Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Enligt lokaltidningen var det tom ett svartbygge som var byggt på kommunens mark.......
I just det fallet så får väl kommunen bötfälla sig själva. Jag menar, ev grannar/grannfastigheter ska väl inte behöva ta ansvar för oegentligheter utförda på kommunens mark ;)
 
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bor man granne med detaljplanerad allmän mark som t ex är detaljplanerad som park så finns ingen granne som kan ge medgivande. Inte ens kommunen kan enligt domstolsbeslut (MÖD) kunna företräda allmänheten. Därmed så går det inte att bygga attefallshus inom 4,5 m från sådan mark.
Det där är egentligen sjukt konstigt.
För det betyder att jag kan bygga ett attefallshus 4,5 meter ifrån med en stor altan med pool och grejer och ha nakenbad där, mot parken.
Jag kan också bygga ett som jag har som förråd 4,5 meter ifrån och sedan ställa upp allsköns bråte och grejer som förfular omgivningen.
Men jag kan inte bygga 50 cm ifrån tomtgräns med en sluten baksida och ha bråten eller nakenbadspoolen utan insyn, för att kommunen enligt domslut inte kan ge dispens.

Det är ju väldigt många tomter som på detta vis får en ram på 4,5 meter som är mer eller mindre oanvändbart helt utan anledning. Glad att vår kommun är mer flexibelt, de två hus på min gata som ligger närmast den samfällda lekplatsen (vars mark ägs av kommunen men förvaltas av samfälligheten) fick dispens att lägga sina förråd 1 meter från tomtgräns, vilket innebär 2,5 meter från staketet som avgränsar tomterna från lekplatsen.

Ännu mer flexibel var snubben från kommunen som skulle hjälpa den ena att rätta till stenläggningen vid trappan (handikappanpassning som gått snett pga dåligt grundarbete), han konstaterade att allt mellan hus och staket var kommunal mark och stenlade hela vägen, 1,5*12 meter extra utöver rättning av ramp till ytterdörren. Visade sig att han själv hade en dotter i rullstol :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Glad att vår kommun är mer flexibelt, de två hus på min gata som ligger närmast den samfällda lekplatsen (vars mark ägs av kommunen men förvaltas av samfälligheten) fick dispens att lägga sina förråd 1 meter från tomtgräns, vilket innebär 2,5 meter från staketet som avgränsar tomterna från lekplatsen.
Det kan man såklart tycka. Blir bara lite tråkigt när man har ovänner i grannskapet som anmäler bygget som svartbygge och som sedan överklagar ett felaktigt kommunalbeslut.
Visst kan man i första hand bygga det man vill, men det kan skapa stor rättsosäkerhet när man senare behöver riva bygget.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Det är inget problem att få bygga förråd nära en gräns till en park/gata. Men inte som bygglovsfri byggnad. Kommunen kan bevilja bygglov. Och då behöver den passa in i detaljplanens regler någorlunda. Närhet till gräns kan man få som mindre avikelse.
 
  • Gilla
ARJU och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis det är inte byggnader med bygglov som är problemet utan friggebodar och attefallshus samt andra lovfria ändringar som kräver grannes medgivande.

Det ska påpekas att det knappast var lagstiftaren idé att det skulle bli så här. Det var ett ren tabbe i det juridiska hantverket när man skrev lagen. Sen tänkte MÖD till och kom fram till att ingen kan företräda grannen "allmänheten", inte markägaren och inte kommunen. Så där är vi sedan några år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis det är inte byggnader med bygglov som är problemet utan friggebodar och attefallshus samt andra lovfria ändringar som kräver grannes medgivande.

Det ska påpekas att det knappast var lagstiftaren idé att det skulle bli så här. Det var ett ren tabbe i det juridiska hantverket när man skrev lagen. Sen tänkte MÖD till och kom fram till att ingen kan företräda grannen "allmänheten", inte markägaren och inte kommunen. Så där är vi sedan några år.
Visst är det en konstig dom, att kommunen inte kan företräda allmänheten. Det är väl en av poängerna med hela samhällsstrukturen ?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Visst är det en konstig dom, att kommunen inte kan företräda allmänheten. Det är väl en av poängerna med hela samhällsstrukturen ?
Ja myndigheter har börjat företräda någon sorts religion dom kallar värdegrund!!!
Om byggnader ska användas för att attackera och straffa människor så måste vi få ett stopp på vansinnet!!
Om någon bygger utan lov på sin egen mark utan att någon anmäler att det är ett problem för denne borde inte leda till något!
 
