Hej!

Har en mer eller mindre helt plan gräsmatta som jag uppskattat till ca 800kvm, men med en del uppdelning och en hel del avgränsnade av buskar och träd blir begränsningskabeln upp mot 400-500m. Spanade initialt på en Sileno Life 1000/1250, men max på begränsningskabeln är 300m där, så kan ju bli lite chansning om det faktiskt funkar.. Kollar man på Sileno+ 1600 istället, så har den max 800m begränsningskabel, tror jag iaf?
Lyckades först hitta en manual på en sida för den, fast i PDFen nämns R160Li.. är det samma? Den modellen verkar ha funnits med ett flertal år. Klickar man på manual-länken på Gardenas sida för Sileno+1600 paket så hamnar jag på Sileno Life-manualerna som inte har något om Sileno+ alls.. Till slut hittade jag in på https://www.gardena.com/se/produkter/grasmattevard/robotgrasklippare/sileno-1600/967264305/ som listar en väldans massa manualer för olika årgångar.

För att summera lite frågor till den samlade expertisen:
* Någon som kör Sileno Life-serien med mer än 300m begränsningskabel, resultat?
* Är Sileno+ 1600 samma som R160Li?
* Är Sileno+ 1600 en äldre modell än Sileno Life-serien, och isf nån skillnad i funktion? Utseendet är ju onekligen annorlunda
* Är det samma maskin under som har hängt med i många år, dvs är dessa eg rätt gamla fast med möjligtvis ny mjukvara?

Lite djungel.. :)
 
Hej,

Funderar på att köpa en Gardena Smart Sileno Life 1250.
Har en fråga som jag antingen missat svaret på eller inte hittar ens i manualen. (det är ett dåligt omen!)
Kan man ställa hur långt över begränsningsslingan den får gå eller är det ett fast värde?
(Kan komma fler frågor innan jag bestämmer mig och trycker på köpknappen)

MVH
 
K kkarlss0n skrev:
Hej,

Funderar på att köpa en Gardena Smart Sileno Life 1250.
Har en fråga som jag antingen missat svaret på eller inte hittar ens i manualen. (det är ett dåligt omen!)
Kan man ställa hur långt över begränsningsslingan den får gå eller är det ett fast värde?
(Kan komma fler frågor innan jag bestämmer mig och trycker på köpknappen)

MVH
Instruktionsutdrag om att ställa in funktionen "Köra över slinga" för en trädgårdsprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.gardena.com/ddocdownload/GARO/GARO2020_EUsv/GARO2020_EUsv__1141853-01.pdf
 
E etompau skrev:
[bild]

[länk]
Jag tackar och bockar innan jag bokar tid hos optikern.
 
  • Haha
Electro_ och 1 till
  • Laddar…
h0lle h0lle skrev:
Snabbt skissat utan korrekt mått. Det är såhär jag antar att jag får göra?

[bild]
Har du exakt 60cm imellan avgränsningen och sedan ligger guiden närmre den ena avgränsningen?

Ska göra liknande lösning och vill vara säker den inte försöker vända eller annat i detta transportområde.
 
J
Har plockat isär alla chassidelar på min Sileno+ i molekyler och så även kablarna som går upp till blecken som förser den med laddning. Klantig som jag är noterade jag inte vilken som satt var.

Spelar det någon roll? Det är en blå och en brun. Kan någon fota sin eller liknande?
 
J
J Jotsat skrev:
Har plockat isär alla chassidelar på min Sileno+ i molekyler och så även kablarna som går upp till blecken som förser den med laddning. Klantig som jag är noterade jag inte vilken som satt var.

Spelar det någon roll? Det är en blå och en brun. Kan någon fota sin eller liknande?
Svarar mig själv. Såg att den ena kabeln var längre än den andra och slöt mig till att eftersom den inte kommer ut centrerat från huvudenheten utan från sidan skulle den längre kabeln anslutas till blecket längst bort, även om båda nådde gav det en hint (fungerar nu).

Såg att någon frågade om hur man demonterade chassit. Detta är då på Sileno+ R130Li / R160Li.

  1. Vänd uppochner.
  2. Skruva bort bakstycket (det man bär i) med 2 skruvar, T20. Inte nödvändigt, men underlättar
  3. Lossa clips runtom. Detta frigör det första lagret plast och den gardenablå ringen.
  4. Smörj de tre stagen (är väl stötsensorer misstänker jag) som förbinder plastchassit med själva klipparen med lite diskmedel eller spray. Putta de bakre två framåt mot det fyrkantiga hålet och det främre draget bakåt mot det fyrkantiga hålet. I bilden nedan har jag frigjort dem.
Del av en robotgräsklippare med synlig skruv och chassifästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en skruvmejsel som justerar en komponent i chassit på en Sileno+ gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på frigjort stag i robotgräsklipparens chassi, visar kopplingspunkt och omgivande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
PeterPlyss och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått hem min Sileno Life från uppdatering hos lokala cykelhandeln, så äntligen kan man få gräset klippt.

En liten fråga om smartfunktionen och IFTTT. Jag har några Google Home hemma, och man borde kunna säga till den att avbryta gräsklippning och sätta igång igen. Men det är lite språkförbistring eftersom det inte verkar fungera på svenska, även om Google uppfattade mina kodord så förstod den inte vad man skulle göra av det. Är det nån som fått det att fungera? Att hålla på med Home Assistant känns lite overkill för mina behov, men det vore kul att kunna styra den lite.
 
Någon som provat Endurance knivarna?
 
J
A Axel.v skrev:
Nu har jag fått hem min Sileno Life från uppdatering hos lokala cykelhandeln, så äntligen kan man få gräset klippt.

En liten fråga om smartfunktionen och IFTTT. Jag har några Google Home hemma, och man borde kunna säga till den att avbryta gräsklippning och sätta igång igen. Men det är lite språkförbistring eftersom det inte verkar fungera på svenska, även om Google uppfattade mina kodord så förstod den inte vad man skulle göra av det. Är det nån som fått det att fungera? Att hålla på med Home Assistant känns lite overkill för mina behov, men det vore kul att kunna styra den lite.
Kör med det, du gerat bra. Har gjort två egna också, typ "mowe for 4 hours", "start mowing" så kör den 4h resp går igång enligt schema.

Jag kör assistant på engelska. Litar inte på att funktioner i Google home fungerarlika snabbt och smidigt med svenska...
 
A
Någon som integrerat den med HA?
 
Ett år gammal laddstation, jag upplever att lysdioden har tappat avsevärt i ljusstyrka. I dagsljus syns det inte att den lyser, nu på kvällen syns det endast på väldigt nära håll. Nån som råkat ut för detta?
 
  • Dämpad vy av en laddstation på kvällen med en svagt lysande lysdiod synlig i mörkret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan1975z skrev:
Någon som integrerat den med HA?
Jag har.
 
J Jotsat skrev:
Kör med det, du gerat bra. Har gjort två egna också, typ "mowe for 4 hours", "start mowing" så kör den 4h resp går igång enligt schema.

Jag kör assistant på engelska. Litar inte på att funktioner i Google home fungerarlika snabbt och smidigt med svenska...
Ja, det fungerar uppenbarligen inte riktigt lika smidigt på svenska... Jag har läst på att man ska använda "internationella" ord som är lika på svenska och engelska för att få det att fungera innan Google Assistants IFTTT-applet finns på svenska. Vet inte om det funkar så bra ihop med gräsklippning, men start och stopp kanske man kan använda. Får testa lite senare.
 
Någon som har uppdaterat med Mac och lyckats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.