Och visst har jag tänkt mycket när jag konstruerade altanen - läggningen av trallen utgår från att första brädan mot trappen ( som är i blickfånget både när man går upp och ner för trappen) skall vara en hel bräda. Detta får som konsekvens att dom yttersta brädorna på sidorna om trappen får stryka på foten lite. För att vara säker på att man inte hamnar på en 10mm bred yttre bräda så valde jag ett mått på trappbrunnens djup som var lite mindre än 10 hela trallbrädor - 1465mm. (10 x 145 + 3mm mellanrum per bräda = 1480). Så med 1465mm skulle jag vara säker på att ytterst brädorna blev i princip en hel bräda. Detta kom också att styra djupet på hela altanen eftersom stolpar och glas ligger i linje och därmed måste sidorna på altanen där glas skall sitta vara en jämn modul av 1465mm.

Blickfångstänket avgjorde också att läggningsriktningen ut på pergolan vreds 90 grader så att inte läggningen av trallen på stora altanen skulle resultera att den yttersta brädan på pergolan ( som ligger i blickfånget när man svänger ut på pergolan) skulle vara en kluven trallbräda)

/Göran
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Som du vet Justus så är det inte min starka sida att ta beröm men jag tackar och tar emot. Mitt mål har varit att göra en så bra konstruktion och se till att utförandet blir så bra som möjligt utifrån den designskiss jag fick i min hand i höstas.
Och du vet att jag är väldigt tacksam för den hjälp jag har fått från dig både med tips och att kontrollräkna mina beräkningar.

Dagens (enda) bild. Altan i regnet sett genom ett vardagsrumsfönster:

[bild]

/Göran

Och för att inte detta skall stiga mig åt huvudet, dagens citat av Plinius den äldre: "moreover, no mortal man is wise at all moments"
Är det ditt hus som står mellan avkomman och vattnet? I så fall :beer::beer::ok::geek:
 
T tobbbias skrev:
Är det ditt hus som står mellan avkomman och vattnet? I så fall :beer::beer::ok::geek:
Kan bli ..... man vet aldrig :)
 
  • Gilla
rootmoose och 1 till
  • Laddar…
thomasse
Efter att ha sett bilderna på detta majestätiska altanbygge så börjar man måla upp bilder i huvudet om utsikten från det kommer bli, över en stor och prydlig slottspark, eller fina grusade gångar till vatten och bryggor, eller en stor träd allé mot grönskande landskap.

Men nu vet jag, det står en sommarstuga mitt i utsikten, allt var lite bättre innan jag såg sista bilden, men fortfarande ett imponerande bygge.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Slottsparken blir ett annat år ;)
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
Hantverkarna har börjat diffundera över till nya jobb så dom var inte på plats idag. Planen är att deras sista dag är imorgon då betinget är att dom skall lägga trallen till pergolan.

Jag har ägnat dagen åt att borra hål i altanstolparna för altanbelysningen och montera armaturer:

Vit halvstolpe för pergolan med monterad rund belysningsarmatur, utomhusmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är på en av halvstolparna på pergolan.

Astrouret som styr all fasad och utomhusbelysning sitter i centralen i boningshuset och givetvis sitter den under samma jfb som värme och annat bra att ha.
Så när jag skulle börja planera och dra för markbelysning så blev det till att utlokalisera en distribution för all markbelysning till garaget och låta den ligga under den centralen. Satte ett lastrelä imellan som styrs via astrouret och matar markbelysningsdistributionen via en 10A grupp i garagets central (utan jfb).
Delade upp markbelysningen i fyra 6A grupper med varsin personskyddsautomat. Så nu slipper dom att hela värmen sticker om det blir fel nånstans i marken.

Elcentral för markbelysning med etiketter för olika zoner och säkringar, inklusive en astro-timer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
  • Gilla
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
(y)
Men du får inte curla dem för mkt. Då lär dem sig inget :cool:
 
Nu börjar det bli dags att "klä på" altanen.
Börjat sätta lockläkt, hörn , kjol och lite grejor idag:

Halvfärdig altan med påklädd högersida och trätrappa framför ett vitt tvåvåningshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger sida (provisoriskt) påklädd, vänster sida återstår.

Tyvärr är det någon jäkel som har konstruerat altanen 12 cm för bred:

En hand med måttband mäter bredden av en altankonstruktion, visar 12 cm för bred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det 5.46m råplan att köpa nånstans?

Och inklädnad under kjolen:

Altan under konstruktion med påbörjad lockläkt och hörnklädsel, arbete återstår på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där skall det sitta hemmasnickrade armaturer med små 1W LED lampor som skall lysa upp planket och uppochnervända uttag. Luft/avrinningsspalt på 3cm mot planket.

