anders07 anders07 skrev:
Intressant, hade jag inte en aning om att det fanns ens!
Hade en lokal aktör som blandade och pumpade in på plats. Stänker lite så man får fixa väggarna sist . Mer info i länken. Tror att det finns ytterligare ett ekipage i södra Sverige och även en del större aktörer men de kör ut färdigblandat och då brukar det krävas att man beställer rätt stora volymer.
https://skumbetong.wordpress.com/
 
harry73 harry73 skrev:
Lite märkligt att man börjar riva källarväggar bara för att man hittar en ritning där det står att det inte finns något bakom. Brukar du ha problem med impulskontroll?

Men gjord är gjord och jord visade sig inte vara jord, så det var väl en bra impuls denna gången.
Man skulle ju kunna behålla det som hemligt rum, inte för att man behöver, men för att man kan.
Sen kan man ju låte bli å svara om man inte har nått vettigt a komma med heller men vad vet jag.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd! Detta hände mig också i min villa utanför Oslo. Hittade en lucka i trägolvet i källarvåningen. Kröp ned där och hittade ett rum på över 20m2. Det var till och med märkt upp för en dörr in där i betongen. Huset är från 1962.

jag tog ett hål i grundmuren, gjöt en trapp ned och skottade ut massorna. Tyvärr mötte jag på fjäll. Värst av allt var att det trycker in vatten där under grundmuren och in i rummet om det varit mycke regn över längre perioder. Dvs dräneringen går inte djupt nog. Detta fick mig till att motvilligt stoppa prospektet mitt
 
  • Dold källarlokal med träbjälkar, betong och stenmaterial och möjliga vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oupptäckt källarrum med betongväggar och rörmokarens material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upplyst vy av ett dolt källarrum under trägolv, med berg och betongvägg som visar spår av vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murat rum upptäckt under trägolv i en villa, med synliga rör och delvis grusig yta på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med trägolv och underliggande rum fyllt med massor och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i husgrund med synligt hålrum, verktyg och grus, resultatet av ett avbrutet renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Houdini och 6 till
  • Laddar…
B Brabättre skrev:
Jag bilade upp golvet ( i kända källarutrymmen) och gjöt med skumbetong
Vad är skillnaden på skumbetong och eps-betong?
 
Mikael_L
Osten86 Osten86 skrev:
Var dock ganska säker på att det ej fanns något i väggen då all el och vatten i källaren är utanpåliggande, men helt säker kan man ju aldrig vara :)

Nu är det lite tråkigt framöver med bygganmälan, budget osv innan det roliga kan börja
Jag är inte säker på att jag skulle brytt mig i något dyrt pappersarbete.
Utrymmet finns ju på ritning redan, så det är ju befintligt och givet bygglov till redan.
Det är ju bara att du tar det i bruk först nu, typ att man har haft en oinredd övervåning i många år.

Ska man ändra i bärande konstruktioner eller förändra användningen ordentligt krävs det ju lov och anmälan, typ att man flyttar bärande väggar eller inreder bostad i garage.
Används detta rum till något torrt bostadsändamål så anser jag att det inte kvalar in till bygglovspliktig åtgärd.

Det får dock ej användas till som bostadsrum i form av sovrum eller bostadsrum där man varaktigt uppehåller sig, ty avsaknad av fönster kommer i konflikt med plan och bygglagen då.

Det jag nu skriver är säkert i gråzonen, så bedöm det utifrån att jag inte på något sätt har full kunskap om detta (jag har dock gått kursen för att bli kontrollansvarig (KA)), och gillar att rota i lagar, regler standarder och annan tråkig text, så jag är inte helt borta heller.

Men jag gissar att frågar du kommunen så kommer de säkert dra in dig i hela papperskvarnen (med en massa otrevliga fakturor som förgyller din dag), vare sig det krävs eller inte.


edit:
Såg inte att det var så många inlägg som kommit efter det jag svarade på, varav flera avhandlade ungefär samma sak, men framförallt att TS redan har haft en dialog med kommunen. sorry :oops:
Men nu har jag läst ikapp. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög skrev:
Otroligt spännande. Men det står möjligtvis inte J.Fritzl på brevlådan?
Då borde det varit tvärmörkt der nere. Fritzl hade ju slä(c)kt i källaren.
 
  • Haha
  • Gilla
Frajjanspappa och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag håller med, berätta inte för någon utom oss!
Vad var det Mimer sa... Eller var det Oden...
 
useless useless skrev:
Vad är skillnaden på skumbetong och eps-betong?
Skumbetong är sjukt mycket billigare än eps-cement.
 
  • Gilla
Osten86 och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
T tobbbias skrev:
Förslag till investeringar/använding:
1: Cannabisodling - medicinskt bruk såklart!
2: Vinkällare för årgångsviner
3: Hönshus - för att kunna starta en eko-ring i ditt närområde
4: Handsprits-bryggare
Jag röstar på nr 1
 
Osten86 Osten86 skrev:
Bor i radhus och kikade igenom ritningar häromdagen och hittade ett utrymme i källaren som står som "outgrävt" på ritningen. Blev lite nyfiken så jag och kollegan hyrde en bilmaskin och gjorde ett hål i väggen.

Bakom källarvägen finns det ett utrymme på ca 40 kvm, färdiggutna väggar men med ett jordgolv.

Min tanke är att jag krattar ur massorna och vid behov även gräver ut ifall det skulle behövas.

Vad är dom bästa alternativen för golvet? Min tanke är en isodränskiva sedan gjuta upp med eps och flytspackel. Tror ni att detta är ett bra alternativ eller finns det någon bättre idé?
Min bror hade ett liknande utrymme i sitt hus, det var byggt så för att ytan reglerade lånet, eller byggvillkoret. Han inredde senare, fick en del problem med fukt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
J Jakob_L skrev:
Spännande tråd. Synd att den förstörs av folks okuvliga vilja att ifrågasätta ts för allt från att han är tokig till alla lov han måste söka.
Håll er till ämnet för i h-e
Det enda han frågade om var vilket golv han ska gjuta.
Ts får nog lov att kontrollera förutsättningarna mer innan det går att ge riktigt bra förslag.

Först och främst kanske kolla vad som krävs för att ens gå vidare med projektet, eller om det tar stopp nu,

Men sen, vilken takhöjd är det nu, vilken takhöjd kan man/vill man få, hur djupt går det att schakta ur.
Vilket material under, hur fuktigt?

Annars kan jag väl direkt föreslå, 300mm cellplast på väldränerad makaman, sen 100mm betong med 6150 armeringsnät och golvvärmerör ingjutet, sen ytskikt.

Jaha, gick det inte att gräva så djupt? jaha, står det grundvatten där nere som inte går att leda bort?
Jaja, men det var i alla fall ett bra förslag på golv, synd bara att det inte passade.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Grattis!
 
W wandsbek32 skrev:
Då borde det varit tvärmörkt der nere. Fritzl hade ju slä(c)kt i källaren.
Och jättevarmt. 90 grader i hörnen...
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Narren666 Narren666 skrev:
Det tänkte ju jag skriva :rofl:
Jag också!
 
Hur blir d med taxeringen tänker jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.