B JSaltberg skrev:
State Of Charge, alltså kapaciteten av batteriet 0 till 100% (y)
Ok, om jag vore du så skulle jag göra en feature request till Fabian på robonect.de
 
davidgp davidgp skrev:
Ok, om jag vore du så skulle jag göra en feature request till Fabian på robonect.de
Kan nog bli svårt, läste just denna text om detta idag.
https://forum.robonect.de/viewtopic.php?f=194&t=2270

Verkar som att Fabin på nått sätt lurar klipparen att vara i bi-yta när man använder funktionen.
 
Har pajjat min R40Li, gjorde en underredesspolning innan vinterförvaringen. Skulle jag inte gjort, den startade aldrig nu på våren. Plockat isär den och såg en hel del fukt på insidan. När jag startar den så är det enda som händer att displayen lyser grönt, ingen annan aktivitet. Har försökt få liv i korten genom varsam sköljning/borstning och torkning utan framgång. Brukar funka vid liknande fel. Kändes inte rimligt att hosta upp pengarna för två nya kort så har nu uppgraderat till en Sileno City istället.

Varning för att spola rent under klipparen alltså! Står iofs i manualerna och varnas på andra ställen, men vem läser och bryr sig om sånt?

Har alltså en komplett R40Li med laddstation i Linköping om någon behöver ett renoveringsobjekt, eller att plocka reservdelar från. Motorerna lär det inte vara några fel på. Batteriet är original. Har dessutom ett extra, helt oanvänt, kretskort till laddstationen som jag köpte då den slutade fungera, men visade sig att det bara var ett litet kabelbrott i antennslingan under plattan.
 
G gonk skrev:
Har pajjat min R40Li, gjorde en underredesspolning innan vinterförvaringen. Skulle jag inte gjort, den startade aldrig nu på våren. Plockat isär den och såg en hel del fukt på insidan. När jag startar den så är det enda som händer att displayen lyser grönt, ingen annan aktivitet. Har försökt få liv i korten genom varsam sköljning/borstning och torkning utan framgång. Brukar funka vid liknande fel. Kändes inte rimligt att hosta upp pengarna för två nya kort så har nu uppgraderat till en Sileno City istället.

Varning för att spola rent under klipparen alltså! Står iofs i manualerna och varnas på andra ställen, men vem läser och bryr sig om sånt?

Har alltså en komplett R40Li med laddstation i Linköping om någon behöver ett renoveringsobjekt, eller att plocka reservdelar från. Motorerna lär det inte vara några fel på. Batteriet är original. Har dessutom ett extra, helt oanvänt, kretskort till laddstationen som jag köpte då den slutade fungera, men visade sig att det bara var ett litet kabelbrott i antennslingan under plattan.

Trist, men nu fick du anledning att köpa en ny klippare...
Det framgår på flera platser, att det inte ska spolas med vatten från slang med munstycke eller från högtryckstvätt på klipparen. Både manualen, text inpräntat i bottenstycket samt textmeddelanden på displayen har denna info.
Vill man ge klipparen lite extra vård så funkar det bra med en lätt fuktad diskborste och blåsning med luft.
 
Är det någon som skruvat isär sin klippare till klippmotorn? Min lever om rätt högt då klippmotorn startar så tänkte kika om det är nåt lager eller liknande som pajat. Men vet inte om det är svårt?
 
Gjorde en ordentlig rengörning av klipparen innan jag släppte ut den på grönbete. Den har rullat i 7 säsonger utan några problem. Skruvade isär det som var uppenbart, borstade rent och passande på att byta batteri och gummidämparna bak samtidigt. Istället för att bli glad för kärleken den fått så har den börjat strula. Nu stannar klipparen en eller två gånger per klippning och startar "larmet", samma beteende som när man trycker på stopknappen under klippning - korta signaler iväntan på kod och sedan en konstant signal. Ser oftast ut att hända i samband med att det går in i ett hinder men har även hänt vid vändning mot avgränsningskabeln. Inga meddelande i loggen.

Någon som har stött på samma beteende eller har någon annan inflygning i vad som är galet?
 
M MMMGGG skrev:
Gjorde en ordentlig rengörning av klipparen innan jag släppte ut den på grönbete. Den har rullat i 7 säsonger utan några problem. Skruvade isär det som var uppenbart, borstade rent och passande på att byta batteri och gummidämparna bak samtidigt. Istället för att bli glad för kärleken den fått så har den börjat strula. Nu stannar klipparen en eller två gånger per klippning och startar "larmet", samma beteende som när man trycker på stopknappen under klippning - korta signaler iväntan på kod och sedan en konstant signal. Ser oftast ut att hända i samband med att det går in i ett hinder men har även hänt vid vändning mot avgränsningskabeln. Inga meddelande i loggen.

Någon som har stött på samma beteende eller har någon annan inflygning i vad som är galet?

Mikrobrytaren som känner av lucköppningen kan vara boven. Motionera den och spruta lite elektronikrengöring i den, kan hjälpa.
 
