S Stuff skrev:
Men som i detta fallet i ursprungsartikel finns ju inget sådant. En fastighetsägare får avslag på ansökan för att det planerade bygget inte uppfyller reglerna och det då uppdagas att grannarna har byggt liknande byggen helt utan lov. Är det då inte rätt att kommunen kliver in och styr upp bland svartbyggena? Vad sänder det ut för signaler annars? Att det bästa och billigaste alltid är att skita i att söka bygglov för det ändå aldrig kommer någon påföljd. I så fall kan man ju lägga ner allt vad planarbete heter och bara låta det bli anarki.
Sen har jag svårt att ta till mig det du mal på om att kommuntjänstemän medvetet drar igång konflikter, försvårar byggen, förstör äktenskap etc. Nu kan det säkert vara så att de finns ett sånt exempel på ETT specifikt kontor men du uttrycker dig som att det är kutym för alla bygglovshandläggare och byggnadsnämnder i landet. Du talar om sanningar och verkligheten men du låter inte trovärdig när du bara "vet" och inte är mer specifik med dina källor. Ditt sätt att uttrycka dig för mer tankarna till de predikanterna på torget som står med megafon och maler på om jordens undergång mer än till att du faktiskt är en påläst och reflekterande forumdeltagare.

I detta fall väljer jag att tro mer på citatet i ursprungsartikeln: "- Från kommunens sida är vi aldrig ute och letar efter avvikelserna, säger Mats Holmstedt som är ordförande i bygg- och miljönämnden i Tranås, till Sveriges Radio."
Tack för ett välformulerat och insiktsfullt seriöst svar på mina formmässigt svaga inlägg!
1. Att det är viktigt att ta tag i nuvarande brister kring bygglov är jag övertygad om!
2. Likhet inför lagen är viktigt
3. Att bara agera när någon upplyser om formella fel leder till angiveristat

Det jag försöker argumentera för är att inte lägga sig i frågor som inte orsakar någon olägenhet dvs få till lite mer praktisk frihet kring byggande där det inte finns konflikter!

En annan sak jag försökt dra fram är hur handläggare faktiskt med nuvarande process skapar onödiga konflikter och hur detta gjort sönder mycket kring vad boende och byggnader handlar om

I Tranås kommer nu många familjer tvingas hantera synder som annars inte skulle upptäckts !
Det finns inget riktigt skäl att se varför vissa svartbyggen ska behöva leda till de tragedier som nu uppstår!

Givetvis gäller inte detta svartbyggen på annans mark!

Till sist regler som inte leder till ett bättre friare mer fungerande mindre konfliktsjukt samhälle borde inte vara i bruk!
 
harry73
B byggarätt skrev:
I Tranås kommer nu många familjer tvingas hantera synder som annars inte skulle upptäckts !
Det finns inget riktigt skäl att se varför vissa svartbyggen ska behöva leda till de tragedier som nu uppstår!
Det vet du inte. Möjligheten finns att dessa byggen är äldre än 10 år och att kommunen inte längre kan kräva åtgärd, inte ens om de byggde på kommunal mark och därmed stal från samhället.
 
harry73 harry73 skrev:
Det vet du inte. Möjligheten finns att dessa byggen är äldre än 10 år och att kommunen inte längre kan kräva åtgärd, inte ens om de byggde på kommunal mark och därmed stal från samhället.
Visst hur många kommer slippa tror du?
Vad händer med dom som inte slipper?
 
harry73
B byggarätt skrev:
Visst hur många kommer slippa tror du?
troligtvis många eftersom kommunen redan sa att de inte aktivt brukar kontrollera, finns risken att de inte heller undersöker påståendet att bygget är äldre än 10 år så noggrann
B byggarätt skrev:
Vad händer med dom som inte slipper?
De får som vanligt folk skämmas och rätta sig efter lagen och flytta bygget några meter. Handlar de snabbt innan nämnden tar beslut om sanktionsavgift, slipper de troligtvis den med.

Bygglovsreglerna är en bra sak (även om man inte behöver tycka om alla regler) och vi ska vara mån om att skydda systemet så att det inte spårar ut. Och då drar man en gräns någonstans och håller den.
 
harry73 harry73 skrev:
troligtvis många eftersom kommunen redan sa att de inte aktivt brukar kontrollera, finns risken att de inte heller undersöker påståendet att bygget är äldre än 10 år så noggrann

De får som vanligt folk skämmas och rätta sig efter lagen och flytta bygget några meter. Handlar de snabbt innan nämnden tar beslut om sanktionsavgift, slipper de troligtvis den med.

Bygglovsreglerna är en bra sak (även om man inte behöver tycka om alla regler) och vi ska vara mån om att skydda systemet så att det inte spårar ut. Och då drar man en gräns någonstans och håller den.
Håller helt med dig!
Tyvärr så kan jag som sagt berätta om hårresande övergrepp på många människor ... av handläggare som tyckt det var roligt att krydda sitt jobb med att plåga enskilda och som skapade krossade livsöden!
Dessa människor borde sitta i fängelse eller på psyket...
Jag vill nog hävda att man borde förändra sättet som man frågar grannar etc så att de med olika problem med omgivningen inte dubbas till att skapa nya för de som försöker bygga
 
B byggarätt skrev:
Tyvärr så kan jag som sagt berätta om hårresande övergrepp på många människor ... av handläggare som tyckt det var roligt att krydda sitt jobb med att plåga enskilda och som skapade krossade livsöden!
Det ser jag fram emot.
 
