Tog en tur på sjön med barnen i kanoten idag. Som tur var så tog jag med en sopsäck också. Främst fylldes den med en väldig massa cellplast. Rätt så hård sådan. Förmodligen från någon havererad flytbrygga. Plockade en förrymd boj i cellplast härom veckan också. Ett jäkla skitmaterial att skräpa ner när det går sönder. Borde egentligen inte användas alls i närheten av vatten.
Sopsäck full med skräp framför kanoter på grus efter sjörensning, inkluderar cellplast och tomma flaskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Bra gjort PNO!

På min paddeltur i dag blev det en och en halv säck plast och två glasflaskor och ett tomt oljefat. Oljefatet flottade jag tillbaka. Det är av den gamla sorten av tjock galvanplåt med järnband av varmvalsad H-profil och jag har kanske en ide....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
harry73
Tog en kvällsbad idag och passade på att vecka liv i denna gamla tråden
Svart presenning på gräs med utspridda tomma plastflaskor och förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar plocka skräp på hundpromenaderna men det har blivit lite si och så med det på sista tiden. Kanske dags att starta med min regel tio_skräp_per_promenad igen.

Det är så trist att det ska behövas.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Bra gjort Harry

Jag fortsätter som förr med den skillnaden att eftersom jag mår bättre och tränar mindre och klarar av att arbeta blir det färre timmar på vattnet och proportionsvis mindre skräpplockning. Skräpmängden har också minskat litet i området där jag rör mig. Det verkar som om mitt plockande har fått åtminstone någon/några nedskräpare att börja ta vara på sitt skräp och det är jag väldigt glad för.
Hittills i år har jag fått ihop två sopsäckar.
 
  • Gilla
  • Älska
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
Idag har jag åtgärdat gamla synder.

I somras hittade jag ett gammalt blybatteri som tittade fram under en bit pressening täckt av stenar. Eller kanske snarare ett knäppetält för er som är bekanta med militär materiel från förr. Jag hade inte möjlighet att ta med det då och jag misstänkte att det fanns mer grejer under presseningen.

På platsen låg det ett kustartilleribatteri förr.
Skogsmark med stenar och spillror, möjligt miljöproblem eller övergivet område vid vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag passade det att ta en städexpedition med båt. Jag lastade båten med spade, spett, säckar och några hinkar och baljor att lasta batterier och skräp i.

Tyvärr så var det inte bara ett batteri utan två någorlunda hela och rester av minst två till. Och stora var dom. Samt en massa kabel, järnskrot och stora klumpar av asfaltstjära. Så min plan sket sig. Som väl var kunde några vänner komma förbi med ett gäng tomma tunnor att lasta skräp i.
Skogsmark med stenar, uppgrävda, gamla bilbatterier och sönderrivet svart plastmaterial som förorenar naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båten gick rätt tungt på vägen därifrån.
Röd arbetsbåt fylld med verktyg och utrustning flyter på vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förmodligen placerades batterierna där under 1960-talet. KA-batteriet moderniserades med elektronisk elledning på slutet av 50-talet och lades ner i början av 70-talet. Någon orkade väl inte bära med sig batterierna genom skogen utan grävde ner dom. Den tidens sopsortering. Men vi är inte en bit bättre idag. Det syns bara mindre, det som vi idag lossas om att det inte är ett problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Enolf och 10 till
  • Laddar…
Bra gjort!
 
Frigolit är ett skitmaterial av rang när det hamnar i vattnet. På stranden smulas det snart ner i småbitar.

Barnen hittade en massa ilandfluten frigolit i våras när de paddlade med scouterna. Idag hade jag tid att köra den till sopstationen. Det största blocket är två meter långt och väger förmodligen närmare 100kg i blöt form. Fick göra en bår av en stege för att få upp det från stranden till kärran.
Stora, smutsiga frigolitblock och en stege på ett släp, omgivna av gräs. Ett av blocken är fastspänt med en blå rem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor frigolitblock och några plankor säkrade med nät och spännband på en kärra, klar för transport till sopstationen. Omgivning med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite plankor kom med också.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.