Z ZipLock skrev:
Kan du länka? Hittar inget på Tingstad som ser ut som en vanlig plastkasse.
Jag tror att tingstad har lagt ner den varianten. Kollade själv för nån månad sen. Då hade de slutat tillverka sånt....

Jag hamstrade avfallspåsar i 20 pack innan...
 
Finns det någon regel som säger att man inte får låna med sig kundkorgen hem.?
 
raveper raveper skrev:
Finns det någon regel som säger att man inte får låna med sig kundkorgen hem.?
Låna får du kanske, men att ”låna” utan att fråga klassas nog som ringa stöld.
 
G
tttomten tttomten skrev:
Låna får du kanske, men att ”låna” utan att fråga klassas nog som ringa stöld.
raveper raveper skrev:
Finns det någon regel som säger att man inte får låna med sig kundkorgen hem.?
Såg att ICA börjat sälja kundkorgar. Dom var rosa och STAMMIS tryckt på kanten.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
galento galento skrev:
Hur gör/tycker ni nu när förslag på skatt på plastbärkassar är på gång ?
Kommer ni använda mer papperskassar när ni handlar trots att den har
många gånger högre miljöbelastning än plastbärkassen ?

Det visas ju en del negativ propaganda med plast i haven nu på tv men i
Skandinavien tar vi väl hand om plast och återanvänder detta bra till skillnad
mot Asien där man grisar ned miljön hemskt.Den tänkta skatten menar
många är ett sätt att mjölka in skattekronor utan några större miljövinster

Åkerinäringen borde också vara nöjda med affärers övergång till pappers-
påsar då detta genererar många ggr fler transporter och där görs väl heller
inga miljövinster med ökade dieselutsläpp som följd.Papperspåsar är ju mkt
mer skrymmande att transportera än plast i motsvarande mängd.

Hur tänker ni ang detta ?

" citat

Branschföreningen Livsmedelshandlarna lyfter fram statistik som visar att papperskassar har en 43 gånger så hög miljöbelastning som plastkassar.

Så vilket material är egentligen mest miljövänligt att tillverka kassar i?

– Befintlig forskning och expertbedömningar tyder på att återvinning av påsar spelar större roll än tillverkningsmaterialet. Det vill säga en plastpåse som används flera gånger kan vara mer miljövänlig än en papperspåse som används en enda gång, säger Karina Barquet, klimatforskare inom globalt perspektiv vid Stockholm Environment Institute (SEI).

[länk]
Har köpt en korg på hjul, köper jag kasse blir det i papper. Som flera har påpekat så exporterar västvärlden sopor till Asien, västvärden är den stora miljö- klimatboven. Mycket av våra prylar tillverkas i Asien, kläder, elartiklar osv. Ska helt inte kosta något heller så fabrikerna har inte råd med rening.
En papperspåse bryts ner i naturen, många tror att mamma eller någon plockar upp efter dem när de har varit ute i naturen och fikat, grillat. En del med båt dumpar i havet, om en gör det kanske det inte syns tycker de men när många tänker som den enskilde så blir det ett stort problem.
Enligt mig är det bra med hög skatt, syftet är ju att avhålla folk för att köpa plastpåsar. Det är ju fritt val att köpa plastpåse, så de som klagar på skatten, köp inte plastpåsar så slipper ni skatte. Köp en papperskasse vilken också går att använda flera gånger, alt. köp en kasse i tyg eller i annat naturmaterial. Dessa kan man sen använda hur många gånger som helst och är dessutom tvättbara.
Det är ju inte svårare än så!
 
  • Gilla
Helena Gunnarsson och 2 till
  • Laddar…
G
H HEM2121 skrev:
Som flera har påpekat så exporterar västvärlden sopor till Asien, västvärden är den stora miljö- klimatboven.
Fast i sverige bränner vi våra sopor.


