Hur f...n orkar man bråka om en hembyggd köksö som kanske eller kanske inte skulle följt med. Låt säljaren göra sig besväret att ta med sig köksön, troligen vill han inte ha kvar den eftersom den är till salu.
 
Säg att du har pratat med mäklaren och att han har sagt att köksön ingår. Bråkar säljaren vidare då får du huta åt mäklaren så att han ringer upp och löser det.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
en polare köpte ett hus för 2 år sen där säljaren plocka med sig ett inbyggt spabad det var ett jävla liv men han fick aldrig tillbaka nåt för det

är 9000 för en köksö mycket? hjälpte en polare med en som han hade köpt på blocket för 28 tusen
 
M maria01 skrev:
är 9000 för en köksö mycket? hjälpte en polare med en som han hade köpt på blocket för 28 tusen
Beror ju på material och vad som sitter i. Kan nog med lätthet bygga en köksö för 200k om man bara vill. :)
9000 är dyrt för en vanlig standard köksö som TS själv skulle kunna ersätta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ts har visat bild (men tagit bort den) är inte av typen "rullbar köksbänk/köksö" i något standardsortiment utan en specialgjord för att passa i just det köket..
Vit köksö med träbänkskiva och öppna lådor som visar förvaring av tidningar. Denna bild låg uppe förut.
 
  • Gilla
ja_visst
  • Laddar…
misingen misingen skrev:
[bild]Denna bild låg uppe förut.
Det där är nog en exempelbild (men representativ för den ts la upp innan)
 
E elmont skrev:
Hur f...n orkar man bråka om en hembyggd köksö som kanske eller kanske inte skulle följt med. Låt säljaren göra sig besväret att ta med sig köksön, troligen vill han inte ha kvar den eftersom den är till salu.
Jag har inte sagt nånstans att jag kommer bråka om det haha. Skrev att jag mest var nyfiken och jag har även skrivit högre upp att jag tänker då absolut inte bråka om en köksö
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har en liknande hembyggd köksö/matbord. Byggt av IKEA bänkskåp på ben och en ekskiva. Har för mig materialkostnaden var ca 6000 kr.
Vi hade den i köket i vårt förra hus. Lådfronter och täckskivor i rostfritt, så matchade inte köksskåpen. Borde den ha ingått i köpet?
Vi tog hur som helst med den. Nu står den i mathörnan bredvid köket i vår lägenhet. Om ja på förra frågan, borde den ingå i köpet om vi sålde lägenheten nu? Det är samma möbel och fyller samma funktion, men står i ett annat rum.
 
Naturligtvis var det din möbel och klart att du skulle ta med den, lika väl som alla andra lösa möbler.
 
Men om hela köket består av "köksöar" som är lösa - är det ok att bara lämna typ vitvaror då? Har för mig att Ikea säljer/sålde en serie som står löst till och med. Diskbänken får man väl lämna också pga rören...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ska man analysera det i detalj så är det inte så enkelt som man tror, men man kommer långt med sunt förnuft.

Tittar man jordabalken så ska byggnadstillbehör ingå. Kort sagt för att vara ett byggnadstillbehör så ska det
1. Vara ett tillbehör till byggnaden. I tidigare domar pratar man här om att tillbehöret ska vara till nytta oavsett vem som äger eller nyttjar fastigheten. Fastskruvad ses inte som ett nödvändigt krav.
2. Tillbehöret ska vara ämnat för stadigvarande bruk. I tidigare domar så verkar man fokusera mycket här på om tillbehöret är ett för tiden standardtillbehör, är det inte ett för tiden standardtillbehör så behöver man på något sätt motivera just att det är för stadigvarande bruk.

