Inte idag, men igår.

Skyttegravarna på baksidan helt igengrävda, eller blev de bara underjordisk tunnlar? :thinking:
Grävd mark och högar av jord vid en bostad med en barntrampcykel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fyllt upp runt växthuset så nu är två sidor helt färdiga. Vid resten ska det fortsätta att grusas vidare.
Sedan fick en fånig gräsplätt stryka på foten igen och arbetet med att fylla upp vid huset är påbörjat.

Grusad yta runt ett växthus med två färdiga sidor och pågående arbete, på en grönskande tomt med träd och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växthus med nylagt grus omkring på två sidor, arbete med markfyllnad pågår, nära en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gruslagd yta bredvid röd husvägg med nytillagd grusväg som leder bort från huset, avgränsad av en gräsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusad stig bredvid gräsplätt och plats där arbete med uppfyllnad vid röd husvägg påbörjats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Inte ett jota... gjort en trädgårdsöversyn och sett att gräset fortsätter växa. Hängt upp ballonger inför äldsta dotterns kalas. :p Borde göra som Pippi och gå ut och vattna i regnet, men hur sugen var man på det? :sweat:
Haha, som min gårdag. Satt och kikade med jämna mellanrum på SMHIs radarbilder för att se om regnet skulle komma som utlovat eller ej och slängde också blickar ut på den nysådda gräsmattebiten för att säkerställa att den inte torkat. Regnet kom, så jag gick inte ut.

Nu hoppas jag på att vildsvinen håller sig borta, för jäklar vad gropar de kan böka upp på kort tid i en gräsmatta. Å andra sidan fick just den gräsmatteplätten omvårdnad för första gången på säkert 65 år.
 
Vi gick inte heller ut, vi tog ett gemensamt beslut att gräset skulle överleva på det regnet som kom, och skåda! Idag hade gräset börjat växa på en plätt där man igår inte såg nåt. :D Nyvuxet gräs spirar upp ur mörk jord, symbol för naturens återhämtning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag rök plommonträdet. Det var mycket riktigt snustorrt, fjäderlätt och utan liv. Synd, för hur det var så prydde det sin plats medan det levde, men men, R.I.P. :crysmile: Dött plommonträd i en trädgård med ett staket och hus i bakgrunden en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt uttorkat plommonträd med skadad bark och ihåligt stam, som står i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedtaget torkat plommonträd på gräsmatta med avsågad stam och spiralfjäder i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Torrt, dött plommonträd ligger på gräset, visar tecken på förruttnelse och avsaknad av liv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedtaget torrt plommonträd i delar på en gräsmatta framför ett staket, under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Alltid tråkigt när gamla träd måste tas ner.
I förra huset kände jag lite sorg över att fruktträden som antagligen stått sedan huset byggdes tidigt 1900-tal (baserat på ett gammalt foto jag kom över där grannens fruktträd syntes) drabbats av trädkräfta och nu tickar lite på sista versen även om de kan stå ett bra tag till med lite omvårdnad. Här har vi träd som också stått länge, förmodligen sedan huset kom på plats på 1850-talet och den dagen de måste tas ner kommer hela gårdsbilden förändras markant. Tur att arbetet med att förnya varit igång i tjugo år redan. Det gäller att börja i tid när det gäller träd!

Själv har jag inte lagt mycket tid i trädgården då det haglat, regnat och varit allmänt kallt. Istället har jag efter flera dagar med att nödköra robotklipparen på halva ytan pga förmodat kabelbrott fått nog och tänkt att det måste till en lagning av kabeln så att inte andra halvan (dvs ca 2000m2) växer sig för lång. Således: iväg till grannstaden för att inhandla en AM-radio för att kunna felsöka samt på samma gång köpa en rejäl packe kompostgaller för att kunna bygga staket runt ca 15m2 med prästkragar som är på gång att titta upp. Med en stor trädgård kan man allt unna sig en rejäl plätt som får växa vilt med blommor som man (barnen) kan plocka. Nu sprang jag runt med radion för att hitta kabelbrottet, men hittade.... INGET! Det brummade precis överallt i kabeln.

Jag tänkte "hm, är det bara lite glapp i laddstationen ändå trots att jag redan kollat och dubbelkollat?" Och jodå, så var det. När jag kopplade in allt på nytt som det skall vara, så lyste lampan grönt och klipparen rapporterade att allt var frid och fröjd.