M
Hur ska man kunna veta åldern på byggnadslovpliktiga attefallare? Kol14-metoden?
 
useless useless skrev:
Det ser jag fram emot.
Tyvärr så är de flesta brotten och händelserna långt tillbaka men en sak är hur kommunen beviljade ett falskt påhittat bygglov som de inte godkände och som handläggarna använde för att anmoda anmälningar under en 10 års period!
Fastighetsägaren kallades för öknamn och hängdes ut på kommunens internwebb med foton som en av handläggarna satt med teleobjektiv i vit Volvo på arbetstid regelbundet fotade på familjen barn etc samtidigt så smög handläggare i bygget trampade sönder installationer när fastighetsägaren var på kontoret och minderåriga barn var ensamma hemma! De ringde sina föräldrar som var tvungna kasta sig i bil hem till gråtande barn...
Ingen hjälp från polis myndigheter!
.... som sagt de processjuka sitter på landets kommuner!
 
M Markarbetaren skrev:
Hur ska man kunna veta åldern på byggnadslovpliktiga attefallare? Kol14-metoden?
D..... använder satelitfoton på byggnader som ingen har besvär med!!
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
synd att man inte vet vilka fastigheter det gäller, för då ser man lite bättre om det är trams eller ej.
Men om jag tittar på flygbilder med tomtgränser i (kso.etjanster.lantmäteriet.se) ser man i alla fall att det finns ett antal fastighetsägare som har annekterat en del allmän platsmark som trädgård. Och om man köper sån fastighet och inte kollar noggrant var gränsen går, är det lätt hänt att man bygger på kommunens mark.
Jag tror att det skulle vara bra för kommunen att hålla lite bättre koll om alla håller sig inom sina fastighetsgränser.
[bild]
@pacman42 och @kashieda nu ligger den i rätt tråd :D
Det där är ganska blygsamt ändå, sett till att det är allmänning mellan huslängorna.
Hade det varit där jag bor hade alla bullat ut med häckar, staket eller som den med Attefallshuset här.
Maxat tomten, kallas det:rofl:
Har själv förståelse för att man inte vill ha motionärer på cykel eller ben och hundrastare med halvlösa, bajsande och pinkande hundar inpå tomten.
Viss ordning vill man ha kring sitt hem. Tror utbullningen hindrar en del oordning. Ytorna sköts och så.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vitsen med att kommunen äger sån mark är att man vill ha kvarter som är lite öppna, luftiga, med små grönområde här och var där folk kan spela lite kubb, barn kan spela boll mm. Äger någon annan marken kommer den strax att byggas kring med staket och plank, lite som skett på bilden fast där de dessutom stulit mark från kommunen (eller det demokratiska samhället).
Exakt därför folk bullar ut. För att slippa ha vem som helst utförande vad som helst inpå bostaden där de flesta vill kunna känna lugn och ro. Det är kanske av den anledningen man köper hus. Husfrid, men då får man en motionsslinga med skumpande folk av olika kaliber, en del på cykel, som skräpar ner och stör på olika sätt.
Därför borde kommunerna sälja av marken mellan fastigheter eller en del groteskt breda diken.
Kommunerna får in pengar, ytorna blir välvårdade och genererar inga underhållskostnader.
Win win, tycker jag. Springa fort, flåsa järnet och cykla kan de göra på motionsanläggningar tex.
Man tycker olika;)
 
B byggarätt skrev:
Tyvärr så är de flesta brotten och händelserna långt tillbaka men en sak är hur kommunen beviljade ett falskt påhittat bygglov som de inte godkände och som handläggarna använde för att anmoda anmälningar under en 10 års period!
Fastighetsägaren kallades för öknamn och hängdes ut på kommunens internwebb med foton som en av handläggarna satt med teleobjektiv i vit Volvo på arbetstid regelbundet fotade på familjen barn etc samtidigt så smög handläggare i bygget trampade sönder installationer när fastighetsägaren var på kontoret och minderåriga barn var ensamma hemma! De ringde sina föräldrar som var tvungna kasta sig i bil hem till gråtande barn...
Ingen hjälp från polis myndigheter!
.... som sagt de processjuka sitter på landets kommuner!
Det de kan göra är att JO-anmäla och tipsa media om handläggarens agerande. Just olovlig fotografering skrämma barn faktiskt bör de ju polisanmäla.
En JO-anmälan som sådant är sannolikt inget problem för handläggaren, men den kan ha fler klagomål.
Blev lite off här, men ville tipsa om detta;)
 
M Markarbetaren skrev:
Hur ska man kunna veta åldern på byggnadslovpliktiga attefallare? Kol14-metoden?
Fotodokumentation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.