M
MathiasS MathiasS skrev:
Mosaik? Jag referar till en vanlig thermopool. Där fyller man frigolitblock med betong och man har en liner för att då tätt. Alla armaturer gjuts in och kan inte bytas utan stort besvär => inget kul med plast.

mosaik eller liner spelar ingen roll, problemet uppstår när man gjuter in armaturerna.
Behöver man inte gjuta en bottenplatta till en thermopool pga. blockens vikt? Jag tror det är en ganska dyr och komplicerad konstruktion som inte är direkt vanlig. Det lilla jag hittar när jag googlar Thermopool säger att ingjutningsgods i plast är standard till dessa dessutom.

Jag har själv stege i syrafast rostfritt, inga synliga tecken på rost. Skruvar som håller lampa och munstycken är vanliga A4 syrafasta och har inga som hellst tecken på rost.
Man får ha i åtanke att salthalten ligger på endast dryga 3 promille, mot tex. västkusten som ligger på 20. Så det är väldigt liten salthalt.
 
Man har normalt en bottenplatta också, men har man den helt nedgrävd kan man säker låta bli om man vill. Förutom att utgöra en tålig botten är den andra funktionen att hålla botten på väggarna på plats när man inte motfyller runt hela poolen. Har aldrig sett någon som murar eller gjuter som inte har en bottenplatta.

Tro saker behöver man inte göra. Har man premiumkvalitet på utrustningen till poolen, pooltak etc så är skillnaden i pris för olika väggkonstruktioner blygsam och då kan man ju lika gärna bygga stadigt. Jämförde rätt många alternativ innan jag byggde.

Det är en väldigt vanlig konstruktion, Poolstore var bland de första som började marknadsföra konceptet för 8-10 år sedan, sedan dess har ju de flesta poolbutiker hakat på med egna varianter. Den största fördelen, förutom stabiliteten, är junatt allt kan byggas med standard byggmaterial, inget special från någon specifik butik eller leverantör behövs.

Plast är säkert standard i paketen, dessa armaturer är ju godkända för ingjutning men det betyder ju inte att det är roligt att byta ut när dom spricker. Prisskillnaden mot rf är också stor så den vill man nog inte locka in kunder med....

det går inte att jämföra salthalt med havet. Vattnets korrosivitet är starkt beroende av temperaturen, så en pool med 30 gr vatten är en rätt tuff miljö. Tittar du på vad pahlen säger, och där köper du den högsta kvalitet som går att hitta på marknaden, så är det nej tack till saltvatten i kombo med rf. Ingen butik kommer föreslå rf till saltvatten.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Behöver man inte gjuta en bottenplatta till en thermopool pga. blockens vikt? Jag tror det är en ganska dyr och komplicerad konstruktion som inte är direkt vanlig. Det lilla jag hittar när jag googlar Thermopool säger att ingjutningsgods i plast är standard till dessa dessutom.

Jag har själv stege i syrafast rostfritt, inga synliga tecken på rost. Skruvar som håller lampa och munstycken är vanliga A4 syrafasta och har inga som hellst tecken på rost.
Man får ha i åtanke att salthalten ligger på endast dryga 3 promille, mot tex. västkusten som ligger på 20. Så det är väldigt liten salthalt.
Thermopool är nog vanligare än du tror. Tittar jag på min gata med ett 12-15-tal hus så räknar jag in 4 thermopool och en ovan mark stålstomme. Tittar jag runt de närmaste gatorna så hittar jag en pool med trästomme samt ett par plåt. Thermopool är helt dominerande här.
 
T Thörre skrev:
Jag brukar tex spola ca 200l i en vattentunna. Efter några dagar så kan man vattna med det när kloret ätits upp.
Fasen vilket bra tips! Aldrig tänkt på det men har alltid dåligt samvete när jag backspolar. Bor på Öland med vattningsförbud varje sommar...

Angående "byta vatten" så är det inget problem om man har barn... Mina hoppar och stökar i poolen så det försvinner ett par hundra liter i veckan skulle jag tro. Då slipper jag klura på såna grejer som skrivs om ovan :crysmile:
 
T
M Markarbetaren skrev:
Jag är mr overkill och tömmer nivån i bassängen till 30cm. Tar in pump, sandfilter och övrig utrustning. Allt är kopplat med pem-slang med plastkopplingar som lossas för hand. Kalibrera för man vid uppstart. Man kan även mäta med teststickorna några gånger tills man hittat hyffsat värde och skruvar på justerskruven till lampan lyser grönt på önskat värde. När poolskyddet dras av så börjar Uv-strålningen bryta ned kloret och saltklorinatorn går igång. Allt sköter sig automatiskt.

