M Moribusken skrev:
Tack för svaret.
Just kantklippningen är en funktion som jag tycker verkar bra med Worx.
När den går ut och tillbaks, antar jag att den följer begränsningskabeln på något vis. Kan man ställa nån offset så klipparen varierar avståndet till kabeln, eller kan man få den att variera om den ska gå med- eller moturs när den ska tillbaks?

Mvh /Moribusken
Den följer kabeln in. Ut går den rakt vänster om den inte ska kantklippa, då följer den kabeln ut med. Den går alltid samma håll runt slingan. Inte ställbar offset. Videon visar när den följer kabeln på väg hem.
 
  • Gilla
Lime113 och 4 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Den följer kabeln in. Ut går den rakt vänster om den inte ska kantklippa, då följer den kabeln ut med. Den går alltid samma håll runt slingan. Inte ställbar offset. Videon visar när den följer kabeln på väg hem.
Snygg lösning med parkeringen kan du filma när den kör ut med.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Den följer kabeln in. Ut går den rakt vänster om den inte ska kantklippa, då följer den kabeln ut med. Den går alltid samma håll runt slingan. Inte ställbar offset. Videon visar när den följer kabeln på väg hem.
Sjukt snyggt!
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Helt plötsligt, mitt på gräsmattan så får den lite spel... om man bär den till kabeln och trycker Start så är den Happy-Happy igen, tills den når samma område igen...

efter några varv åt bägge håll konstaterar den ”Cable Missing”...
 
Redigerat:
Vispen74 Vispen74 skrev:
Jag hade klippning inklusive kantklippning på nästan varje dag förut, då blev det spår. Nu klipper jag två långa heldagar i veckan, varav den första med kantklippning, det sliter betydligt mindre och gräset hinner återhämta sig mellan gångerna.
Bifogar en bild på en gräsmatta i grannkvarteret där det går en Worx-klippare. Såg att det var en äldre maskin och jag har ingen aning om hur den är programmerad eller vad det finns för möjligheter i den jämfört med t.ex. en M700. Men det är just dessa upptrampade ”stigar” vill jag undvika.
Gräsmatta med tydliga klippmönster och upptrampade stigar skapade av en äldre modell av Worx gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tänkte jag kolla med er som använder tillbehören på nya Works-klippare. Framförallt så gillar jag Anti collision system (ACS), men hur fungerar det i verkligheten? Ser även en användning i Off limits-funktionen. Om även denna fungerar bra, tänkte jag använda den under mina äppelträd lite senare i sommar/höst, då marken fylls av fallfrukt. Antar nämligen att klipparen kan få problem med äpplena och bli hängande. Är det förresten en lös magnetslinga man tillfälligt spikar fast på gräsmattan?

mvh/ Moribusken
 
j.f.s
Har ACS på min. Visst hjälper den men tycker den är något inkonsekvent. Ibland reagerar den på smala ben som tex rören på studsmattan men krockar med mig om jag ställer mig i vägen för att nästa gång undvika mig men krocka med benet på studsmattan. :thinking:

Angående spåren så har jag dem eftersom klipparen går efter slingan hem och på något magiskt sätt så tycks klipparen alltid vara längst bort från laddstationen :crysmile:

Kör kantklipp en gång i veckan.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Har ACS på min. Visst hjälper den men tycker den är något inkonsekvent. Ibland reagerar den på smala ben som tex rören på studsmattan men krockar med mig om jag ställer mig i vägen för att nästa gång undvika mig men krocka med benet på studsmattan. :thinking:
Kan det ha att göra med från vilket håll klipparen närmar sig? Fast det är klart, ettr runt ben till en studfmatta borde ju se lika dant ut från alla håll...:p

mvh/ Moribusken
 
  • Gilla
Daleby
  • Laddar…
Nu haglar frågorna....

Har strax under 500m2 gräsmatta och tänkte isf köpa en klippare som klarar runt 1000 m2 för att ha lite överkapacitet. Rätt eller fel vete sjutton, men det känns rätt. Såg att det fanns både M1000 och L1000 men hittar inte skillnaderna på dessa. Någon som vet?

mvh/ Moribusken
 
M Moribusken skrev:
Är det förresten en lös magnetslinga man tillfälligt spikar fast på gräsmattan?
Ja. Sen vet jag inte om man måste ta bort den under vintern eller om den kan ligga kvar.
 
G Ganntrader skrev:
Ja. Sen vet jag inte om man måste ta bort den under vintern eller om den kan ligga kvar.
Tänkte bara använda dom som tillfälliga avgränsningar så länge det förekommer fallfrukt isf. :)
 
j.f.s j.f.s skrev:
Har ACS på min. Visst hjälper den men tycker den är något inkonsekvent. Ibland reagerar den på smala ben som tex rören på studsmattan men krockar med mig om jag ställer mig i vägen för att nästa gång undvika mig men krocka med benet på studsmattan. :thinking:

Angående spåren så har jag dem eftersom klipparen går efter slingan hem och på något magiskt sätt så tycks klipparen alltid vara längst bort från laddstationen :crysmile:

Kör kantklipp en gång i veckan.
Det roligaste med ACS är att den undviker för höga grästuvor :seenoevil:
I övrigt tycker jag att det funkar bra även om det inte är något måste.
 
M Moribusken skrev:
Ni som har någon av de nya Worxarna - hur upplever ni spårblidningen runt begränsningskabeln? Går det via inställningarna eller på nåt annat smart sätt få den att alternera in- och utgång på nåt vis, så den inte trampar upp en stig runt gräsmattan? Tycker mig höra av HQ-ägare att dom inte har ngt problem, men dom är ju lite jäviga. Om det nu stämmer, så kanske det beror på HQ:s guidekabel, vad vet jag...

Som ni säkert förstår av min fråga så har jag ännu ej köpt min robot. Valet står mellan HQ 310 eller ev en Worx M700 - prisskillnaden är påtaglig...

mvh/ Moribusken
Alla robotägare verkar jäviga... men i detta fallet är det korrekt, HQs klippare följer guiden in och ut och varierar avståndet till den. Även om en HQ skulle följa begränsningsslingan varierar den avståndet även i detta fallet.
För andra märken kan det bli spårbildning längs slingan men jag tror att gräset kvalitet kan spela in också, det behöver alltså inte bli spår.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Vad skiljer modellerna M1000 och L1000 åt?
 
Tror att L är en uppdaterad M med annat chassi och så, när man jämför dom på worx hemsida hittar iaf inte jag några direkta kioskvältare till skillnader
 
JohannesR JohannesR skrev:
Snygg lösning med parkeringen kan du filma när den kör ut med.
Kommer här!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.