Äntligen är det klart att det blir altanbygge om ca två veckor. Jag ska bygga ca 60kvm runt farstukvisten på huset enligt principskiss nedan. Men jag har några frågor:

1 . Med 165-185cm mellan både plintraderna och bärlinorna (enligt skiss), räcker det med bärlinor som är 45x145mm? Jag hade först tänkt köra 45x170mm, men eftersom skruvreglarna är 45x145mm så skulle det vara smidigt att ta samma (mindre spill, lite billigare, lägre bygghöjd, osv)

2. Jag tänkte lägga skruvreglarna ovanpå bärlinorna, behöver man några beslag/byggvinklar för att fästa ihop dessa eller bara skrå-skruva?

3. Kan den yttersta bärlinan (längst ned på skissen) placeras i samma höjd som skruvreglarna? Bör jag i så fall använda balkskor för att fästa skruvreglarna eller funkar det lika bra att skruva genom bärlinan i ändträet på skruvregeln?

4. Jag skulle vilja ha ett "gammaldags" utseende på staketet då huset är gammalt, målat vitt med stående ribbor. Tänkte köra tryckt och måla nästa sommar, men har någon förslag på dimensioner på ribbor, etc eller en enkel byggbeskrivning?

Tack på förhand!!
// Anders
 
  • Principskiss av planerad 60 kvm altan runt farstukvist på ett hus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Principskiss över altanbygge runt hus med mått och placering av plintar, bärlinor och skruvreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På sidan länkad nedan finns mycket godis för den som vill bygga snygga räcken. Inspirerande bilder och monteringsanvisningar för deras grejor. Köpte stolpar, överliggare och lite andra delar där till ett balkongräcke.

https://www.altanbygge.nu/se--downloads
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…

Bästa svaret

1.Det räcker med 145*45 med dina spännvidder.

2. Nej du kan bara skråskruva.

3. Balkskor är att föredra.

4. Det kan vara tidigt att måla redan efter en säsong.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
H huggan skrev:
1.Det räcker med 145*45 med dina spännvidder.

2. Nej du kan bara skråskruva.

3. Balkskor är att föredra.

4. Det kan vara tidigt att måla redan efter en säsong.
Tack, raka och enkla svar. Jag förstår att det inte är raketforskning men är nybörjare så alla svar uppskattas :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
J
1. Enligt bifogad tabell bör du köra 45x170 som bärlinor om du kör 145 som spikregel. Intuitivt känns 145 ok dock eftersom det är så många. Har du möjlighet, kör 45x170. Det blir minimalt med spill!

2. Skråspik eller skruv räcker ett gott!

3. Får jag inte ihop utseendet på. Med uppritat förslag tittar plattorna fram. Jag skulle gjort precis på samma sätt med bärlinorna länge in och dragit in plattorna ca 30cm. På änden av spikgreglarna avslutat med med en annan regel.

4.

Tabell för dimensionering av bärlinor och spikreglar i byggprojekt, anvisningar för spännvidder och belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag läser ovanstående tabell (som jag försökt tyda även tidigare) så tolkar jag den som:

Med en dimension på bärbjälkarna på 45x145mm och en spännvidd för golvbjälkarna på 1,8m (mellan bärbjälkarna) så ska man kunna ha Max 1,85m mellan stolparna/plintarna. (?)

I mitt fall har jag 1,65-1,85m mellan bärbjälkarna och ca 1,8m mellan stolparna. Då borde 45x145mm vara precis på gränsen, eller läser jag fel?
 
Med fråga 3. Menar jag typ såhär (se skiss).

Jag skulle vilja ha stolparna (och plintarna) längst ut då de ska gå upp och utgöra stolparna i ett räcke.
 
  • Skiss på rutat papper som visar design av byggprojekt med angivna stolpar och plintar för ett räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtStaffan
  • Laddar…
Det där kommer bli kanon. Du behöver fundera ett varv bara hur du ska göra med trallen runt stolpen. Den kan inte ha en kapad ände hängande i luften.
 
J
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
När jag läser ovanstående tabell (som jag försökt tyda även tidigare) så tolkar jag den som:

Med en dimension på bärbjälkarna på 45x145mm och en spännvidd för golvbjälkarna på 1,8m (mellan bärbjälkarna) så ska man kunna ha Max 1,85m mellan stolparna/plintarna. (?)

I mitt fall har jag 1,65-1,85m mellan bärbjälkarna och ca 1,8m mellan stolparna. Då borde 45x145mm vara precis på gränsen, eller läser jag fel?
Nej, stämmer!

Blir kanon med stolparna också. Trodde det var plattor längst ut, med plint blir det mindre synligt. Tycker ändå om att dra in, men gått åt en regel till!
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där kommer bli kanon. Du behöver fundera ett varv bara hur du ska göra med trallen runt stolpen. Den kan inte ha en kapad ände hängande i luften.
precis, det kommer bli en till skruvregel innanför stolpen, sen ”kortlingar” och längst ut en fris som jag kapar ut runt stolparna.

Se skisser i mitt första inlägg, det bör väl funka?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
det bör väl funka?
Topp!
 
