Passade på när 2 äldsta kidsen var borta och tog med mini till stenaffären. :crysmile: Kom hem med 240 kg vit stenkross som ska utgöra "stigen" i min nyanlagda "sagoglänta". :D Har försökt illustrera hur den kommer gå.
Hoppas på att hinna börja gräva ur lite sen, på med fiberduk och sen bara lassa ut stenen. Kul kul kul! :p

Bagageutrymme i bil fyllt med säckar av vit stenkross, parkerad vid stenaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planerad stig markerad med gröna linjer i en trädgård med vitblommande buskar och kantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Börjat gräva ur och dragit mer rötter... Nygrävd rabatt med trädpinnar och utspridda växter, en spade ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsrabatt under grävning med verktyg och borttagna rötter på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd rabatt med jordrader och träd i en trädgård, med skottkärra vid bildens kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår hittade jag denna i en rabatt..
En gammal grepe med trähandtag ligger på stenplattor, upphittad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag hittade jag denna:
Gammal rostig grep hittad i trädgården ligger på torrt gräs och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man slutar aldrig att förvånas i denna trädgård. Har hittat allt från moraknivar till grepar begravt i djungeln. :crysmile:
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Passade på när 2 äldsta kidsen var borta och tog med mini till stenaffären. :crysmile: Kom hem med 240 kg vit stenkross som ska utgöra "stigen" i min nyanlagda "sagoglänta". :D Har försökt illustrera hur den kommer gå.
Hoppas på att hinna börja gräva ur lite sen, på med fiberduk och sen bara lassa ut stenen. Kul kul kul! :p
Hej Maria
Efter lite vånda och stor tveksamhet skriver jag detta inlägg..
Har du funderat över hur vit stenkross kommer att se ut i din vackra lund, det är en helt främmande färg i den miljön som karaktäriseras av grönska i olika nyanser, kanske lite mossa och tidiga vårblommande små skönheter. Om du försöker visualisera hur det kommer att se ut så ser du att den vita stigen kommer att lysa så starkt att det nästan gör ont i ögonen, allt annat försvinner eftersom det är en anomali i den vackra omgivningen.
Det kommer också att bli svårt att undvika att delar av krosset flyttar sig in utanför stigen och du kommer att få plocka bitarna tillbaka eftersom de syns tydligt mot jorden. När hösten kommer och löv och annat lägger sig på jorden kommer det att kräva en stor arbetsinsats att hålla stigen ren från organiskt nedfall, varje löv som ligger kvar på den vita ytan syns och ser skräpigt ut.
Tycke och smak är olika så strunta i detta inlägg om du tycker jag är ute och cyklar
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Hej Maria
Efter lite vånda och stor tveksamhet skriver jag detta inlägg..
Har du funderat över hur vit stenkross kommer att se ut i din vackra lund, det är en helt främmande färg i den miljön som karaktäriseras av grönska i olika nyanser, kanske lite mossa och tidiga vårblommande små skönheter. Om du försöker visualisera hur det kommer att se ut så ser du att den vita stigen kommer att lysa så starkt att det nästan gör ont i ögonen, allt annat försvinner eftersom det är en anomali i den vackra omgivningen.
Det kommer också att bli svårt att undvika att delar av krosset flyttar sig in utanför stigen och du kommer att få plocka bitarna tillbaka eftersom de syns tydligt mot jorden. När hösten kommer och löv och annat lägger sig på jorden kommer det att kräva en stor arbetsinsats att hålla stigen ren från organiskt nedfall, varje löv som ligger kvar på den vita ytan syns och ser skräpigt ut.
Tycke och smak är olika så strunta i detta inlägg om du tycker jag är ute och cyklar
Hej! Vad fint att du skrev, du är inte ute och cyklar. Jag förstår vad du menar, och när man ser bilder på din trädgård så ser man att tanken är att det ska harmonisera med naturen på ett helt annat sätt. Mitt lilla sidoprojekt (den här gläntan alltså) var egentligen långt ner på vår priolista, då den delen av trädgården knappt används och vi har 1000 andra m2 som behöver kärlek, men jag fick ett ryck och ville göra NÅNTING. Och då gick tanken snarare åt att det jag gjorde skall synas ordentligt :crysmile:. Fel kanske, det återstår att se. Jag är ute efter att skapa en sagoliknande glänta till mina tre prinsessor och jag tror att de kommer uppskatta den vita stigen. :giggle: Så om du tänker dig att det från början var ingenting så kommer vi i förlängningen att åtminstone få nån sorts användning för den ytan och jag känner mig hyfsat självsäker på mitt stenval, om än ödmjuk inför din åsikt, den uppskattas verkligen! :heart: Var inte rädd att komma med fler tankar, det är intressant att höra andras infallsvinklar och i höst när jag går och rättar till stenarna för femtielftemiljonte gången och svär så ska jag tänka på dig. :seenoevil: Kram till dig.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Gjort idag, förutom funderat över Abies inlägg :thinking:: plockat lite kirskål, flyttat på en lykta från ett träd till ett annat och suttit och njutit av mina tre kids varav två cyklade ikapp och den tredje skulle smaka på VARENDA tusensköna i gräsmattan. :crysmile: Barnhand håller en tusensköna i gräsmatta med fler blommor runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Växthusbygget har fortsatt.

Grundarbete för växthus med grus och armeringsjärn i utgrävd tränghet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blandare för cement och en hjulbarrow fylld med färsk betong i ett trädgårdsbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggning för växthus med block och grus i en trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Hela familjen har de senaste dagarna hjälpts åt med att anlägga ett jordgubbsland efter förra årets fadäs. Våra pensionsgamla plantor gav typ tre jordgubbar totalt, även fast vi vårdade dem ömt. I år fick vi ta plantor tills vi skämdes av våra fina grannar som rensade ut överskottsplantor från sitt, ytterst produktiva, land.