Men nu har jag iaf en nödradio till överlevnadskittet. Och så efter lite metallsaxarbete ca 30 meter med staket som räddar blommorna i sommar!
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Alltid tråkigt när gamla träd måste tas ner.
I förra huset kände jag lite sorg över att fruktträden som antagligen stått sedan huset byggdes tidigt 1900-tal (baserat på ett gammalt foto jag kom över där grannens fruktträd syntes) drabbats av trädkräfta och nu tickar lite på sista versen även om de kan stå ett bra tag till med lite omvårdnad. Här har vi träd som också stått länge, förmodligen sedan huset kom på plats på 1850-talet och den dagen de måste tas ner kommer hela gårdsbilden förändras markant. Tur att arbetet med att förnya varit igång i tjugo år redan. Det gäller att börja i tid när det gäller träd!

Själv har jag inte lagt mycket tid i trädgården då det haglat, regnat och varit allmänt kallt. Istället har jag efter flera dagar med att nödköra robotklipparen på halva ytan pga förmodat kabelbrott fått nog och tänkt att det måste till en lagning av kabeln så att inte andra halvan (dvs ca 2000m2) växer sig för lång. Således: iväg till grannstaden för att inhandla en AM-radio för att kunna felsöka samt på samma gång köpa en rejäl packe kompostgaller för att kunna bygga staket runt ca 15m2 med prästkragar som är på gång att titta upp. Med en stor trädgård kan man allt unna sig en rejäl plätt som får växa vilt med blommor som man (barnen) kan plocka. Nu sprang jag runt med radion för att hitta kabelbrottet, men hittade.... INGET! Det brummade precis överallt i kabeln.

Jag tänkte "hm, är det bara lite glapp i laddstationen ändå trots att jag redan kollat och dubbelkollat?" Och jodå, så var det. När jag kopplade in allt på nytt som det skall vara, så lyste lampan grönt och klipparen rapporterade att allt var frid och fröjd.

Men nu har jag iaf en nödradio till överlevnadskittet. Och så efter lite metallsaxarbete ca 30 meter med staket som räddar blommorna i sommar!
En av sakerna vi tyckte om med vår trädgård när vi flyttade in var just alla fruktträd. Tyvärr visade det sig att 2 stora äppelträd stod och skuggade hela norrsidan av huset, vilket gjorde att den redan fuktiga grunden aldrig fick en chans att torka upp, 1 stort päronträd var helt ihåligt och hade hamnat i grannens pool om det hade vält och nu till sist plommonträdet som självdog. Kvar är två små äppelträd, varav endast det ena ger äpplen som är någotsånär och ett päronträd som gav väldigt få päron i fjol, men kanske fler i år...?

Hur felsöker man kabelbrott till roboten med en am-radio? :thinking:

Härligt med sommarblomster, klart man ska spara det vackra! Min man tog omvägar förbi plättar med tusenskönor när han klippte gräset häromdagen. So what om det är ogräs eller inte, är det fint så är det fint. :love:
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur felsöker man kabelbrott till roboten med en am-radio? :thinking:
Ganska enkelt när man väl vet knepet. I vanliga fall kopplar man ju in båda ändar av begränsningskabeln i laddstationen för att få en obruten slinga (samt för automower 1-3 guidekablar). Men kopplar man ur allt utom en kabelstump, så har man istället skapat sig en radioantenn. På med radion, håll den över kabeln vid laddstationen och ratta in en frekvens runt 550KHz så hör du ett "BRR, BRR, BRR, BRR". Sedan är det bara att leta upp var kabeln helt plötsligt slutar sända = där är den av.
Sedan kan man behöva välja vilken kabelstump man kopplar in för att få bra signal att felsöka mot om det är väldigt långa avstånd. Signalen är helt klart bättre närmare laddstationen.
 
Tittat ut och konstaterat att vi verkar ha fått något slags ogräs (eller är det ett virus?). Det här är Faktiskt Inte Ok.
Trädgård täckt av vitt hagel med en röd stuga i bakgrunden och snötäckt tak i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
claym och 4 till
  • Laddar…
Idag har mini och jag stått och tittat på när 2 käcka gubbs från det lokala arbetskooperativet kom och hämtade en stor hög med ris och grenar vi samlat på oss (inkl gårdagens plommonträd). Halv storm ute och svinkallt, inte många knop i trädgården alltså. Om en stund kommer en snickare för att ge oss ett prisförslag på den där altanen jag vill ha. ;) Förra pajsaren var här för 5 veckor sen och har fortfarande inte hostat upp ett prisförslag, trots två påminnelser från min sida. Då är man inte så sugen på nya kunder...:sweat:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Idag har mini och jag stått och tittat på när 2 käcka gubbs från det lokala arbetskooperativet kom och hämtade en stor hög med ris och grenar vi samlat på oss (inkl gårdagens plommonträd). Halv storm ute och svinkallt, inte många knop i trädgården alltså. Om en stund kommer en snickare för att ge oss ett prisförslag på den där altanen jag vill ha. ;) Förra pajsaren var här för 5 veckor sen och har fortfarande inte hostat upp ett prisförslag, trots två påminnelser från min sida. Då är man inte så sugen på nya kunder...:sweat:
Flera av våra hantverkare har TVÅ ÅRS väntetid :surprised:

