Vad kostar det att bygga till huset och vad ska man tänka på? Vi har pratat tillbyggnad med två arkitekter och har fått kostnaderna redovisade i detalj för en tillbyggnad de har ritat.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad bygga till huset
 
Arkitekten kanske haft gratis hjälp av sin kollega konstruktören? I så fall kanske, för oss vanliga dödliga, tillkommer ytterligare en slant? Och därtill, tillkommer såklart en icke obetydlig summa till en arkitekt om man anlitar en sådan. Vilket jag skulle rekommendera. Vi vanliga hemmasnickare har egentligen dålig koll! I de flesta fall.
 
En sån utbyggnad kanske inte många Svenssons genomför. Vad hade det kostat med en billigast möjligt utbyggnad av ett standard 1 eller 1 1/2 planshus på kanske 30 m2?

/S
 
  • Gilla
Brotorpet och 4 till
  • Laddar…
S SideshowBobBuilder skrev:
Arkitekten kanske haft gratis hjälp av sin kollega konstruktören? I så fall kanske, för oss vanliga dödliga, tillkommer ytterligare en slant? Och därtill, tillkommer såklart en icke obetydlig summa till en arkitekt om man anlitar en sådan. Vilket jag skulle rekommendera. Vi vanliga hemmasnickare har egentligen dålig koll! I de flesta fall.
Ja Arkitekten är så viktig om ett hus ska förvaltas väl vid en tillbyggnad för alla anslutningar till ursprungshuset kan göras fel så att tillägsytorna försvinner i biytor!
 
S SideshowBobBuilder skrev:
Arkitekten kanske haft gratis hjälp av sin kollega konstruktören? I så fall kanske, för oss vanliga dödliga, tillkommer ytterligare en slant? Och därtill, tillkommer såklart en icke obetydlig summa till en arkitekt om man anlitar en sådan. Vilket jag skulle rekommendera. Vi vanliga hemmasnickare har egentligen dålig koll! I de flesta fall.
Konsturktör ca 25000kr, sen har vi en KA där har vi ytterligare 25000kr.
Sen vvs material endast 21000kr?
Eftersom det inte syns några element så gissar jag på vattenburen golvvärme och då räcker 21000kr inte långt.
Sen mark och grund kostnaderna verkar väldigt förmånliga. När jag tog in offerter på att gjuta bara plattan(och mura källarväggar) på totalt ca 42kvm yta så låg offerterna (exklusive grävning och allt annat) på mellan 200-320tkr.

Så det känns som om det är lite av en glädjekalkyl rent allmänt... Iaf om man är en vanlig hemmapulare utan rätt kontakter. För att hålla den budgeten får man nog vara beredd att göra mycket arbete själv

Edit: Vill man ha en projektledare får man nog räkna med 1200kr/tim....
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
En sån utbyggnad kanske inte många Svenssons genomför. Vad hade det kostat med en billigast möjligt utbyggnad av ett standard 1 eller 1 1/2 planshus på kanske 30 m2?

/S
Vi kommer inom kort också med en artikel om vad det kostar att bygga en enkel attefallstillbyggnad, som komplement till denna.
 
  • Gilla
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
Kan vi inte få se en utbyggnad som passar hus från 1912?
 
  • Gilla
Titan123 och 17 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan vi inte få se en utbyggnad som passar hus från 1912?
Kan vi inte lobba för arkitektur med skönhet och utreda vad nuvarande byggstil kostar människor
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan vi inte få se en utbyggnad som passar hus från 1912?
Ser fram emot att få skriva om det när du bygger det Anders, men det är en annan fråga. Här fokuserar vi på vad det kostar att bygga till.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ser fram emot att få skriva om det när du bygger det Anders, men det är en annan fråga. Här fokuserar vi på vad det kostar att bygga till.
Lovar starta tråd ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi byggde ut 55 kvm för några år sen. Hamnade på ca 750000 kr före rot. Vi gjorde inget själva.
Det var en "vanlig" utbyggnad på gjuten platta och med sadeltak. Tre sovrum och förlängning av befintlig hall, inget vatten/avlopp.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Tycker det verkar stämma rätt bra. Vi byggde ut och om huset 2018/2019. +100m2 totalt. Budget var 1,5 miljon men landade på 2,5. Delvis pga ändrade förutsättningar (sprängning/markarbete) men även en hel del fördyrande materialval.

Vi lejde bort:
- arkitekt
- sprängning/utgrävning
- gjutning av platta
- väggsågning befintlig yttervägg
- tilläggsisolering/putsning (hela huset)
- lösullsisolering av tak
- vattenburen golvvärme anslutning
- frikyla
- spackling/målning av nya ytor
- klinkring källare
- takfönster
- innertrappa/glasräcke (tillverkning/montering)
- stenbänkar kök
- stenbänkar fönster (tillverkning)
- byggnadsställning

I egen regi:

- rivning
- kantelement/armering grund
- murning
- dränering
- stomme trä
- isolering
- plyfa/gipsning
- fönsterbyte (hela huset)
- skjutpartier
- taklyft/takstolar/kertobalkar/avväxling limträ
- golvspån
- innerdörrar/karmar
- ytterdörr/karm
- parkett
- ventilation
- kök
- el/belysning

Det var jättekul att bygga och är nu jätteskönt att det är klart :D.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husbyggaren2 och 2 till
  • Laddar…
Ni som gjort tillbyggnad av ett hus, dela gärna med er av kostnad och kvadrat. Samt vad som ingår lite kortfattat (t.ex. kök/badrum/källare/ ett eller två plan osv)
Gärna år som ni byggde och vart i Sverige för att få en uppfattning om prisbild.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Ämnet är ju väldigt intressant. Jag har behov av ett sovrum i bottenplan då barn/barnbarn ofta är här och då jag själv behöver ett mer avskilt rum - med eget duschrum.
Alternativet är ett atterfallshus vilket förmodligen blir billigare. Ser fram emot tråd om olika möjlighetet till utbyggnad!
 
Gjorde 60m2 utbyggnad i ett plan. 2 sovrum, matsal, badrum. Gjuten platta, falsat plåttak, träfasad, snickeri fönster, ekoisolering. Hyfsat påkostade materialval invändigt som granitkeramik från byggnadsvårdsbutiken, specialbeställda lister, foder, pärlspont (allt handmålat med linoljefärg) morris-tapeter etc. Satte in lvvp inkl raddar på öv i gamla huset och ftx.
Lejde ut markarbete och platta, plåttak, isolering (själva sprutningen), en del vvs, en del el. Gjorde resten själva, ca 16-1800 timmar.
Slutade på 950k inkl all inredning och alla kostnader runtomkring som KA, bygglov etc. Har dock inte räknat med inkomstbortfall då jag va tjänstledig en månad och en dag i veckan i ett års tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.