Axla skrev:
Snart skall de väll även ha lön för den tiden.
För hög lön ;D
 
Avdragen har man ju koll på, men jag visste inte att anställda fick reseers. från hemmet!
Har iofs inga anställda så jag har aldrig behövt tillämpa det!
 
tycker inte det jämfört med tex advokater och tandläkare, men jämfört med expediter och sjuksköterskor har hantverkarna ju högre- men inte för höga

går man till tandläkaren så är de ju svindyrt- å klagar man sen på en lagning som pajat säger han bara att det går inte att göra bättre, det brukar inte hålla så länge pga...bla bla osv ???men säger en hantverkare det så nog får han fixa det gratis- men icke tanddoktorn!

sen de där med att köpa billigare själv, som företagare har man tex kostnader för att ringa och beställa materialet(mobilräknng), ev åka och hämta det, reklamera det om det går sönder- när svensson säger att han själv köpt så brukar det vara fel material, tex ojordade uttag istället för jordade, fel kabel mm mm. det kostar väl för svensson med att köra till tex öb eller obs för att köpa uttag och sen fara tilbaks med det och byta eftersom han inte visste att det skulle vara jordat.
 
Det blir ju alltid lite "snett" att jämföra yrkeskategorier när det gäller löner. Det är oftast svårt att förstå hur andra kan tjäna mer pengar när man inte förstår deras insats. Förstår man inte hur ex. en it-kosult kan tjäna x antal kr/mån så förstår man sannolikt inte heller vilket arbete som utförs och vilken nytta det arbetet ger kunden.

De flesta tycker nog att de är underbetalda oavsett yrke. När man som hantverkare jämför sig med ex. advokat, tandläkare, it-konsulter etc. så glömmer man lätt att de flesta med de yrkena har en lång studieperiod med saftiga lån på halsen när de, äntligen, kommer ut i i arbetslivet och kan börja tjäna pengar.

En av mina bästa kompisar började som mattläggare när han var 17 medans jag pluggade. Han hade alltid pengar på krogen. Köpte bil och fixade lägenhet medans jag ALDRIG hade pengar till öl, bodde hos föräldrarna och fick åka kollektivt. Han tjänade pengar från dag 1 medans jag fick vänta i 5 år med 500.000 i studielån som "belöning". NU tjänar jag mer än honom men det är tveksamt om jag "hinner ikapp" honom innan pensionen. Han gnäller aldrig över våra inkomstskillnader och vi är båda ganska överrens att vi hade gjort samma val om vi var 17 igen.

I övrigt anser jag att yrken som läker eller vårdar människor/djur alltid skall ställas högre än andra yrken.
 
djpa skrev:
I övrigt anser jag att yrken som läker eller vårdar människor/djur alltid skall ställas högre än andra yrken.
Ah, du menar bonden, butiksbiträdet i zooaffären, fångvårdaren, prästen, renskötaren med flera... ;)
 
En kompis till mej betalade en snickare 250:- i timmen svart... kan det vara möjligt ???
Om han jobbar som vanligt folk i 8 timmar om dagen i en månad blir det ju 40.000:- rätt ner i fickan.... :-X

 
Låter normalt tycker jag.
 
Håller med om att det är rimligt.

han måste ju fixa sin pension, sjukförsäkring m.m.
på de pängarna också.

Får ju inget genom deklarerad inkomst.

KoW
 
Yo skrev:
Det är inte hantverkarnas löner det är fel på utan att vi som privatpersoner ska betala 69% av vår inkomst till staten >:(
Bang on target Yo!

Vill inte kommentera pappisens fackindelning i Ringhörnan men diskussionen gällande framförallt Byggnads kollektivavtal och byggnadsarbetares löner har diskuterats flitigt. Min åsikt helt sonika är att snittlönen om ca 26 000 kr för en byggnadsarbetare är för hög men den kan accepteras om man tillåter fri konkurrens på marknaden t ex från andra EU-länder.

Det stora problemet är som sagt inte lönerna i sig utan herr Perssons ansvar om att Sverige har det i särklasst högsta skattetrycket i EU och nu skall höjas ytterligare.

Fundera på det ni som tycker att lönerna är OK.
 
Calle Anka skrev:
Vill inte kommentera pappisens fackindelning i Ringhörnan
Hoppas ingen tar illa upp, det där med ringhörnan är skrivet med humor vilket jag tror dom flesta förstår. "indelningen" är gjord med paraleller från tidigare trådar där detta ämne förekommit (allt som oftast offtopic).
än en gång, det var verkligen inte menat som något personpåhopp utan mest som ett kul tänkt scenario.......
 
Nej tar inte illa upp men du vet aldrig vad jag lägger min röst på i vallokalen.

Kan i alla fall nämna att i dagens Norrköpings Tidningar stod skrivet att PEAB har för avsikt att lägga ned sin verksamhet i Norrköping/Linköping pga Byggnads inte vill acceptera ett avtal som ger byggjobbarna 27 000 i månaden. De kräver nämligen 30 000 i stället och hotar nu med mer konflikter.....

PEAB säger att det inte går att driva verksamhet med ett fackförbund som agerar med hotfulla metoder. I mina ögon börjar Byggnads allt mer likna Cosa Nostra Svecia....usch å fy!
 
122 spänn i timmen. +13% semesterlön. =137.86. +68% i skatter,försäkringar och andra obligatoriska avgifter. Maskiner, verktyg och bil, administration och andra kostnader tillkommer. Kläder glömde jag, o skor (1000kr) sen blev man sjuk.. O vem tar riskerna? Jag håller med,-hantverkarna e för dyra. det borde kosta exakt 231.6048/tim. jag glömde visst momsen.. då blir det visst 289.506 ??? Jaha - va dyrt det blev tillslut.
 
Du har själv redan räknat ut att en större del av ditt timpris är beroende på gällande skattepolitik i Sverige.
 
djpa skrev:
I övrigt anser jag att yrken som läker eller vårdar människor/djur alltid skall ställas högre än andra yrken.
Människor går jag med på men djur nope...En hund är en hund...en ko är mat..Sen att behandlingen av djur kan vara illa det är en annan pilsner... Men en vetrinär som botar husdjur...nja I-landsproblem.....
 
pappskallen skrev:
Hoppas ingen tar illa upp, det där med ringhörnan är skrivet med humor vilket jag tror dom flesta förstår. "indelningen" är gjord med paraleller från tidigare trådar där detta ämne förekommit (allt som oftast offtopic).
än en gång, det var verkligen inte menat som något personpåhopp utan mest som ett kul tänkt scenario.......
Klart det va personligt...Tar det grymt personligt ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.