Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Då måste jag försvara Sveriges byggherrar!

Om arkitekter kunde lära sig att förstå vad som kostar pengar här i världen och tänka efter före man ritar. Eller åtminstone fråga nån med kunskap innan arkitekten ritar kluriga detaljer, detta för att det ska gå att utföra i verkligheten.

Har tyvärr varit med om det alltför många gånger, att arkitekten skickat reviderade handlingar till entreprenören utan kopia till Beställaren.
Entreprenören utför arbetet, tar betalt och ser glad ut.

Lätt att skära remmar ur andras läder...

Sedan finns naturligtvis undantagen som bekräftar regeln! Arkitekter som har praktiskt sinnelag och kan rita sånt som går att utföra. Men de växer inte på träd.
Som sagt Sverige har till skillnad från alla andra länder slutat använda Arkitekter till annat än att sminka grisen lådorna byggmästare erbjuder kunderna!!!
Man har tagit bort byggnadernas viktigaste egenskaper
Som du skriver tror du att byggnader ska gå att bygga praktiskt!

En byggnad ska ha venustas firmitas utilitas!
 
Åsa Lund
Byggherre och byggmästare är inte samma sak.

Oavsett. Jag håller faktiskt med dig om venustas firmitas utilitas!

Men ett hus ska vara möjligt att utföra.
Och underhålla och förvalta.

Arkitekter kunde få ha ansvar för kostnader också, som i andra länder. Blanda dessutom in förvaltning i bilden så slipper vi dessa utseendemässiga experiment med diverse skador som följd?

Den här tråden är ett utmärkt exempel på någon som projekterat noga, tänkt efter före och åstadkommit ett jättevackert däck. Och att det går att utföra praktiskt också.
Den sortens konsulter går det inte många på dussinet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Omogen och 1 till
  • Laddar…
Jag vågar nog påstå att mina problem var av en mera jordnära art - jag är en amatör när det gäller sådana häringa konstruktioner och ritningarna var därmed inte världens bästa. Ingen av snickarna kunde svenska och den engelska dom kunde var hushållsengelska och inte teknisk engelska.
Dom hade inte heller varit med om något så komplext altanbygge förut och tex mitt koncept med dubbla omlottlagda skruvlimmade bärlinor som skall ligga på minst tre upplag med separerade skarvar var det första som dom drabbades av.
Nåja, det löste sig och sista veckan sa den mest erfarne snickaren till mig - " you are very clever" vilket jag tog som bevis att dom hade accepterat min konstruktion :)

/Göran
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag vågar nog påstå att mina problem var av en mera jordnära art - jag är en amatör när det gäller sådana häringa konstruktioner och ritningarna var därmed inte världens bästa. Ingen av snickarna kunde svenska och den engelska dom kunde var hushållsengelska och inte teknisk engelska.
Dom hade inte heller varit med om något så komplext altanbygge förut och tex mitt koncept med dubbla omlottlagda skruvlimmade bärlinor som skall ligga på minst tre upplag med separerade skarvar var det första som dom drabbades av.
Nåja, det löste sig och sista veckan sa den mest erfarne snickaren till mig - " you are very clever" vilket jag tog som bevis att dom hade accepterat min konstruktion :)

/Göran
Sorry att jag kommer med en litania om hur lite kunskap som finns kvar i olika yrken i byggsvängen i en tråd som innehåller ett bra exempel på högre nivåer av utförande av en relativt enkel konstruktion
Göran har utfört en bra prestation men agerat i en miljö där han måste tillhandahålla det mesta!

Enbart din bakgrund som tekniker och hur du använde CAD samt material leverantörens förmåga och snickarnas kunskaper att kapa borra skruva har gjort att du kommer igenom med projektet!

Kul att någon vet vad Venustas Firmitas och Utillitas är för något...
Göran som konstruktör har uppvisat ovanligt mycket av detta i ett altanbygge intill ett new England inspirerat hus och redan där så har vi sett hur dagens husbyggen blivit som snygga bilar parkerade på tomter och där platsens ande glöms bort

Det är när kunskapen finns inom räckhåll som den syns att den saknas som mest!

