Jag bor i lägenhet och skulle vilja flytta dosan för inkommande fiber. Har pratat med styrelsen som sagt att det är besvärligt, men att jag har tillåtelse att göra det, dock riskerar jag att förlora mitt internet.

Min dosa sitter ovanför ytterdörren, flera meter från närmsta eluttag, så dragningen till router är allt annat än vacker.

Om några veckor ska hela lägenheten få ett facelift, så när hantverkare ändå är där tänkte jag passa på att de ska få flytta dosan. Men går det? Den gamla dosan som sitter där är från 1800-talet typ, om jag inte kan flytta allt, är det möjligt att bara byta den till en modernare och lite diskretare dosa?

Tusen tack för hjälp! :)

Skickar med en bild på hur det ser ut, tydligen finns det ingen el bakom locket på bilden.
 
  • Gammal vit fiberdosa monterad ovanför en dörr med en synlig fiberkabel som leder ner från dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ett vanligt nätverksuttag, där ska inte finnas någon fiber i det.

Det finns massor av liknande nätverksuttag att välja på om du bara vill byta ut det. Kräver en vana av att hantera nätverkskablar och tillhörande verktyg.

Personligen hade jag inte lagt någon energi på just uttaget utan försökt få till någon snygg kabeldragning av nätverkskabeln i en kanal av bra kvalité.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag trodde också att det var ett vanligt nätverksuttag, men enligt styrelsen är det ingående fiber till varje lägenhet i den.

Men okej, dosan för nätverksuttaget går att byta till en modernare variant utan problem?
 
J
Det smidigaste att göra, utan att påverka föreningens sida av det hela är att en tekniker sätter ett s.k dubbeluttag i st. för det befintliga. Då kan du dra en ny lokal ethernet/cat-kabel fram till routern och så byglar du bara dubbeluttaget med en kort patchkabel. Inkommande nätverkskabel slutar alltså då i vänstra porten exempelvis, och din lägenhetskabel börjar i den högra, och en kort kabel du byglar mellan dessa. Så bygger man ofta i brf:er. Då blir det ingen åverkan på föreningens respektive din del. Fiber har ni alltså troligen in i källaren, och där står det en switch som fördelar ut bredband i respektive lägenhet med vanlig nätverkskabel. S.k FTTB Fiber To The Building.

Nedan exempel på hur det kan se ut. (Googlade lite snabbt så finns säkert snyggare utförande)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcScXfAIOUzJEIEIDJz9xgEpXdSSV5nulHIBp_sdNu-2BhiQ3INv&usqp=CAU

https://www.kjell.com/se/produkter/...V1cqyCh30RQMoEAQYBCABEgIHLvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Uttaget är av utanpåliggande typ, då blir det lite större och utskjutande grejor. Svårt att komma runt skulle jag säga.
"Utan problem" - som jag ser det är där inte fiber i dosan, utan där finner du en lan-kabel med 4 tvinnade trådpar. Dessa ska flyttas över till en nytt uttag och tryckas in i en slits. Kräver en viss vana skulle jag säga.

Fibergrejor rör man som privatperson normalt inte. Finns en risk för skada på fiber = kostnad för rep.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Självklart ska jag själv inte ge mig på det där utan antingen en elektriker i samband med andra arbeten eller en tekniker från leverantören om det krävs.
 
Rent tekniskt är det inget problem att byta uttaget. Man kan även fräsa in ett infällt uttag på platsen, bara lite mer jobb. och i en infräst dosa kan man även skarva nätverkskabeln, och fräsa in rör i väggen så du får en dold installation till dit du vill ha den. Ännu lite mer jobb. Eller hellre byta ut kabeln från fastighetens switch.

Det kan dock finnas formella problem med alla metoderna. Troligen har en "fiberleverantör" underhållsansvaret för installationen i fastigheten. De vill då kunna komma åt att testmäta från just det uttaget innanför lägenhetsdörren, de vill troligen bara ha av dem installerade och godkända uttag. Blir det något fel, och du har gjort någon som helst modifiering av deras delar (dosan ingår), så kommer de att skylla alla fel på dig. Både tänkbara och otänkbara. Det blir ditt fel nästa gång en banktjänst i en annan stad går ned (lite överdrivet men...).
 
Kommer fibern in i dosan och det finns mer utrustning i den så borde du rimligen ha nå lysdioder som visar status också i samma låda. Om inte så kanske nån har fel och det fortfarande bara är nätverkskabel dit. Verkar liksom långsökt att de skulle ha dragit fiber i trapphuset om det nu är sådant utanför dörr.
 
C
Ja ja, det där är kopparnät, inget tvivel om det. Finns inga fiberkablar där.
Men det är inte ovanligt att lekmän kallar det för "fiber", eftersom själva fastigheten är ansluten till omvärlden via fiber.

Om man skall vara petig så "får" man inte skarva installationskabeln, så det blir att byta kabeln i hela sin längd om det skall göras enligt konstens alla regler. Enklast är att byta till en diskretare dosa och dra patchkabeln lite snyggare.
T.ex. nåt sånt här: https://www.kjell.com/se/produkter/...ggande-utp-natverksuttag-cat.-6-1-port-p68894
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Börja med att öppna den befintliga dosan. Det är inte omöjligt att det går att sätta en mycket grundare ram. Sen en snygg kabelkanal till ett ställe där du vill ha routern

Har du fiber in i lägenheten behövs en fiber till tp konverter som behöver el så du har antagligen bara en tp in i lägenhenten och inte fiber.
 
Tusen tack för alla svar!

Baserat på er inputs så blir det helt klart byte till en diskretare dosa på befintlig plats och sen dragning vidare från den. :)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja ja, det där är kopparnät, inget tvivel om det. Finns inga fiberkablar där.
Men det är inte ovanligt att lekmän kallar det för "fiber", eftersom själva fastigheten är ansluten till omvärlden via fiber.

Om man skall vara petig så "får" man inte skarva installationskabeln, så det blir att byta kabeln i hela sin längd om det skall göras enligt konstens alla regler. Enklast är att byta till en diskretare dosa och dra patchkabeln lite snyggare.
T.ex. nåt sånt här: [länk]
Men det är ju fiber man har och dessutom beställt.
Det är bara sättet hur det lämnas av till kund och det är nästan alltid en standard rj45, vilket kan vara på en mediakonverterare i varje lägenhet, då kommer fibern in från switch i källaren till en dosa som har en nätverkskontakt mediakonverter eller tjänstefördelare.

Som som det är i TS fall är ganska vanligt, då kommer fiber in i fastigheten och sedan fördelas ut via ethernetkablar.

Kontentan blir detsamma man får en anlutning till leverantör av fiber.
 
C
A Andy78 skrev:
Kontentan blir detsamma man får en anlutning till leverantör av fiber.
Absolut, problemet är som i detta fall när vissa missuppfattar det som att fastighetsnätet ut till lägenheterna består av fiber, vilket också förekommer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MariaairaM skrev:
Tusen tack för alla svar!

Baserat på er inputs så blir det helt klart byte till en diskretare dosa på befintlig plats och sen dragning vidare från den. :)
Men kolla vad du får göra/låta göra. Om fiberleverantören har underhållsansvar tom. det bef. uttaget så kan de bli rejält sura om någon byter uttag.
 
J
Oftast övergår fastighetsnätet till fastighetsägaren, alltså föreningen/hyresvärden efter att garantitiden för installatioen gått ut. Med tanke på utseendet så är det alltså de som har ansvaret. Lite som att byta vilket uttag som helst alltså. Det går ju bygga in med lite gips också, och bara förlänga vidare därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.