Så de kan (tyvärr för oss, men bra för dem) prioritera det mest välbetalda jobben. Jag spenderade ju tiden mellan maj-till typ början av sep jagades hantverkare som en tok till vårt då läckande badrum. Det var påfrestande.. hälften svarade inte, vissa svarade och sket sedan i resten.. andra sa rakt ut att de kunde komma om ett år ungefär (det var iaf ärligt och det uppskattade jag, vill hellre ha det svaret än att de inte svarar alls).

Hoppas ni hittar nån bra prisvärd snickare med lite tid över, så ni får en mysig utpekats till sommaren (iaf i sommar!) :)
 
Snigla Snigla skrev:
Flera av våra hantverkare har TVÅ ÅRS väntetid :surprised:

Så de kan (tyvärr för oss, men bra för dem) prioritera det mest välbetalda jobben. Jag spenderade ju tiden mellan maj-till typ början av sep jagades hantverkare som en tok till vårt då läckande badrum. Det var påfrestande.. hälften svarade inte, vissa svarade och sket sedan i resten.. andra sa rakt ut att de kunde komma om ett år ungefär (det var iaf ärligt och det uppskattade jag, vill hellre ha det svaret än att de inte svarar alls).

Hoppas ni hittar nån bra prisvärd snickare med lite tid över, så ni får en mysig utpekats till sommaren (iaf i sommar!) :)
Wow, 2 år är ju orimligt?! Egentligen är altanen inte livsnödvändig nu (är de nånsin det förresten?) men nu hade jag siktet inställt på en sån. Tills dess får vi hålla till godo med stenplattor. Trädgård med stenplattor, grill, solstol och studsmatta, inget trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Wow, 2 år är ju orimligt?! Egentligen är altanen inte livsnödvändig nu (är de nånsin det förresten?) men nu hade jag siktet inställt på en sån. Tills dess får vi hålla till godo med stenplattor. [bild]
Ser mysigt ut :) Skönt att ha något iaf medan man väntar på det man vill ha!

Ska ni bygga den i jämnhöjd (ser att ni har trappsteg ner till uteplatsen) med huset? Jag längtar efter vår balkong till huset.. just nu har vi bara genommurkna och svampiga dörrar.. och ett stup rakt ner på 130 cm :surprised:

När vi löst "plintproblemet" så kommer den dock (beställde nya dörrar förra veckan! men det är många månaders väntetid på dem). Vi har jordvärme.. avloppsrör och stenar som går ut från sockeln på huset *suck*. Men det löser sig så småningom.. :)

Har ingen brist på uteplatser direkt..:geek:
 
Snigla Snigla skrev:
Ser mysigt ut :) Skönt att ha något iaf medan man väntar på det man vill ha!

Ska ni bygga den i jämnhöjd (ser att ni har trappsteg ner till uteplatsen) med huset? Jag längtar efter vår balkong till huset.. just nu har vi bara genommurkna och svampiga dörrar.. och ett stup rakt ner på 130 cm :surprised:

När vi löst "plintproblemet" så kommer den dock (beställde nya dörrar förra veckan! men det är många månaders väntetid på dem). Vi har jordvärme.. avloppsrör och stenar som går ut från sockeln på huset *suck*. Men det löser sig så småningom.. :)

Har ingen brist på uteplatser direkt..:geek:
Ja, i nivå med uterummet blir den. (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Wow, 2 år är ju orimligt?! Egentligen är altanen inte livsnödvändig nu (är de nånsin det förresten?) men nu hade jag siktet inställt på en sån. Tills dess får vi hålla till godo med stenplattor. [bild]
Tiderna går mot sämre i byggbranchen så det borde gå att få tag i det tycker jag. Det är runt 100 snickare som är varslade eller uppsagda i Halmstad pga Corona. Till hösten blir det nog billigare att ta in hjälp :)
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.