Förra pajsaren vi hade här glömde oss och kom dagen efter istället. Nu har jag väntat på nästa pajsare i 2 timmar efter avstämd tid. Man blir ju matt för mindre... :sweat:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tiderna går mot sämre i byggbranchen så det borde gå att få tag i det tycker jag. Det är runt 100 snickare som är varslade eller uppsagda i Halmstad pga Corona. Till hösten blir det nog billigare att ta in hjälp :)
Inte här tydligen, det var vvs:aren som var här i fredags som sa att han slitet å en kunds vägnar för att hitta någon mattläggare/plattsättare (2 års väntetid) och snickare (över årets väntetid) som kunde hjälpa denne med sitt badrum. Så här verkade det finnas mer jobb än hantverkare!
 
Den som väntar på en snickare väntar alltid förgäves. Andra gången vi blir bortglömda av snickare vi bestämt träff med (av två gånger vi bestämt träff med snickare, dvs 100% av gångerna hittills). I vilka andra yrken anses detta ok? Jag kan inte komma på många. :thinking::mad:
 
Jag fattar ju att en altan på 15 kvm inte är superspännande för en snickare, men det gör det inte ok att bara utebli. Oerhört nonchalant och man vill ju be han dra dit pepparn växer, men samtidigt så försenas ju hela processen med varje snickare man avfärdar.
 
Man lär sig nåt nytt varje dag brukar man säga.

Idag har jag lärt mig att jag inte kan mura!
En påbörjad mur av betongstenar i en trädgård med byggmaterial och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar så enkelt i teorin. Men i praktiken är det mest tungt och kladdigt.
Att jag murar med betongsten gör nog inte saken lättare.
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
maah maah skrev:
Man lär sig nåt nytt varje dag brukar man säga.

Idag har jag lärt mig att jag inte kan mura!
[bild]

Det verkar så enkelt i teorin. Men i praktiken är det mest tungt och kladdigt.
Att jag murar med betongsten gör nog inte saken lättare.
Nästan rakt är också rakt! Bra jobbat.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Nästan rakt är också rakt! Bra jobbat.
Nästan rakt får duga i det här fallet. Ska ju synas att det är jag som har gjort det själv och ingen fackman som det hade varit i Sommar med Ernst ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jante och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Inte här tydligen, det var vvs:aren som var här i fredags som sa att han slitet å en kunds vägnar för att hitta någon mattläggare/plattsättare (2 års väntetid) och snickare (över årets väntetid) som kunde hjälpa denne med sitt badrum. Så här verkade det finnas mer jobb än hantverkare!
Med tanke på finanskrisen som förmodligen följer Covid-19 så kommer väntelistan snart vara borta. Jag vet inte hur pass utanför ni bor, men 2 år låter långt även i absolut högkonjunktur. Det känns som en prioriteringsfråga :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Med tanke på finanskrisen som förmodligen följer Covid-19 så kommer väntelistan snart vara borta. Jag vet inte hur pass utanför ni bor, men 2 år låter långt även i absolut högkonjunktur. Det känns som en prioriteringsfråga :)
Snacka med en chaffis för schenker i fredags. Han sa att de var galet med byggmaterial som kördes just nu här nere i Skåne. Och nästan varje bil jag lastat på och av har haft någon form av byggmaterial på flaket :D Kanske folk som passar på innan det skiter sig totalt? Vem vet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Snacka med en chaffis för schenker i fredags. Han sa att de var galet med byggmaterial som kördes just nu här nere i Skåne. Och nästan varje bil jag lastat på och av har haft någon form av byggmaterial på flaket :D Kanske folk som passar på innan det skiter sig totalt? Vem vet.
Företagen varslar ju innan gubbarna sitter på lådan. Det byggs överallt här med. De flesta har fullt upp. Men vi har gått från att sakna 7-8 man till lagom beläggning. Tre av de stora bygg-företagen i stan har varslat 60 pers tillsammans. Och med tanke på vad hela Covid-skiten kommer kosta så kommer ekonomin stanna upp, och det drar med sig allt annat. Tur att man är högt upp i anställnings-listan ;)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Företagen varslar ju innan gubbarna sitter på lådan. Det byggs överallt här med. De flesta har fullt upp. Men vi har gått från att sakna 7-8 man till lagom beläggning. Tre av de stora bygg-företagen i stan har varslat 60 pers tillsammans. Och med tanke på vad hela Covid-skiten kommer kosta så kommer ekonomin stanna upp, och det drar med sig allt annat. Tur att man är högt upp i anställnings-listan ;)
Det är nog värre för de stora företagen, de små billigare kommer nog att ha att göra ett tag till.
Jag är glad att jag har en tjänst som måste finnas och att det är svårt att bara ta någon annan att göra mitt jobb med samma hastighet, eller kanske man är yrkesskadad som kan allt inkl det man inte behöver kunna? :D
Om det slår rätt med alla hemmavarande så har vi förhoppningsvis mycket mer att göra.

Men man ska nog vara rädd om kunderna nu och ta allt man kan tror jag.
 
Gårdagens inköpta kompostgaller fick sig en omgång med vinkelslipen och vips, så hade jag mig 30 meter staket som hindrar gräsklipparroboten från att kapa ner alla prästkragar som vill titta upp.
 
  • Grönt kompostgaller omgjort till staket på gräsmatta för att skydda blommor från robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 3 till
  • Laddar…
P
En av anledningarna till att vi inte kommer att köpa någon gräsklipparrobot, alla gullvivor , vitsippor mm ryker ju då.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
En av anledningarna till att vi inte kommer att köpa någon gräsklipparrobot, alla gullvivor , vitsippor mm ryker ju då.
Visst är det så, åtminstone där roboten går. Vi har nånstans runt 10000m2 beroende på hur man räknar. Roboten går på 4000m2 av dom. Där vill jag ha gräs, inget annat (prästkragedungen undantagen). Helst rödsvingel och ängsgröe, skitgräsen gör sig helst inte besvär. I rabatterna vill jag ha de växter som är tänkt. I skogspartierna runtom, i syrenbuskagen och vid de gamla trädstubbarna och allt annat som vi har, där får det växa som det vill. Maskrosor eller udda orkidéer, mig kvittar det.

Och om nån kommer och muttrar något om monokultur när det gäller gräsmattan, så pekar jag bara på de vidsträckta fälten femtio meter bort och frågar vad fan dom kallar det för i så fall. (Såtillvida det inte råkar vara en fokusareal för året, för då faller det pladask!).


Men man får välja lite. Vi kör exempelvis igång roboten först efter att de hundratusentals scillorna blommat klart och börjat vissna ner och ser till att stängsla in för prästkragarna som har sin plätt där de återkommer varje år. Lite ge och lite ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.