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N northernlight65 skrev:
Visst är det en konstig dom, att kommunen inte kan företräda allmänheten. Det är väl en av poängerna med hela samhällsstrukturen ?
Jag tror inte MÖD har funderat i sådana filosofiska termer utan de är jurister. Här kan du läsa mer om deras resonemang:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-narmare-grans-mot-allman-plats-an-45-meter/

Det som krävs sedan 2013 år domar är en politisk lösning, d v s att regeringen lägger en proposition om ändring av lagen (PBL). Regeringen har t o m beställt en utredning i frågan men sen har inget hänt. Kanske tycker regeringen helt enkelt att det är lyckosamt att det råkade bli byggförbud för friggebodar och attefallare 4,5 m från allmän plats? De företräder ju inte ideologier där frihet för enskildas byggande är det centrala.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte MÖD har funderat i sådana filosofiska termer utan de är jurister. Här kan du läsa mer om deras resonemang:

[länk]

Det som krävs sedan 2013 år domar är en politisk lösning, d v s att regeringen lägger en proposition om ändring av lagen (PBL). Regeringen har t o m beställt en utredning i frågan men sen har inget hänt. Kanske tycker regeringen helt enkelt att det är lyckosamt att det råkade bli byggförbud för friggebodar och attefallare 4,5 m från allmän plats? De företräder ju inte ideologier där frihet för enskildas byggande är det centrala.
Märkligt hur människor försöker förstöra livet för andra som bygger utan bygglov!
Varför ska bygglov krävas för byggnader som inte gör nogon förnär???
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
harry73
B byggarätt skrev:
Märkligt hur människor försöker förstöra livet för andra som bygger utan bygglov!
Varför ska bygglov krävas för byggnader som inte gör nogon förnär???
Men vänta nu, i princip har grannarna 10 år på sig att klaga innan man inte längre kan kräva rivning eller ändring. På något sätt är det rimligt med en så lång period kan jag tycka.
Gränser svartbygget mot kommunal mark, är ju kommunen också en granne och i detta fall är ju kommunens krav lika relevant som klagomål från övriga grannarna.
Sedan tycker jag att det är bra att det finns bygglovsplikt och det är viktigt att försvara den även om det i en del fall leder till patetiska åsikter om ett bygge som inte stör någon.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men vänta nu, i princip har grannarna 10 år på sig att klaga innan man inte längre kan kräva rivning eller ändring. På något sätt är det rimligt med en så lång period kan jag tycka.
Gränser svartbygget mot kommunal mark, är ju kommunen också en granne och i detta fall är ju kommunens krav lika relevant som klagomål från övriga grannarna.
Sedan tycker jag att det är bra att det finns bygglovsplikt och det är viktigt att försvara den även om det i en del fall leder till patetiska åsikter om ett bygge som inte stör någon.
Kan hålla med dig om att bygglov har ett berättigande där människor upplever problem med byggnader!
Det TS drabbats av i Tranås visar hur galenskap tagit över och hur myndigheter blivit galna!
 
  • Gilla
omljud
  • Laddar…
På vilket vis har galenskapen yttrat sig i detta fallet menar du?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
På vilket vis har galenskapen yttrat sig i detta fallet menar du?
Att börja skicka brev till människor som byggt utan lov men där ingen upplever olägenheter !
Myndigheterna har tappat sina flaskor i läskbacken skrämt alla hästarna ut ur stallet slutat koppla ledningar!
 
Så du tycker kommunen ska strunta i att folk bygger på deras mark?
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Hur kan man kalla sig Byggarätt, när men tycker att folk får bygga svart
 
  • Gilla
  • Haha
eemeliie och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.