H HEM2121 skrev:
Köp en papperskasse vilken också går att använda flera gånger, alt. köp en kasse i tyg eller i annat naturmaterial
Pappkasse, som går sönder i atomer med den minsta lilla fukten på dem, som dessutom är över 7 gånger sämre för miljön än en plastpåse.
Tygpåse som behövs användas over 20000 gånger innan den är lika bra som en plastpåse.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
H
G GargamelSE skrev:
Fast i sverige bränner vi våra sopor.



Pappkasse, som går sönder i atomer med den minsta lilla fukten på dem, som dessutom är över 7 gånger sämre för miljön än en plastpåse.
Tygpåse som behövs användas over 20000 gånger innan den är lika bra som en plastpåse.
Vi bränner inte allt.
Andvänd "plast" påsa tillverkade i majs, alt. tunna "majs" påsar och lägg de fuktiga varor i din papperspåse. Man även rulla in fuktiga varor i vaxat papper eller lägga ett vaxat papper i botten på papperskassen. Eller varför inte en väska i återvunnet material som håller i 20-30 år, kanske ännu längre. Det är bara brist på idéer och gamla inbitna vanor som sätter gränser. Det jag vill säga är att vi klarar oss utmärkt utan plastpåsar.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G
H HEM2121 skrev:
Vi bränner inte allt.
Andvänd "plast" påsa tillverkade i majs, alt. tunna "majs" påsar och lägg de fuktiga varor i din papperspåse. Eller varför inte en väska i återvunnet material som håller i 20-30 år, kanske ännu längre. Det jag vill säga är att vi klarar oss utmärkt utan plastpåsar.
EN väska? det räcker inte, behöver ibland upp emot 7 påsar när jag handlar åt min mamma och en av hennes grannar. varje vecka. Sedan kostar väskor flera hundra gånger mer än en plastpåse som är köpt innan straffskatten på dem.
Sedan så är de tunna (frukt) majspåsarna rena skräpet, håller inte ens för en banan utan att gå sönder. Sedan är det minst 30-40 öre skatt på dessa påsarna
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
H
G GargamelSE skrev:
EN väska? det räcker inte, behöver ibland upp emot 7 påsar när jag handlar åt min mamma och en av hennes grannar. varje vecka. Sedan kostar väskor flera hundra gånger mer än en plastpåse som är köpt innan straffskatten på dem.
Sedan så är de tunna (frukt) majspåsarna rena skräpet, håller inte ens för en banan utan att gå sönder. Sedan är det minst 30-40 öre skatt på dessa påsarna
Köp 7 väskor. Sen finns det utmärkta nätkassar att köpa för en billig peng avsedda för frukt och grönt.
 
H HEM2121 skrev:
Vi bränner inte allt.
Andvänd "plast" påsa tillverkade i majs, alt. tunna "majs" påsar och lägg de fuktiga varor i din papperspåse. Man även rulla in fuktiga varor i vaxat papper eller lägga ett vaxat papper i botten på papperskassen. Eller varför inte en väska i återvunnet material som håller i 20-30 år, kanske ännu längre. Det är bara brist på idéer och gamla inbitna vanor som sätter gränser. Det jag vill säga är att vi klarar oss utmärkt utan plastpåsar.
Hur gör man när det regnar? Sveper in vädret i vaxat papper?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
När det regnar? Jag har handlat många gånger när det regnar. Både plast och papperspåsen går bra att ställa i bakluckan på bilen....
 
  • Gilla
Helena Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
H
Fotografen Fotografen skrev:
Hur gör man när det regnar? Sveper in vädret i vaxat papper?
En väska är inte fel att använda.
Vad gjorde folk före plastpåsens tid? Vad gör andra länder som inte använder plastpåsar? Det regnar där också.
 
  • Gilla
Helena Gunnarsson och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
En väska är inte fel att använda.
Vad gjorde folk före plastpåsens tid? Vad gör andra länder som inte använder plastpåsar? Det regnar där också.
Fann det någon tid innan plastpåsen, att andra länder är outvecklade kan ju inte vi lastas för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.