Den här tråden kan vi diskutera till döden skiljer oss åt...

Jag debiterar 330 kr/tim +moms för mina elektriker,om jag får sälja materialet,annars 395 kr/tim...

Med deras löner,semester,försäkringar,telefoner,bilar,verktyg,lokal hyror etc. så behöver jag snittdebitera 360 kr/tim 95% av årets arbetstimmar för att företaget skall gå +-0.....

Inte f-n jobbar jag 60 tim/vecka för ingenting.....
Alltså måste man tjäna pengar på materialet,men när alla privatpersoner skall betala sin faktura så jämnför man priset med Bauhaus,Silvan osv.....

Visst det går i vissa fall men oftast pratar vi äpplen och päron,priset speglar kvalitén....

 
mr Z skrev:
Klart det va personligt...Tar det grymt personligt ;-)
Du var ju röd......ska du inte byta till blåa laget 2006 ;-)
 
Calle Anka skrev:
Du var ju röd......ska du inte byta till blåa laget 2006 ;-)
röd/blå....Blir lila eller hmm f*n jag e ju färgblind också, hur gör man då?
 
Behöver inte vara färgblind för att ha problem att se skillnad på röd/grön (den berömda röran)... ;D

Alter ego
 
mr Z skrev:
röd/blå....Blir lila eller hmm f*n jag e ju färgblind också, hur gör man då?
Det är nog många som tillhör den skaran.......... ;)
 
Jag säger så här - om jag får en bra byggare, med huvet på skaft, som frågar mig när han inte vet hur vi vill ha det, som känner yrkesstolthet, som ser helheten, som förstår att detta är en livsinvestering - då är jag beredd att betala bra!

Men om jag får en som inte ser skillnad på spånskiva och regel, som struntar i hur resultatet blir, som har tröttnat på jobbet, inte trivs på jobbet, som helst vill vara nån annanstans, som inte är stolt över det han gör - då kan det vara detsamma - då vill jag inte ha honom till vårt bygge.

I övrigt är det svårt att jämföra löner grupper emellan.
 
Bästa inlägget i denna tråden hitills!
 
Om man tvingas betala 1200 kr för att få en kulventil monterad, så är det fel någonstans.
Restiden var t&r 15 min, vattnet var avstängt och allt framdukat så arbetet tog max 15 min.
Inte undra på att fler och fler försöker göra så mycket de kan själva. Lönen för hantverkarna är nog inte för höga men det konsumenterena tvongas betala är för mycket, så troligtvis är det väl företagarna som skor sig.
 
Förmodligen hade den firman du anlitade en "minsta debiterbar tid" på 2 timmar plus en st resa som brukar ha en fast kostnad för rörisar på typ 150 spänn en kulventil 200 spänn + 2 timmar a 310 spänn + moms då hamnar man där nånstans.

Många tillämpar 2 timmarsregeln, inklusive jag själv.

 
Erik_D skrev:
Förmodligen hade den firman du anlitade en "minsta debiterbar tid" på 2 timmar plus en st resa som brukar ha en fast kostnad för rörisar på typ 150 spänn en kulventil 200 spänn + 2 timmar a 310 spänn + moms då hamnar man där nånstans.

Många tillämpar 2 timmarsregeln, inklusive jag själv.
Och det hela slutar på 130 spänn för en Vatette kulventil från Hornbach, om man gör det själv. D.v.s. att leja bort jobbet kostar 9 gånger mer än att göra det själv. Om man ö.h.t. får någon att ta jobbet.

Inte så konstigt att gör-det-själv-varuhusen blomstrar, kanske? :)

 
Det är helt klart förståeligt, men och det måste verkligen understrykas man blir inte rik på att vara företagare i hantverksbranschen. Av dom där 1200 kronorna är ca 75% skatt. Det är den förbannade per luder som klipper det mesta av kulorna alltså.
 
Konsulten skrev:
Inte så konstigt att gör-det-själv-varuhusen blomstrar, kanske? :)

Och försäkringsbolagen jublar Timelleffekten!!!!!! ;D
 
synvinkeln skrev:
Och försäkringsbolagen jublar  Timelleffekten!!!!!!  ;D
Njaaaeeää...de suckar väl snarare ;)

Alter ego
 
Erik_D skrev:
Det är helt klart förståeligt, men och det måste verkligen understrykas man blir inte rik på att vara företagare i hantverksbranschen. Av dom där 1200 kronorna är ca 75% skatt. Det är den förbannade per luder som klipper det mesta av kulorna alltså.
Men hur annars ska (S) kunna fortsätta muta sin största väljarkår, bidragstagarna?

mvh
David
 
David: Exakt förbannade populistpolitiker. Jag FATTAR inte hur folk kan gå på den niten om och om och om igen. Man blir mörkrädd när man diskuterar politik med nån som flummar åt vänster. Nuförtiden när vi har internet och allt så borde det gå att få folk att förstå dom enkla ekonomiska principerna. Nån som har koll på om det finns nått bra politik forum förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.