Som sagt altanbygget är fantastiskt och kommer nå långt det jag försöker säga är att med tillgång till försvunnen svensk arkitektur och hantverkskunskap skulle vi här sett ett underverk...
 
Idag sitter jag hemma och arbetar med mitt normala jobb och kör en liten utvikning med Dagens Tips - Cuprinol Ädellasyr.

Köpte nya IKEA utemöbler - vanliga Äpplarö - för tre år sedan och jag var rätt less på att dom skulle se ut som själva f..n efter ett par år ute i regn och sol och rusk så jag lade ner tid och körde Cuprinol Ädellasyr (ofärgad) på rubbet direkt ur paketet och nu tredje säsongen ser dom ut så här:

Välvårdat Äpplarö utemöbelset från IKEA behandlat med Cuprinol Ädellasyr på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spola av och vattnet rinner av....

När jag ändå höll på så satt jag 5mm nylonbussningar i "armbågsleden" för att slippa rapplet:

Utemöbler behandlade med Cuprinol Ädellasyr bredvid 28-årig trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen la farsgubben för 28 år sedan. Såpa ett par gånger varje säsong, sen får det vara bra.

/Göran
 
  • Gilla
  • Älska
IngelaP och 8 till
  • Laddar…
Strålande väder idag. Första chansen att se altanen i ett sammanhang :

Altan under konstruktion med vita möbler, pergolaram och vindskydd vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många vita pinnar i höger bildkant men dom nedre är för vindskyddet för nedre altanen och den övre vita joxet är ramen till pergolan. Nu är dessutom kjolen på plats genom att fuska med bredare hörnbrädor så räckte 5.40 långa råplan precis.

Virkat in kjolen i trappbrunnen också idag:

Del av en altan med virkad kjol runt trappbrunnen och ramen till en pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår att fylla det svarta hålet. Jag lutar åt liggande 22x45 med luft imellan men vi får se vad mina uppdragsgivare säger. Notera att plankets hörn ligger runt 20cm innanför kjolen.

/Göran

... vita altanmöbler.. tur att dynorna är i färg
 
  • Gilla
Jonathan C och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
Var det även dina ritningar ni skickade in för bygglovet av altanen?
Eller hade ni enklare skisser för det?
 
Det var en skiss framtagen av en landskapsarkitekt så vitt jag vet.

/Göran
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Strålande väder idag. Första chansen att se altanen i ett sammanhang :

[bild]

Många vita pinnar i höger bildkant men dom nedre är för vindskyddet för nedre altanen och den övre vita joxet är ramen till pergolan. Nu är dessutom kjolen på plats genom att fuska med bredare hörnbrädor så räckte 5.40 långa råplan precis.

Virkat in kjolen i trappbrunnen också idag:

[bild]

Nu återstår att fylla det svarta hålet. Jag lutar åt liggande 22x45 med luft imellan men vi får se vad mina uppdragsgivare säger. Notera att plankets hörn ligger runt 20cm innanför kjolen.

/Göran

... vita altanmöbler.. tur att dynorna är i färg
Sharky58 Sharky58 skrev:
Strålande väder idag. Första chansen att se altanen i ett sammanhang :

[bild]

Många vita pinnar i höger bildkant men dom nedre är för vindskyddet för nedre altanen och den övre vita joxet är ramen till pergolan. Nu är dessutom kjolen på plats genom att fuska med bredare hörnbrädor så räckte 5.40 långa råplan precis.

Virkat in kjolen i trappbrunnen också idag:

[bild]

Nu återstår att fylla det svarta hålet. Jag lutar åt liggande 22x45 med luft imellan men vi får se vad mina uppdragsgivare säger. Notera att plankets hörn ligger runt 20cm innanför kjolen.