Vi plockade på oss fler plantor än vi orkade gräva land för, trots (eller kanske på grund av) barnarbetet, så vi testade att plantera i både kruka och gammal skottkärra också.

Ber om ursäkt för min stenläggning, hade inte fler stenar och vi vet inte hur länge landet faktiskt får vara kvar på den platsen, så tryckte bara ner dem i jorden lite granna.

Två personer anlägger ett jordgubbsland, vuxen gräver och barn tittar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterat jordgubbsland med stenläggning framför ett staket, bredvid gräsmatta och röd skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn vattnar nyanlagt jordgubbsland med plantor i rabatt, krukor och skottkärra, omgiven av stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
engs
S sinuslinus skrev:
Växthusbygget har fortsatt.
Känns bekant på nått sätt :thinking:(y)
Armeringsjärn bundna längs en ränna av grus med plastskenor och svart klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående markarbete för trädgårdsprojekt med tygduk och placerade stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
MariaiÖstergötland och 2 till
  • Laddar…
Abies, förbi se detta inlägg. ;)
Har lagt ut stenkrosset idag. Det blev precis så som jag hade föreställt mig det, men efter gårdagen så ser jag det kanske med andra glasögon...:thinking: Jaja, hursomhelst så är jag 100% säker på att tjejerna kommer älska det. Mellandottern plockar sten från varenda garageuppfart vi går förbi, det kommer bli en kamp att få henne att inte ta "bara en sten till". :crysmile: Nygjort stenkors i en trädgård med blommande träd, grönt gräs och en upptrampad stig omgiven av vita stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dekorativ trädgårdsgroda med krona på en stubbe bredvid vit stenkross.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Abies, förbi se detta inlägg. ;)
:rofl: Nej vet du va´ i sin egen trädgård gör man precis som man vill och struntar fullständigt i vad någon annan tycker ;)
 
  • Gilla
Jante och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
:rofl: Nej vet du va´ i sin egen trädgård gör man precis som man vill och struntar fullständigt i vad någon annan tycker ;)
Fast jag håller inte med riktigt. Visst, det är min trädgård och självklart gör man som man vill i sin egen trädgård, men den som säger att den inte bryr sig alls om vad andra tycker ljuger ju. Samma sak som att sätta upp julbelysning osv, visst gör man det väl till stor del för att folket på gatan utanför ska tycka att det ser mysigt ut? ;) Min man gick igång totalt på vår lilla glänta nu och har stora planer på hur vi kan vidareutveckla. Fortsättning följer. :crysmile:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
@MariaiÖstergötland , haha, vi har en likadan groda som du har.
Vi har även byggt en liten valvbro men för att den ska gå över nånting så grävde vi en lite damm där vi även har en rökmaskin med belysning så det ser lite spännande ut. Traktens äldre damer brukar fråga om dom får komma och kolla på våran trädgård.
 
V Ville_Vessla skrev:
@MariaiÖstergötland , haha, vi har en likadan groda som du har.
Vi har även byggt en liten valvbro men för att den ska gå över nånting så grävde vi en lite damm där vi även har en rökmaskin med belysning så det ser lite spännande ut. Traktens äldre damer brukar fråga om dom får komma och kolla på våran trädgård.
Valvbro? Rökmaskin? Nä nu blir jag nästan avundsjuk! :p
Kan säga att äldsta dotterns spontana reaktion när hon såg den vita stigen var: "Sååå snyggt!" ;)
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
Kan lägga in lite bilder när växtligen har tagit sig, just nu ser mest patetiskt ut här i Jämtland. Men i slutet av juli ger det nästan lite Jack the Ripper känsla.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Nu har jag jobbat mig igenom hela trädgården, bara dammen kvar :worried: men det är en annan historia.

Trädgården är utgrävd i skogen och hur man än gör blir det en gräns till naturen - någonstans. Här växer bl.a. liljekonvaljer, örnbräken och även hallon har flyttat in sedan vi släppt in mera ljus i skogen samt diverse gräs. Ingen av dem är välkomna. Samtliga vill gärna ta sig in i trädgården så jag har gjort lite arbete utanför stängslet också för att få en liten marginal till trädgården. Jag har skalat av den värsta ytan och satt markduk, samt fyller på med täckbark ungefär vart tredje år. En del tar sig igenom markduken, som kvickrot t.ex. men det håller ändå hyfsat bra om man går igenom det på våren.
Det blir också lite trevligare att inte ha allt ogräs precis där trädgården slutar.

Nätet som syns är ett rådjursnät som vi satte upp för drygt 10 år sedan och för ca 5 år sedan var vi tvungna att komplettera med vildsvinstängsel, annars hade vi inte haft någon trädgård kvar. Det är aldrig kul att stängsla in sig när man bor mitt i naturen men man vänjer sig och alternativet är värre.

Utgrävd trädgård vid skog med rådjursnät, täckbark, stenar och växter som örnbräken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsyta med täckbark och två röda kompostbehållare bakom blått rådjursnät och gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsområde med täckbark vid kanten av en skog, röda skjul och ett rådjursnät i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med täckbark, stenar och växter, ligger vid kanten av en skog med rådjursnät och röda bikupor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan sida där jag gjort likadant och fyllt på med täckbark

En utgrävd trädgård i skogen med stenar, växter och rådjursnät runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgrävd trädgård med täckbark, mossbelagda stenar, staket och nyplanterade växter i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
claym och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.