M Maria Palm skrev:
Snyggt, men en fråga , rengjorde du däcket innan då förstås och med vad, med linoljesåpa?? Hade trallen legat i 2 år? Hade det inte börjat gråna. Det sägs att det kan bli flammigt av de där färdiga produkterna och att det kanske har att göra med att det grånade träet kan man inte behandla och då det gråna fläckvis kan det bli fläckvis behandling.
Jag har både hyvlat och slipat däcket innan behandling.

Här är hela tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-renovera-laerkdaeck.371546/
 
banjoragge banjoragge skrev:
Snyygt! Det ser ut som grannens som faktisgt är ca 10 år nu! Det håller denna nyansen hela tiden. Jag ska på mitt lite senare i år.
Behandlar hon det varje år?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Behandlar hon det varje år?
Ca vart 5:e år. Därför är det en väldigt attraktiv behandling.:D
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Ca vart 5:e år. Därför är det en väldigt attraktiv behandling.:D
Nu är jag kanske tjatig, men innan man börjar första gången rengör ni då med linoljesåpa? eller någon annan trallrengöring. Jag har ett nytt trädäck men man skulle ju vänta 2 år och då blir det smutsigt. i en annan länk på detta forum pratar en man om att han fått rådet att inte använda linolja eftersom det blir svart då linolja är organiskt och bakterier äter det och lämnar efter sig svart avföring på däcket, så han fick tips på en ickeorganisk produkt för behandling. Men det hade inte med kisel eller det receptet som ni har använt. Jag misstänker att bakterierna inte går på terassdäck som är behandlat med er metod eftersom det är kemikalier med i receptet. Vad säger du om det Banjoragge, någon erfarenhet?????
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
M Maria Palm skrev:
Nu är jag kanske tjatig, men innan man börjar första gången rengör ni då med linoljesåpa? eller någon annan trallrengöring. Jag har ett nytt trädäck men man skulle ju vänta 2 år och då blir det smutsigt. i en annan länk på detta forum pratar en man om att han fått rådet att inte använda linolja eftersom det blir svart då linolja är organiskt och bakterier äter det och lämnar efter sig svart avföring på däcket, så han fick tips på en ickeorganisk produkt för behandling. Men det hade inte med kisel eller det receptet som ni har använt. Jag misstänker att bakterierna inte går på terassdäck som är behandlat med er metod eftersom det är kemikalier med i receptet. Vad säger du om det Banjoragge, någon erfarenhet?????
Om du vill tvätta däcket för att det är smutsigt, kan du använda vanlig grön eller gul såpa. Du ska vänta med första behandlingen ca 2 år för att träet ska torka ut ordentligt. Då tränger blandningen in bättre och mineralerna lägger sig i ojämnheter och skyddar träytan. Om man vill döda alger som bitit sig fast kan man använda klorinlösning med såpan eller, vilket jag föredrar, 3%-ig väteperoxidlösning med golvrengöring för indutribruk. De för industribruk är oftast rena, inga tillsatser med parfym osv. Peroxid använder jag eftersom klorinlukten är otrevlig och ohälsosam. Jag lägger på blandningen och låter den verka i ca 20 minuter, sedan skrubbar jag och spolar jag rent. Denna blandning använder jag även för att sanera klinkergolv i badrum, där fogarna är smutsiga och där det kan vara en unken lukt.
 
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Snyygt! Det ser ut som grannens som faktisgt är ca 10 år nu! Det håller denna nyansen hela tiden. Jag ska på mitt lite senare i år.
Hej, blir inte altanen vit med denna blandning, eller grånar den sen?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
B bjuran76 skrev:
Hej, blir inte altanen vit med denna blandning, eller grånar den sen?
Både zinkvitt = zinkoxid och titanvitt = titandioxid är mineraler, mer eller mindre. De ändras inte, så trädäcket behåller den färg det får när man behandlar det. De kan inte gulna, men smuts kan ju alltid fastna, men då är det bara att tvätta av det:D(y)
 
  • Gilla
bjuran76
  • Laddar…
Hej, med denna blandning blir det gråare med tiden eller är målet att den ska se vitt ut?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Både zinkvitt = zinkoxid och titanvitt = titandioxid är mineraler, mer eller mindre. De ändras inte, så trädäcket behåller den färg det får när man behandlar det. De kan inte gulna, men smuts kan ju alltid fastna, men då är det bara att tvätta av det:D(y)
Jag provade att borsta med vatten och då åkte zinken och titanen av. Man får nog nöja sig med att spola rent.
 
  • Gilla
bjuran76 och 1 till
  • Laddar…
Jag körde blandningen med lätt grått pigment i. Får se hur det blir.
 
  • Nygjuten betongplatta med lätt grått pigment vid hus med veranda under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Katarsis och 1 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Jag provade att borsta med vatten och då åkte zinken och titanen av. Man får nog nöja sig med att spola rent.
Såpan tränger ner i trät men spolas bort av vatten. Kvar blir då zink och titan som ett dammlager. Jag tror inte det stannar kvar vid regn heller.
Inte pessimist men less att inget fungerar bra
 
mic mac mic mac skrev:
Såpan tränger ner i trät men spolas bort av vatten. Kvar blir då zink och titan som ett dammlager. Jag tror inte det stannar kvar vid regn heller.
Inte pessimist men less att inget fungerar bra
Det har både regnat och haglat här sen jag behandlade.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Det har både regnat och haglat här sen jag behandlade.
Nu menade jag förstås inte efter första regnet. Hur länge sedan är det du behandlade trallen ? Allt är snyggt första året...
 
mic mac mic mac skrev:
Nu menade jag förstås inte efter första regnet. Hur länge sedan är det du behandlade trallen ? Allt är snyggt första året...
Det har du så klart rätt i. Detta var ett experiment jag återkommer i tråden med jämna mellanrum om uppdaterar.

Även om det krävs en ny strykning i vår så var det inte så svårt och ganska billigt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-renovera-laerkdaeck.371546/
 
mic mac mic mac skrev:
Såpan tränger ner i trät men spolas bort av vatten. Kvar blir då zink och titan som ett dammlager. Jag tror inte det stannar kvar vid regn heller.
Inte pessimist men less att inget fungerar bra
B bjuran76 skrev:
Jag körde blandningen med lätt grått pigment i. Får se hur det blir.
I början på tråden angav jag att träet ska ligga minst 2 år när det är nylagt. Under den tiden ska det inte behadlas alls. Vi har grannar som oljat träet och då fått samma problem att färgpigmenten ligger ovanpå. Olja hindrar ju att blandningen tränger ner i träet. Ett oljat däck får man fortsätta att olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.