Nu är det bara att hoppas att det inte blir vita altanmöbler.....

/Göran
 
  • Gilla
RallanAnd och 4 till
  • Laddar…
Trallen på pergolan 98% klar. En av snickarna kommer i slutet av nästa vecka och fixar dom sista detaljerna.
Bilden är dessutom ett exempel på läggordning för trallen - istället för utifrån och in så lades trallen på pergolan inifrån och ut eftersom man har övergången i blickfånget när man kommer från stora altanen. Notera också hur halvstolparna är satta för att undvika jack i trallen ( bara i frisen) och hur dom linjerar med balkongstolpen i höger bildkant:

Nybyggd trätrall på pergola med vitmålade halvstolpar och utsikt mot en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvstolparna kommer att kompletteras med liggande ribbor (4.2m långa som går hela vägen längs sidorna) och ett 22mm täcklock som ger intrycket av en massiv 110x110 stolpe med genomgående ribbor. För att kunna byta eventuella propellerribbor i framtiden är täcklocket skruvat med sådana häringa synliga skruvar:

Plastpåse full med silverfärgade skruvar för trallkonstruktion på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Göran
 
  • Gilla
jogidlöf och 3 till
  • Laddar…
Varför spårskruv?
 
V Vante skrev:
Varför spårskruv?
För mig finns två anledningar - jag personligen tycker att spårskruv är den enda skruv som tål att lämnas synlig - framförallt KFS - och om den nu målas över så är den lätt att krafsa ren om man behöver skruva ur den.

/Göran
 
  • Gilla
byggahus123 och 2 till
  • Laddar…
För en superestet (jag syftar inte på mig själv) är spårskruv det enda som kan vara synligt. Helst ska spåren ha samma riktning också. Ska man leja någon för att skruva in dem blir det förstås väldigt dyrt. Håller med Göran om att det är mycket lättare att ta bort färg på spårskruvar. T.ex. när man ska lossa gamla gångjärn.
 
  • Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Nu börjar det bli dags att "klä på" altanen.
Börjat sätta lockläkt, hörn , kjol och lite grejor idag:

[bild]

Höger sida (provisoriskt) påklädd, vänster sida återstår.

Tyvärr är det någon jäkel som har konstruerat altanen 12 cm för bred:

[bild]
Finns det 5.46m råplan att köpa nånstans?

Och inklädnad under kjolen:

[bild]
Där skall det sitta hemmasnickrade armaturer med små 1W LED lampor som skall lysa upp planket och uppochnervända uttag. Luft/avrinningsspalt på 3cm mot planket.

Nu är det bara att hoppas att det inte blir vita altanmöbler.....

/Göran
Ja där dök designen av ett riktigt super projekt i mina ögon blir det fel täckning med vit liggande?
Altanen behöver landa i marken?
I övrigt förtjänar projektet massor av beröm som vanligt...
Nackdelar med glasräcken är ju inramning och linjeringar blir svårare?
Sedan blir möbleringen synlig på helt annat sätt... att sitta vid bord tex kan kräva stor duk för att undvika pinsamma syner från trapp tex
 
Vit dubbel liggande för att efterlikna kjolen på balkongerna. På samma sätt som planket efterliknar huskroppens design med bergslagspanel och lockläkt.
Att allt skulle vara vitt var order från beställarna. Sen får vi ser hur det lirar med möbler , blommor och sånt på plats.
Glasräcken för att inte blockera utsikten mot vattnet. Samma sak där - order från beställarna :)

När jag yrar om att "altanen behöver landa i marken" så gäller det nedre altanen och att den skall kläs in med tryckade liggande ribbor och inte vitmålat. Alltså lite mera jordnära färgsättning.

/Göran
 
  • Gilla
Fredriikc och 1 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Vit dubbel liggande för att efterlikna kjolen på balkongerna. På samma sätt som planket efterliknar huskroppens design med bergslagspanel och lockläkt.
Att allt skulle vara vitt var order från beställarna. Sen får vi ser hur det lirar med möbler , blommor och sånt på plats.
Glasräcken för att inte blockera utsikten mot vattnet. Samma sak där - order från beställarna :)

När jag yrar om att "altanen behöver landa i marken" så gäller det nedre altanen och att den skall kläs in med tryckade liggande ribbor och inte vitmålat. Alltså lite mera jordnära färgsättning.

/Göran
Ja beställaren är ju inte lätt att tas med i detta fallet synd på rara ärter när det var på väg att landa som ett underverk...
Jag skulle nog titta på andra sidan Atlanten efter inspiration hur man löser en sådan fråga?

Sedan är ju räcken till trappen samt lämpligt halkskydd också en utmaning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.