Läser man tidigare domar rörande parabolantenn, centraldammsugare, och inbyggd diskmaskin. Där jag tycker centraldammsugaren har mest info. Vad gäller centraldammsugaren så hävdade säljarna att huvudenheten inte var fastskruvad. I Hovrättens dom ser man att fastskruvat inte är ett nödvändigt krav för att det ska vara ett byggnadstillbehör. Finns att läsa (stryker under det som berör just fastskruvat):
"För att ett föremål skall utgöra tillbehör till en bostadsbyggnad krävs enligt vad som uttalats i förarbetena till jordabalken att det finns ett ändamålsbetingat samband mellan föremålet i fråga och byggnaden såtillvida att den utrustning, som kan anses typisk för bostadsändamål och som normalt kommer till användning där oavsett vem som bebor huset, räknas till bostadstillbehör. Det är dock inte någon förutsättning att tillbehöret förenats med byggnaden på visst sätt. Utgångspunkten för bedömningen borde enligt departementschefen vara vad som utgör standardutrustning vid nyproduktion av genomsnittligt slag. Departementschefen framhöll att utvecklingen kunde leda till att föremål som vid tiden för lagstiftningen tedde sig alltför speciella för att rymmas inom tillbehörskretsen, i framtiden kunde komma att anses som så naturliga inredningsdetaljer att det då kunde te sig oriktigt att inte inräkna dem bland tillbehören."

Hovrätten dömer därefter: "Centraldammsugare är hittills inte så vanligt förekommande att den kan anses utgöra någon form av standardutrustning i bostäder och utgör därför inte byggnadstillbehör."

Finns även att läsa:"Centraldammsugaranläggningen torde vara till nytta oavsett vem som äger eller nyttjar fastigheten men utgör utrustning av så ovanligt slag att den inte kan sägas vara en typisk inredningsdetalj i ett bostadshus och därmed inte heller fastighetstillbehör. Att en del av anläggningen, nämligen rörsystemet, är inbyggt i väggarna föranleder ingen annan bedömning"

Här går däremot HD in och ändrar senare med motiveringen:
"Även om en centraldammsugare icke kan sägas utgöra någon typisk del av inredningen i ett bostadshus måste den likväl i ett hus som det förevarande med en generellt hög inredningsstandard anses utgöra en sådan utrustning i huset som är ägnad till stadigvarande bruk för byggnaden. Centraldammsugarens rörsystem är inbyggt i huset. Rörsystemet faller därmed klart inom tillbehörskretsen. Motorenheten bör som en nödvändig del av anläggningen också inräknas bland husets byggnadstillbehör."

I och med att vad som är ett byggnadstillbehör får anses ändras över tid och det är en hel del tolkningar i vad som uppfyller kraven för byggnadstillbehör så är det nog rätt svårt att säga exakt vad som är ett byggnadstillbehör utan det är ju en bedömning. Det ser vi även i den här tråden där vi tycker olika :)

Jag tycker däremot fortfarande att sunt förnuft kommer man långt med och sen måste man ibland också tänka tanken "Vad är det att bråka om egentligen?". Däremot hade jag gärna sett att mäklarna i större utsträckning kanske hade tagit detta tidigare med säljarna vad det normalt kan uppkomma diskussioner kring och då förtydliga detta vid försäljningen vad som gäller för dessa saker. Sen finns det ju alltid nya saker som mäklaren omöjligt ens kunde veta att det skulle komma att bli en diskussion kring. Hade varit intressant att veta hur ofta mäklare får denna typ av frågor från köpare/säljare och där det uppstår konflikt.

Länkar till domarna:
https://lagen.nu/dom/nja/1996s139 (Centraldammsugare, inbyggd diskmaskin)
https://lagen.nu/dom/nja/1997s699 (Parabolantenn)
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Men i det här fallet handlar det om ett lite udda bord, dvs en möbel och den kan man knappast göra anspråk på.
 
Den var ju snarare fler kökskåp. Bara det att de inte stod mot en vägg.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
borde ju gräsklippare ingå med då
 
M maria01 skrev:
borde ju gräsklippare ingå med då
Det ska det göra. I varje fall någonting att hantera gräset med, så i teorin borde en sax räcka. Det lär dock inte många gå med på...

Edit: Uttryckte mig lite dumt, ska är att ta i. Men det är ju ändå praxis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.