Mikael_L
Jag ska passa på och döstäda, har jag i alla fall tänkt. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska passa på och döstäda, har jag i alla fall tänkt. :)
"döstäda" måste jag också göra, d.v.s. underlätta för dem som kommer efter.
I samhället tror jag inte att attityderna ändras så mycket. Vi har haft pandemier förr som skördat mänga liv, men människan är sig lik. Ändå hoppas jag att det kommer fram fler goda idéer. Lite mer framtidstro och idealism skulle vara till hjälp.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ska passa på och döstäda, har jag i alla fall tänkt. :)
Glad att vi tagit tag i "jobbiga" saker redan innan.. ev livförsäkringar, prat om vad vi vill ska hända om vi dör (alltså hur man vill bli begravd osv). Som sagt, detta var gjort innan corona just.. men ibland får man en extra spark i rumpan.

Skrev dock mitt skummaste mejl hittills för några veckor sedan .. för jag ville se om jag kunna förenkla för dem som "överlever mig", Jag skrev till länstyrelsen för att se om jag inte kunde få tillstånd till "min önskade begravning" redan nu.. men det kunde man inte (man måste dö först). Den som blir kvar måste ansöka när jag väl dött. Men fick rådet att skriva ner någonstans hur de skulle gå tillväga osv.

Så nu blir det både "döstädning" hemma (har för mycket utrymmen! trots att jag är ganska hård när det kommer till att samla på saker..) och en "dömapp" på datorn..
 
Själv fortsätter jag som vanligt, tänker att jag hinner nog dö ändå vad det lider (avlider...;))
 
mikethebik mikethebik skrev:
Själv fortsätter jag som vanligt, tänker att jag hinner nog dö ändå vad det lider (avlider...;))
Håller med dig rätt mycket.
Mitt liv har inte ändrats sen dag ett om man bortser från att vi möjligtvis har munskydd och har låst alla portar på jobbet och tvättar sig lite mer.
Men sen äter jag inte ute, går inte och super eller hänger på stora köpcentrum så mycket så jag var inte ens i någon riskzon innan heller.

Om man måste "döstäda" så är det nog en förändring man bör vara glad över och förhålla sig till att ha ordning. När jag flyttade till villa så åkte allt onödigt bort, sålde och slängde det mesta och har idag ytterst få skitsaker. Om man har pinsamma bilder och dylikt så kanske man ska gömma de väl så inte ens barn eller föräldrar behöver se det alls.

Skulle jag kola vippen nu så vet anhöriga om att hela kroppen skall förbrännas och grävas ner i en minneslund typ, all egendom såsom pengar och hus går oavkortat till mitt barn, med förbehåll att mamman skall bo kvar såklart =) Men jag tänkte hänga kvar en 40-50 år till iallafall.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
DN har intervjuat en framtidsforskare och en filosof om vad de tror har förändrats när coronaviruset framfart är över: [länk]
Det är inte en betalvägg utan en registreringsvägg, dvs. man behöver göra en gratis registrering för att läsa artikeln.
Det är en väldigt DYR registrering, minst 59kr/månad som är skitsvår att säga upp (DN gör sig notoriskt svåråtkomliga gällande uppsägning)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G GargamelSE skrev:
Det är en väldigt DYR registrering, minst 59kr/månad som är skitsvår att säga upp (DN gör sig notoriskt svåråtkomliga gällande uppsägning)
Så här skriver de i alla fall:
DN låser upp sajten gratis fram till 1 juni
https://www.dn.se/nyheter/dn-laser-upp-sajten-gratis-fram-till-1-juni/
och när jag följer länken som finns på den sidan så verkar det då vara gratis också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
och när jag följer länken som finns på den sidan så verkar det då vara gratis också.
Oj, tre hela veckor :crysmile:
Och samtidigt får vi veta idag att våra MSM (Main Stream Media) skall få en halv miljard kronor till i stöd, förutom det vanliga presstödet mm, för att kunna tillverka sina mer och mer föraktade blaskor.

Hur mycket får Bygga Hus i statsstöd :geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Efter Corona planerar jag att rösta för att vi lägger ner hela presstödet och överför den budgeten till att köpa respiratorer och annat vettigt.