E etompau skrev:
Mikrobrytaren som känner av lucköppningen kan vara boven. Motionera den och spruta lite elektronikrengöring i den, kan hjälpa.
Tack för svar, tror att vi är något på spåren. Tog ut för att regöra och hittade ett insektsbo och den röda damasken runt själva brytaren såg ut att varit söndergnagd på undersidan. Rengjorde och förbereder mig på att beställa en ny, tråkiga pengar men tror att klipparen har mycket kvar att ge.
 
Hur långt har era klippare gått i timmar ?
Jag har tre maskiner, två från 2012 på 3047 respektive 2199 timmar och en från 2015 på 2137 timmar.
Den med 3047 timmar tror jag har orginalbatteri (köpt beggad), 2199 timmar har bytt batteri och 2137 har orginal batteri.

Inget bytt på dem förutom Robonect i två av dem :)
 
Min är från 2012 och har gått 3129 timmar. Har tills nu inte heller gjort något. Denna säsongen bytte jag gummidämpare bak för att dom var spruckna samt batteri vilket egentligen inte var något jag reflekterat över men gick från 15 minuters klipptid till 60+. Sen har vi då min brytare till lucköppningen som är påväg. Hoppas att det tar slut här.
 
Inne på 6:e året med en R70. Nytt batteri efter 4 år. Nya gummidäck förra året, inte nödvändigt men nabbarna började bli slitna.
Maskinen ser nästan ut som ny.
Mycket nöjd med klippning och stabilitet.
 
Tjena, jag har fått problem med min r40li
Den är från 2012.

den verkar hitta guidekabeln vänder sig mot laddstationen och istället för att följa den rak fram så backar den och vrider runt och letar efter guidekabeln på nytt. Efter några försök så följer den guidekabeln fram till laddstationen och när den ska vända sig för att backa in i stationen så stannar den och säger att laddstationen är blockerad.

batteriet är nytt, alla gummi dämpare är nya.
Signal värdena är bra. grönt fast sken i laddstationen. Några tips ? Kan uppdatera med bilder på värdena.

/Fidde
 
F Fidde91 skrev:
Tjena, jag har fått problem med min r40li
Den är från 2012.

den verkar hitta guidekabeln vänder sig mot laddstationen och istället för att följa den rak fram så backar den och vrider runt och letar efter guidekabeln på nytt. Efter några försök så följer den guidekabeln fram till laddstationen och när den ska vända sig för att backa in i stationen så stannar den och säger att laddstationen är blockerad.

batteriet är nytt, alla gummi dämpare är nya.
Signal värdena är bra. grönt fast sken i laddstationen. Några tips ? Kan uppdatera med bilder på värdena.

/Fidde
Låter som den inte känner av signalen från laddstationen? Vilket F-värde visar klipparen när den befinner sig ca. 50 cm från laddaren?
Du har inte gjort några ändringar av inst. utan det har bara hux flux blivit så här?
 
E etompau skrev:
Låter som den inte känner av signalen från laddstationen? Vilket F-värde visar klipparen när den befinner sig ca. 50 cm från laddaren?
Du har inte gjort några ändringar av inst. utan det har bara hux flux blivit så här?
Så här ligger det till. Jag fick denna maskinen med laddstationen för några få månader sen.
det visa sig att moderkortet var fuktskadat så jag lämna in kretskortet för sanering. Då upptäcktes det att en diod var trasig så denna byttes med. Sen installerade jag allt enligt manualen och den körde igång. Allt funkade som det skulle den gick tillbaka och ladda som den skulle osv. Men efter ett tag så upptäckte jag att krock sensorn var väldigt känslig så jag bytte gummidämpare utan resultat. Skruva isär maskinen och såg att det ärjat på anslutningen till sensor kretskortets. Gjorde rent detta och då börja sensorn fungera som den skulle. Sen hade jag lite brotten så satte alldeles för låg klipp höjd så den klippte av guidekabeln laga detta och då klippte den av begränsningskabeln laga detta och höjde klipp höjden. Efter detta så vill den inte åka in i laddstationen. Har testat återställning och kalibrering inget funkar. Återkommer med värden. /Fidde
 
Hej!

Föräldrahemmets R40Li (2012) har börjat spöka. Den har gått som en klocka sedan installation juni 2013. Ett batteribyte samt f/w-uppdatering inför säsong 2018, nytt original batteri som har högre kapacitet och det har fungerat fint 2018, 2019 samt även i år 2020. Elkabeln mellan laddstation och laddare byttes 2019 mot en förtennad, då original var ren koppar som ärjat sönder.

Igår ska det börjat strula. Klipparen gick inte ut enligt schema. Det ska försökts aktivera den genom kontrollpanelen. Klipparen gick då ut och in i laddstation 3ggr. Provade köras i manuellt läge, vilket gick en kort sträcka, stannade, sedan ska den sagt "Låg batterinivå". Kontrollpanelens display släcktes.

Kontaktytorna är rengjorda på robot och laddstation.
Det klickar inte när roboten sätts i laddstationen, vilket det väl brukar när laddningen aktiveras.
Power knappen 0/1 i "rumpan" ska vara på (1).
Laddstationen lyser grönt.

Någon som har en gissning på vad som kan ha hänt? Har modelltypen med dess syskon något typfel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.