Hej!

Jag avser bygga min altan enligt samma princip som TS med plattor under bärlinorna så jag lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Först lite bakgrund:
Jag har gjort en skiss, se illustration nedan.
Jag hade först tänkt mig 170-reglar som bärlinor men enligt den tabell som @Jotsat visade, och efterföljande resonemang, så verkar det dock räcka med 145: or som bärlinor så den justeringen tar jag gärna med mig.
Jag verkar ha kommit fram till ungefär samma spännvidd och "plintavstånd" (här plattor).

Då jag inte har så mycket att spela på i höjdled så ser jag att jag måste fälla in skruvreglarna mellan bärlinorna.

Den översta bärlinan i bild ska sannolikt fästas in i albabalken i husets grundplatta.

I framtiden kommer vi med största sannolikhet ställa ett uterum på altanen. Det uterum som vi har i tankarna har jag skissat in i bilden i form av en ram med röda markeringar som visar punktlasterna (den övre linjelasten utgör takstolen som ska sitta i fasaden så den hade jag kunnat skippa i detta sammanhang). Uterummet ska ha ett 27gr-sadeltak med kanalplast.
3D-skiss av en altanstruktur med måttangivelser och plattor under bärlinor samt en framtida uterums ram markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till mina frågeställningar.

Kan det vara ok att belasta altanen på detta sätt i framtiden med dessa punktlaster?
Jag har försökt använda dimensioneringsverktyget på Byggbeskrivningar.se men jag tycker det blir lite otydligt då jag inte kan ansätta de spännvidder och upplag som jag vill. Jag gjorde en ansats med en belastning av 2,95 kN/m2 (snö=2,5, tak=0,15, bjälklag & trall=0,3).
Ett enkelt alternativ är ju att komplettera med ytterligare en betongplatta under den mellersta punktlasten. Eller behöver man gå ännu längre och gjuta ned en plint under resp. punktlast?

Har jag räknar någorlunda rätt på dimensioneringen? Ni får gärna tycka till om avstånd och virkesdimensioner mm.

Och en fråga av lite annan karaktär. Hur fastställer man de yttersta plintpositionerna på enklast/bästa sätt? Finns det inte risk att hela altanen kan få lite rombisk form eftersom det kan vara svårt att sätta första skruvregeln helt vinkelrätt mot huset? Jobbar man med plattor så kan man ju vara ganska flexibel men om man skulle gjuta ned något så vill man ju vara säker på att den sitter på rätt ställe.

Skulle bli mycket tacksam för lite återkoppling kring detta.

God natt! (det fanns på tok för mycket att läsa under "Altan & uteplats"-kategorin.
 
Efter lite eftertanke.
Att fälla in skruvreglarna måste väl få en ganska stor inverkan i styvheten jmf med en skruvregel som ligger ovanpå bärlinan? Bör kanske då spännvidden minskas för att ta höjd för detta? Alternativt att jag går upp i dimension på bärlinan till 170 igen.

Vidare ser jag att det kommer bli ett jäkla skruvande för att fästa in alla infällda skruvreglar, räcker det med skråskruvning eller bör man använda balkskor? Kommer isf bli många balkskor, gissningsvis 160-180 st givet en altan som är 12,5 m lång.
 
Ingen som kan ge mig lite vägledning om detta. Vill gärna få någons återkoppling kring om detta kan vara ok eller inte. Är mina frågor värda en egen tråd kanske?

Kommer sannolikt ha en grävare här ändå. Är det kanske vettigt att skrapa av ytan så att jag kan få plats med bärlinan under golvreglarna ist.? Maskintimmarna är säkert ganska få i relation till att fälla in alla golvreglar.

Ny fråga.
Är det verkligen så tokigt att skruva den innersta bärlinan i grundbalken på huset? Den kommer ju ligga skyddad av en frisbräda. Frisbrädan ska ju även kunna plockas bort så att man enklare kan måla om paneländarna på den stående fasadpanelen.

Såg att @Esse80 har ungefär samma konstruktion i tankarna. Försöker suga ur så mycket medskick från forumet som möjligt.
 
OK, några reflektioner:

- Plattor är billigt, ingen mening med att snåla med dom
- Gräv så du får bärlinor under golvreglarna. Bygget blir mycket enklare då. Det är bara att "slänga" ut golvreglarna och skråa fast dom i bärlinorna.
- Ingen egentlig vinst att fästa i huset förutom att spara en rad med plattor.
- 5.40 ( eller några cm mindre..) är ett jättebra mått på altanens djup rent konstruktionsmässigt.
- Skapa referenspunkter i ytterhörnen genom att kryssmäta med snöre.
- Plattorna behöver inte ligga i exakt samma plan så länge som dom inte ligger för högt. Att justera en bärlina mot en platta med två sågade regelbitar (en på varsin sida) och skjuta fast dom är snabbt gjort.
- Dimensioneringar typ "L/300" som nedböjning leder till 1cm om man försöker köra med 3m mellan upplag så man bör titta på faktisk nedböjning och hålla sig till måhända under 2-3mm.

/Göran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.