Vem som helst kan ha en nyhetsblogg idag så det känns förlegat ;)
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Efter Corona planerar jag att rösta för att vi lägger ner hela presstödet och överför den budgeten till att köpa respiratorer och annat vettigt.

Vem som helst kan ha en nyhetsblogg idag så det känns förlegat ;)
För övrigt var det statsmakten som bromsade mycket av nyhetsbevakning när de införde Rakel för 10 - 15 år sedan.
All blåljuskommunikation krypterades, så journalisterna kunde inte sitta vid sin lilla polisradio och höra vad som hände i samhället där polis, ambulans och brandkår var igång.
Nu är det trista, korta, intetsägande meddelanden från myndigheternas presstalesmän och -kvinnor som bestämmer vad vi medborgare får veta.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, tre hela veckor :crysmile:
Och samtidigt får vi veta idag att våra MSM (Main Stream Media) skall få en halv miljard kronor till i stöd, förutom det vanliga presstödet mm, för att kunna tillverka sina mer och mer föraktade blaskor.

Hur mycket får Bygga Hus i statsstöd :geek:
OT
De öppnade upp redan i mitten av mars så det är betydligt mer än 3 veckor redan.

Om vi tar DN som exempel så har de fått fler prenumeranter under de senaste åren så det är inte sant att de blir mer och mer föraktade, ditt uttryck är bara ett bevis för vilka du lyssnar och tror på. Uppenbart inte sådana som sprider fakta.

Du må förakta de vanliga tidningarna och SVT nyheter men många uppskattar dem särskilt i dessa tider när det vimlar av falska nyheter och konspirationsteorier på andra håll och tycker därför att det är viktigt att de stöds i en tid när annonsintäkterna faller kraftigt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
DN ledarsida är väl lika mycket falska nyheter och osakliga påhopp som något annat, där är mitt förtroende lågt. Dom försöker smutskasta och ovärdighetsförklara uppstickare med klassiska härskarmetoder, lika som man ofta ser i t.ex. SVT Agenda då och då när programmledaren inte riktigt kan behärska sig.

Bäst att lyssna på flera källor och sortera lite själv, låter lösningen väldigt enkel är det ofta något som glömts bort eller ignorerats. Därför är det lite märkligt med stöd till utvald media som följer "rätt" agenda
 
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
DN ledarsida är väl lika mycket falska nyheter och osakliga påhopp som något annat, där är mitt förtroende lågt. Dom försöker smutskasta och ovärdighetsförklara uppstickare med klassiska härskarmetoder, lika som man ofta ser i t.ex. SVT Agenda då och då när programmledaren inte riktigt kan behärska sig.

Bäst att lyssna på flera källor och sortera lite själv, låter lösningen väldigt enkel är det ofta något som glömts bort eller ignorerats. Därför är det lite märkligt med stöd till utvald media som följer "rätt" agenda
Det är ju skillnad på ledarsidor och reportage etc. Det är ju reportagen nu t.ex. resuméer av presskonferenser och intervjuer med de som jobbar i vården som är bra nu.
 
MultiMan
R Rkarlsson skrev:
Man kan ju hoppas att wish bara försvinner i tomma intet. Maken till skit som säljs där är ju inte klokt, snacka om onödig konsumtion och engångsprylar som äter upp resurser.
Samma saker som Wish säljer importeras av mängder av svenska företag (t ex Kjell & Co, Clas Ohlson, Hobbex m fl) och säljs till 5-20ggr priset på Wish. Vad tycker du om det?
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Samma saker som Wish säljer importeras av mängder av svenska företag (t ex Kjell & Co, Clas Ohlson, Hobbex m fl) och säljs till 5-20ggr priset på Wish. Vad tycker du om det?
Att folk köper skit till dyrare pengar?
Hobbex är inte vad det en gång var och är bara skit idag =) När jag var ung så längtade man efter katalogen från hobbex och drömde sig bort med alla rc och leksaker de hade.

Så jag tycker och hoppas att sådant trams försvinner och att företag blir tvugna att tillverka saker som håller ordentligt istället för att göra engångsskit.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.