/Göran

... vita altanmöbler.. tur att dynorna är i färg
Du ser det löste sig...
Allt behöver inte vara vitt o symetriskt...
Ska bli intressant se hur ni löser nedersta kjolen?
Allt runt i kring med eldragningar och lågvoltsdragning samt ev uttag och grillplacering etc... mycket kul saker... det blir verkligen bra
 
Nedersta kjolen... den ligger en bit ner på priolistan. Och bredvid nedre trappen skall det sitta en ca 4 meter bred "sittstegstrapp" med sittvänliga steg med ca 40 cm höjd och 40 cm djup sannolikt med armbågsstöd längst ut för att kunna ställa ett glas och/eller en tallrik.
Så det blir inte så mycket kjol kvar på nedre altanen framsida.

/Göran
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
I dag kör vi altan i stereo - både höger och vänster sida med alla detaljer på plats. Nu börjar det se färdigt ut:

Vit villa med nya altaner på båda sidor och byggmaterial över gräsmattan, pergola under konstruktion åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All byggbråte på gräsmattan är också i princip bortforslat nu.

På måndag kommer en ensam snickare och lägger dom sista trallbrädorna på pergolan så att jag kan börja med vindskydd/räcke och överliggare på den. Dock blir det väldigt mycket halvfart nästa vecka eftersom jag måste sticka iväg och sommarställa vår egen sommarstuga.

/Göran

(Är det bara jag - men visst känns det som saker sitter mycket bättre när man spikar fast dom än när man skruvar fast dom. 4" spik är rejält på nåt sätt)
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
Jag måste säga att jag tycker att på denna bild så ser ”planket” ändå snyggt ut och absolut inte något som behöver döljas. Så har jag inte riktigt känt på bilderna under byggets gång.

Riktigt snyggt bygge!
 
  • Gilla
Sharky58
  • Laddar…
Idag sitter jag hemma och plockar ihop dom belysningsarmaturer som skall sitta upp-och-ner innanför kjolen på stora altanen och ge släpljus ner över planket:

Belysningsarmaturer under konstruktion på arbetsbänk med verktyg och elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra "armaturer" stycken totalt. Tre 1W minispottar med 30 graders spridningvinkel ( strömmatade - 300mA) i varje.
Spottarns sitter asymmetriskt eftersom man skall få samma avstånd mellan spottarna när man sätter två armaturer mot varandra. Så totalt blir det sex spottar på varje sida om trappen med 90 cm mellanrum.

Längst till vänster i varje armatur sitter en sockerbit. Den sitter bara där som kabelavlastning (gammalt indiantrick). Alla skarvar är lödda och försedda med krympslang.

/Göran
 
  • Gilla
Dsundet och 2 till
  • Laddar…
Nu har snickaren varit här och lagt sista trallen på pergolan. Nästa vecka skall jag börja med räcke/vindskydd på pergolan och det kommer att bli en hel del pill.
Idag har jag satt upp dom belysningsarmaturer jag byggde ihop i helgen på plats
upp-och-ner under övre altanens överhäng:

Nybyggd pergola med belysningsarmatur monterad under taket, snö på trallen och blå himmel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom har jag spikat klart ena sidan på altanen:

Nybyggd vit pergola med trall på husets altan med planerad sidotrapp och uppsatta belysningsarmaturer under taköverhänget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden kan man också se hur innersta glaset sitter mot balkongstolpen. Det var balkongstolparnas placering som bestämde altanens bredd och dom yttre golvreglarna sitter inlivade och fastskruvade mot balkongstolparna. En sidotrapp är planerad mellan balkongstolpen och huset men kommer att bli ett provisorium i år eftersom markarbete med plattsättning mm är planerat nästa år.

/Göran
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Kjolen på plats runt om altan + pergola nu så nu ser pergolan ut som en integrerad del och inte som ett separat "utstick" längre:


Altan med pergola integrerad mot vit husfasad, oskyddad underkonstruktion och omgivande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka skall jag sätta mig och göra "finjobb" - bygga räcke/vindskydd runt pergolan.
Måste vara klart i tid för Midsommar :)

/Göran
 
  • Gilla
Fredriikc och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.