven där ser närmast osliten ut, jämför med skruven för tvärsliden som behöver göras om.
CAD-rendering av halvmutter och dess komponenter för svarv renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ledskruv och mutter för tvärslid
Skjutmått bredvid en demonterad ledskruv och slitna metalmutterdelar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 12 till
  • Laddar…
Då min kap- & gersåg beslutade sig för att spricka i ett av fästena så fick det bli en lite bonnmeckarlösning med en bit rostfritt plattjärn och några skruv...

Kap- och gersåg med provisorisk reparation av rostfritt plattjärn och skruvar vid ett sprucket fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kap- och gersåg med hemmagjord reparation med rostfritt plattjärn och skruvar på ena fästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Seglartokig och 9 till
  • Laddar…
Grönsaksdräpare i AEB-L @ 62 Hrc färdig.
Handgjord kökskniv i AEB-L stål med 62 Hrc på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en nygjord grönsakskniv med AEB-L stål och varierad svart och gul handtag på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 11 till
  • Laddar…
@Alltgår stilig kniv!

Jag har fortsatt med arbetshörnan i garaget, målet är att få in mycket förvaring i närheten... Funderar fortfarande på vad jag ska göra lådorna till nedre stommarna i för material (plåt eller MDF, fin plywood är skrämmande dyrt här).
Då jag bevisat för mig själv att jag har för få händer och ögon för att mäta och hålla alla bitar i rätt lägen började jag med att tillverka justerbara passbitar/tolkar (eller vad det kan kallas).
Träpassbitar med inställningsbara längder och mätmått på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hade en av limträskivorna slagit sig ganska ordentligt, utöver att bredden på dom varierade (±1mm). Blev att tillverka en del spån för att räta till det värsta, riktigt tillfredsställande när man får 120cm långa spån i ett drag :)
En hög med spån och hyvelspån ligger på ett garagegolv med bilens däck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär kan det bli i slutändan, planen är att knyta ihop dom nertill med en till limträskiva som får en LED-list för bänkbelysning.
Garageverkstadsområde under konstruktion med bänkar, trähyllor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är jag skulle behöva lite tips från er;
-Hur ska jag fästa den mot stommarna? Använda pocket-hole jiggen? Förstärka och styra upp det med tappar?
-Hur ska jag fästa stommarna mot väggen så det sitter även med fulla skåp? Spikvinklar på insidan? Pocket-holes?
 
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Grönsaksdräpare i AEB-L @ 62 Hrc färdig.
[bild]
[bild]
inte alls fin....... nog lika bra att skicka upp den hit så tar jag hand om den.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Hyvlade till en riktigt fin bit ek! Hela plankan ser ut såhär men denna del hade en rejäl böj i sig så jag var tvungen att såga av den för att kunna hyvla den långa delen utan att förlora nästan allt.

Är väl ungefär sådana här som Morberg kränger för 4000kr.
Hyvlat ekplank på träbearbetningsbord med synlig ådring, precisionssåg och dammutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 9 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Är väl ungefär sådana här som Morberg kränger för 4000kr.
Nejnej, han tar 4995kr och inte alls en lika fin bit ek.. åtminstone på bilderna är de långt ifrån kvarterssågade som din är.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Grönsaksdräpare i AEB-L @ 62 Hrc färdig.
[bild]
[bild]
Faan va bra! Riktigt snyggt!
Var köper du pinsen?
 
S snajgel skrev:
Faan va bra! Riktigt snyggt!
Var köper du pinsen?
Tackar! Ja den blev rätt go alltså, kul att testa lite ny bladprofil också.
Just de här pinsen hängde med i en leverans från GFS Knife Supplies i UK, bra ställe med bra priser.
Annars finns det gott om mosaic pins på Etsy, tänkte testa där nästa gång.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
AXS
Förstärkt underrede för tiny house med tjocka stålprofiler och verktyg utspridda på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstärkte ett underrede dom ska bli ett tiny house.

Biltemas 10mm hss borr fick jobba hårt med skruvdragaren. Segt stål att borra i, över 10mm tjockt på sina ställen.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Köpte lite tryckt virke i fredags..
[bild]

Vissa ser nog redan här vad det blir..
[bild]

3st odlingslådor.
[bild]

Det var några år sedan, så såg jag iSnobben, göra sånna här och nu äntligen fick jag tummen ur och gjorde egna.
Tack för inspirationen och ritningen @iSnobben :love:(y)
Ser att det redan börjat växa i den till mitten :crysmile:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.