Visst är saltvatten ingen bra ide om man ska gjuta en pool som ska kläs med mosaik. Men jag tror det är ganska få på detta forum som bygger pool som börjar på 500K. Dom flest pooler som säljs idag är med liner.
Är du inte rädd för att den ska tryckas ihop med 30 cm vatten i på vintern?
Tänker från marktrycket då du har en trästomme om jag förstår det rätt.
 
M
T Thörre skrev:
Är du inte rädd för att den ska tryckas ihop med 30 cm vatten i på vintern?
Tänker från marktrycket då du har en trästomme om jag förstår det rätt.
Den är fristående, eller nästan iaf. Jag har poolen på kortsidan av huset, 1m ifrån husväggen till långsidan på poolen. Berg på 2 sidor av poolen. Så jag fick skohornat ned min pool med mellan 20-70cm mellan berget och konstruktionen, sedan isolerade jag alltihopa och fyllde med makadam 60-70cm. Mest för att hålla kvar skivorna mot poolen. Sedan har jag ett fristående trädäck runt om. 30cm vatten säger Folkpool att jag ska behålla på vintern för att hålla linern utsträckt.
 
M
Termometer som visar 32 grader Celsius, intill poolvatten, med reflektion av solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhuspool med klarblått vatten, trätrall och uppblåsbar flotte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag blev det ett dopp i poolen. 32 grader i vattnet. Lite Islands-vibbar när det ryker om vattnet mitt på dagen, men med 15gr i luften kanske det inte är så konstigt.
Se nu till att bygga din pool, det är nog en av mina bästa investerade 200.000!
 
  • Gilla
frokenwalder och 1 till
  • Laddar…
M
MathiasS MathiasS skrev:
Man har normalt en bottenplatta också, men har man den helt nedgrävd kan man säker låta bli om man vill. Förutom att utgöra en tålig botten är den andra funktionen att hålla botten på väggarna på plats när man inte motfyller runt hela poolen. Har aldrig sett någon som murar eller gjuter som inte har en bottenplatta.

Tro saker behöver man inte göra. Har man premiumkvalitet på utrustningen till poolen, pooltak etc så är skillnaden i pris för olika väggkonstruktioner blygsam och då kan man ju lika gärna bygga stadigt. Jämförde rätt många alternativ innan jag byggde.

Det är en väldigt vanlig konstruktion, Poolstore var bland de första som började marknadsföra konceptet för 8-10 år sedan, sedan dess har ju de flesta poolbutiker hakat på med egna varianter. Den största fördelen, förutom stabiliteten, är junatt allt kan byggas med standard byggmaterial, inget special från någon specifik butik eller leverantör behövs.

Plast är säkert standard i paketen, dessa armaturer är ju godkända för ingjutning men det betyder ju inte att det är roligt att byta ut när dom spricker. Prisskillnaden mot rf är också stor så den vill man nog inte locka in kunder med....

det går inte att jämföra salthalt med havet. Vattnets korrosivitet är starkt beroende av temperaturen, så en pool med 30 gr vatten är en rätt tuff miljö. Tittar du på vad pahlen säger, och där köper du den högsta kvalitet som går att hitta på marknaden, så är det nej tack till saltvatten i kombo med rf. Ingen butik kommer föreslå rf till saltvatten.
Jag förstår att alla pratar om ”sitt” alternativ som det bästa. Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Jag ville göra hela mitt poolbygge själv men jag ville ändå ha premiumkvalitet, därför gick 20K-grejorna från JF bort ganska omgående.
Sedan är det ju självklart att man som säljare förespråkar det man har mest avans på, så fungerar alla företag. Jag är inne på sjätte säsongen med saltvatten och 30-32 grader i poolen hela säsongen och jag har ingen synlig rost på det som ligger under vattnet. Ska se om jag kan ta en bild på skruvarna som håller lamparmaturen som ”bevis” till alla som blivit frälsta av försäljarsnacket.

Appropå kvalitet. Grannens 40K värmepump från Gullberg Jansson höll i 4 år innan han fick köpa ny, min kostade blygsamma 18K från Folkpool som jämförelse och är som sagt inne på 6’e säsongen nu.
 
Nej så är det inte. Jag är helt ointresserad av att diskutera vad som är bäst och inte. Jag har torgfört en åsikt om att jag inte tycker man ska gjuta in plastdetaljer och även påpekat att det är min subjektiva uppfattning. I följderna av det började du gissa saker baserat på några googlingar och då förklarade jag hur det ligger till. Inte tyckande utan bara vanliga fakta. Jag kan redogöra för för och nackdelar med de flesta pooltyper dels för att jag är lite mer än normalt intresserad av pooler, dels för att jag analyserade alla varianter när jag skaffade pool själv.

