Det blev ett varv till med lack innan jag tog kväll.. Gick in i strumplästen för att inte skita ner golvet och rollade ut ett lager till av golvlacken. Imorgon ska jag slipa lite med ett finare sandpapper för att motverka fiberresningen och sen lägga på ett tredje lager av lack!
 
Snyggt golv(y)
Strumplästen är troligen ok men undvik barfota, bäst är slitna rena skor. Du vill inte få in fett mellan lagren av lack.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Snyggt golv(y)
Strumplästen är troligen ok men undvik barfota, bäst är slitna rena skor. Du vill inte få in fett mellan lagren av lack.
Nej men det var omöjligt att hålla skorna rena då hela huset är skitdammigt. Strumplästen funkade! Det blev riktigt fint!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Nej men det var omöjligt att hålla skorna rena då hela huset är skitdammigt. Strumplästen funkade! Det blev riktigt fint!
Det har en tendens att bli dammigt och så som du håller på hinner väl aldrig dammet lägga sig-någonsin ;)
Som sagt riktigt snyggt golv, vilket liv.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Nu ska jag slipa av golvet och sedan dammsuga och lägga på ett tredje lager av lack.
Ett trägolv i ett rum under renovering med två oslipade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har sugit upp något ojämnt men jag hoppas att det sista lagret jämnar ut detta.
 
När jag lackat har jag på något ställe lämnat kvar lack i stor mängd som liknat bubbligt skum. När denna lack torkat så blev det fula ytor. Nu slipar jag ner dem med träkloss å slippapper och hoppas att nästa lager med lack lagar detta!
Hörn där tak möter lackerat trägolv med synliga överflödiga lackrester och bubblor efter torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
När jag lackat har jag på något ställe lämnat kvar lack i stor mängd som liknat bubbligt skum. När denna lack torkat så blev det fula ytor. Nu slipar jag ner dem med träkloss å slippapper och hoppas att nästa lager med lack lagar detta!
[bild]
Även målare brukar slipa lätt innan sista lagret har jag fått lära mig.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Nu är tredje lagret på plats. Hoppas att det bara blir fint när det torkat också!
Nylagda trägolv efter applicering av det tredje lagret ytskydd i ett renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. Annars får det bli ett lager nummer 4 också! :D
 
Appendix Appendix skrev:
Även målare brukar slipa lätt innan sista lagret har jag fått lära mig.
Även vaktmästare och blivande Arbetsmiljösamordnare slipar innan lager tre!
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Nu ska jag slipa av golvet och sedan dammsuga och lägga på ett tredje lager av lack.
[bild]
Det har sugit upp något ojämnt men jag hoppas att det sista lagret jämnar ut detta.
Bäst så ju tunnare strykningar ju bättre...
Testa med modernt hårdwax nästa gång
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bäst så ju tunnare strykningar ju bättre...
Testa med modernt hårdwax nästa gång
Jo det kan ha blivit lite väl tjocka laget av lacken. Man lär sig så länge som man lever!
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jo det kan ha blivit lite väl tjocka laget av lacken. Man lär sig så länge som man lever!
Ja det suger ju så ojämt och ska det bli bra så måste ju det som bildar pölar torkas bort eller slipas!

Det finns en anledning att hårdvax är så populärt
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Torrt å fint nu! Nylagt bambugolv i ett rum med vitmålade och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 3 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Torrt å fint nu! [bild]
Det ser ut som Ola standard!!!
Dvs fint resultat...
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det ser ut som Ola standard!!!
Dvs fint resultat...
Ja jag har faktiskt några anmärkningar på det,jag har inte fått det jämna och spegelblank resultat som jag väntade mig trots att jag rollade med en enkom golvroller.
.. Men det är precis som med putsen, den första gången som jag gjort det här också så jag är nöjd iallafall!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.