E elmont skrev:
Men i det här fallet handlar det om ett lite udda bord, dvs en möbel och den kan man knappast göra anspråk på.
Detta är min personliga tolkning men har man en köksö som utgörs av samma köksskåp och samma design som övriga köksluckor/bänkskiva så skulle jag säga att den ju mer tillhör byggnadens kök och en köksö idag får ändå anses som vanligt. Oavsett om det är fastskruvat i golvet eller ej. Förutsatt också att vi här pratar om en bostad, vad som är byggnadstillbehör kan skilja sig beroende på vad det är för byggnad också så som jag tolkar det.

Om det däremot är ett bord som utgör någon form av avlastningsyta med skåp för förvaring, sen att det inte går i samma stuk som övriga köksluckor/bänkskiva etc då känns det mer som att det är en personlig möbel och inte ett byggnadstillbehör.

Sen är det svårt att uttala sig i detta fall när man inte vet hur köket och denna köksö faktiskt ser ut. Fick däremot uppfattning att skåpsluckor etc var av samma sort som övriga köket.

M maria01 skrev:
borde ju gräsklippare ingå med då
Jag tror då inte att gräsklippare är byggnadstillbehör men kanske att en robotgräsklippare kan vara fastighetstillbehör?
Vet däremot att det pratas om robotgräsklippare idag om de ska ingå eller ej.
Spontant så tycker jag att det finns många likheter med centraldammsugaren, åtminstone ifall man har grävt ner en kabel i marken. Själva robotgräsklipparen är ju en rätt viktig komponent till den där slingan.

Läser man i domarna så kan man iallafall inte tolka stadigvarande bruk ordagrant. Jag tänkte mig att ifall någon stoppat dit tillbehöret och det är tänkt att vara där så är det för stadigvarande bruk men så enkelt är det inte. Domarna pratar mer om vad som kan anses vara standard eller andra omständigheter som kan visa på att det är för stadigvarande bruk.

Idag känns det ju som att centraldammsugare är ett självklart byggnadstillbehör i och med att det finns med på alla listor, men man ska ju också komma ihåg att det är domen från -96 som fastslagit det och gjort att det hamnat på listorna men jag tror inte att alla tyckte det var så självklart på den tiden.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
här nere ingår det inget när man köper bostad vanliga är att man får köpa vitvaror och sånt svart på sidan om om säljaren nu vill sälja nåt

kan personligt tycka att det är riktigt smidigt att inte behöva tänka på det alls

dom flesta som köper hus/lägenheter byter ju en då allt det är ju bara se här alla trådar om folk som just har köpt en bostad och det första dom gör är att börja renovera byta kök en då

tjejpolare jobbar som säljare av badrum och kök hon säger 90% av hennes kunder är folk som just har köpt hus/lägenheter oftas med helt nya kök och badrum eller med mest 2 år gamla har själv vart och hämtat flera nya kök där nya ägaren vill ha sin still och väljer att riva nya kök
 
Mm skiljer sig åt, vilö nästan minnas att det i något land inte ens var ovanlogt att man tog med sig golvet. Tydlighet är ju oftast väldigt trevligt, då blir man sällan missnöjd för man vet ju vad man får, så vad har man att tjaffsa om? :)

Bara googla lite på vad som ingår så ser man ju att otydligheten som finns skapar massa onödigt tjaffs för ingenting i princip.
 
mycket tyckande här. Finns inget som säger att köksön måste ingå i köpet.
Så länge säljaren inte sålt huset, så har säljaren all rätt att välja vad som skall ingå eller inte.
Upp till köparen om man vill avstå, eller köpa huset.
Sen får man tycka vad man vill om det.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
A
S Sanna90 skrev:
Vi köpte huset och ska strax flytta in. Nu frågar säljaren om vi vill köpa köksö annars tar han med den. Trodde sånt ingick men kan ha fel? Någon som vet? Tack på förhand
 
I ItWasntMe skrev:
mycket tyckande här. Finns inget som säger att köksön måste ingå i köpet.
Så länge säljaren inte sålt huset, så har säljaren all rätt att välja vad som skall ingå eller inte.
Upp till köparen om man vill avstå, eller köpa huset.
Sen får man tycka vad man vill om det.
Eh, säljaren har ju sålt huset.
 
I ItWasntMe skrev:
mycket tyckande här. Finns inget som säger att köksön måste ingå i köpet.
Så länge säljaren inte sålt huset, så har säljaren all rätt att välja vad som skall ingå eller inte.
Upp till köparen om man vill avstå, eller köpa huset.
Sen får man tycka vad man vill om det.
Nu skriver ju TS att de köpt huset och snart ska flytta in. Så man kan ju göra ett rimligt antagande att kontrakt är påskrivet. Hade säljaren velat utesluta något så borde det ju ha gjorts innan kontraktet skrivs.
Finns det inget undantaget så måste man ju utgå från jordabalken, sen får man ju tycka vad man vill om det.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
mitt fel. Orkade inte läsa klart då det var en vägg av efterföljande text.
Ja om allt är påskrivet och klart (dvs inget står skrivet om köksön i säljesdokumentet) så får jag ändra min åsikt och säga att det självklart skall ingå. Jag trodde helt enkelt att det inte var påskrivet och klart.

=)
 
  • Gilla
Rubb och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad som är juridiskt rätt, men jag hade nog inte sagt så mycket om säljaren ville ta med sig köksön. Lite kul att denne dock är villig att sälja den. Det betyder väl att den kanske inte betyder så mycket för säljaren i alla fall.

Ni kan ju ha lite roligt på säljarens bekostnad och meddela att ni förväntar er en prisreduktion på 9000kr om denne tar med sig ön.
 
undine
Förvisso hyresätt men jag skulle flytta ifrån en hyresrätt en gång. Köket var superlitet och det var bara en liten bardisk att sitta vid + 2 barstolar. Dessa fanns där när jag flyttade in och då hette det att de tillhör lägenheten. När jag flyttade ut och hyresvärden skulle inspektera sa de åt mig att jag måste montera ner bardisken, för den ingår ju inte i lägenheten, trots att den var helt väggfast. Ja, så det var bara att montera ner. Fult som stryk blev det efteråt men det struntade tydligen hyresvärden i. Det väggfasta barbordet skulle bort.
Lustigt. Fasta saker tar man ju inte bort sådär, tänker jag. Tänk om man skulle montera ner väggfasta garderober som finns i bostäder, det gör man ju inte.
 
Citat: "Mäklaren var lite små nonchalant o sa typ det är inget o bråka över. Och att jag skulle ta det med säljaren så ingen hjälp där inte"

Du kanske skulle be mäklaren slå upp ordet; "Mäklare" i, exempelvis, Svenska akademins ordlista ...;)
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
vad besluta ni till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.