Vad gäller salthalt behöver man inte gissa. Pahlen säger max 250mg salt per liter vatten, håller man sig under det är det ju bara att köra på men man ska ha klart för sig att, som sagt, korrosivitet är mycket temperaturberoende. Funkar det för dig, toppen. Det verkar olämpligt att råda andra att göra saker i strid med tillverkarnas specifikation.

Jag förstår inte var försäljare har med detta att göra?

Jag råkar ha en VP från gullberg. Den är inne på 8nde säsongen nu. Betalade 16k för en 9kW.
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Nej så är det inte. Jag är helt ointresserad av att diskutera vad som är bäst och inte. Jag har torgfört en åsikt om att jag inte tycker man ska gjuta in plastdetaljer och även påpekat att det är min subjektiva uppfattning. I följderna av det började du gissa saker baserat på några googlingar och då förklarade jag hur det ligger till. Inte tyckande utan bara vanliga fakta. Jag kan redogöra för för och nackdelar med de flesta pooltyper dels för att jag är lite mer än normalt intresserad av pooler, dels för att jag analyserade alla varianter när jag skaffade pool själv.

Vad gäller salthalt behöver man inte gissa. Pahlen säger max 250mg salt per liter vatten, håller man sig under det är det ju bara att köra på men man ska ha klart för sig att, som sagt, korrosivitet är mycket temperaturberoende. Funkar det för dig, toppen. Det verkar olämpligt att råda andra att göra saker i strid med tillverkarnas specifikation.

Jag förstår inte var försäljare har med detta att göra?

Jag råkar ha en VP från gullberg. Den är inne på 8nde säsongen nu. Betalade 16k för en 9kW.
Pahlen är din hovleverantör förstår jag av dina inlägg att döma. Min saltklorinator fungerar inte med så låg salthalt, mellan 3-5 promille måste det vara.

I vilket inlägg gissar jag om salthalten???

Öhh, vem googlar inte och försöker skaffa sig en uppfattning om vilken pool som passar bäst för egna ändamålet? Jag har inte skrivit nån c-uppsats om pooler men självklart har man lite mer hum om pool än gemene man. Men jag blir lite fundersam när du ifrågasätter mina egna erfarenheter som gissningar??
”Olämpligt att råda andra i strid med tillverkarnas rekomendation”? Utveckla gärna detta!
 
M
Detta får bli mitt sista inlägg i denna tråd..av nån anledning som ni kan räkna ut:thinking:
Två bilder som jag tog för nån timme sedan med min kamera.
Bilderna visar hur skruvarna (rostfria A4) som håller min lamparmatur till poollampan ser ut efter 5 säsonger, 5 månader per säsong, i 30-32-gradigt vatten med ca. 4 promille salthalt. Enligt självutnämnda experter på saltvattenspooler så ska det alltså vara fysikaliskt omöjligt att ha rostfritt i en saltvattenspool. Jag håller alltså inte med det påståendet, av egen erfarenhet.
Rostfria skruvar på en lamparmatur i en pool med blå kakel och ljusreflektioner under vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostfri A4-skruv som håller fast en lamparmatur, visar inga rosttecken efter användning i saltvattenspool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Brukar vara en oskriven regel i poolkretsar att man inte gjuter in plastdetaljer samt använder RF med saltvatten.
Det baserar sig nog mer på att det kan bli fel om man har otur vilket det finns många bevis på.
Poolen kan sätta sig lite och plasten spricker eller att man har otur med någon RF atteralj som börjar rosta efter ett tag.

Däremot inget som säger att det inte fungerar i många andra fall.
Så ingen har fel eller rätt, upp till var och en att bestämma men kan vara bra att känna till och ta ställning till innan man spenderar pengar.

Sen med salt så ska helst syrafast RF användas, så skruvar brukar fungera med tex stegar rostar lättare.

En helt annan fråga, jag har inte gått över 30 grader i poolen för linerns skull då den enligt Folkpool mår dåligt då och garantierna rycker. Brukar ha VPn på 28 och solen petar upp det till 30 prick sen.
Vet inte vad som egentligen skulle hända men antar att något mjukgörande ämne försvinner och den kan spricka?
Någon som vet om detta är sant eller om det spelar någon roll.
Läste något med om låg alkanitet också ger sämre livslängd?
 
Ja den åldras snabbare enligt tillverkare. Kör själv 31gr och jag ser inte några skador jag direkt kan härleda till varmt vatten. Byter linern nu efter 8 år men av andra orsaker (30 små hål + fel ph under en period pga mätfel). Byter nog hellre liner lite oftare än att bada kallt...:)

Linern jag tagit bort är fortfarande mjuk överallt.
 
Om man vill ha konstant temp över 30grader är det väl bättre att köra på PP-pool istället för linerpool?
 
en pp-har ju rätt många andra nackdelar som en linerpool inte har.

Det finns fabriksliners som tål värmen och en platssvetsad liner hanterar också 30gr utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.