A
Det är en lös mässingsplupp i adaptern som har en förmåga dra i väg.
 
Har ett kylskåp QR2582x med kolsyra, inbland funkar det klockrent men ibland spottar det och fräser, ibland vill ventilen inte stänga när man använder kolsyran så det blir lite panik att hämta fler glas, kan ta 30 sekunder innan den stänger. Har 4gr nu.
Vad kan tänkas vara fel?
 
A
Bör nog ändra trycket på vattnet
Har du en skruv innan för luckan är det enkelt annars en extern regulator
Nästa grej är att byta diif. Trycks. Ventilen
Ventilen i dispensern kan blivit dålig oxå.
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
Våra erfarenheter är att temperaturen i kylskåpet inte får vara får låg. Vi har satt 5 gr. Detta går ju enkelt att prova. Sedan är ju tempregleringen i kylskåp behäftat med stora skillnader, skåp till skåp.
 
A
Dessa elx -skåp har väldigt jämn och exakt kyla.
nackdelen är att det inte är separat temperaturreglering i vattenboxen.
den kan bli mycket kall och tom frysa om kompressorn går mycket tex mycket spring i skåpet eller mycket varm omgivningstemperatur.
Därför rekommenderas inte att köra dessa på det kallaste utan på 5-6 grader 4C kan gå oxå.
 
  • Gilla
Leebond
  • Laddar…
Har kört på 2 grader ännu tidigare, höjde till 5 i morse än så länge funkar det bra får ge det ett par dagar, även vid 5 blir bubbelvattnet riktigt kallt men det är väl kolsyran som hjälper till att kyla.
 
electroluxaren skrev:
Ta en slang typ 8mm och försök hålla den mot hålet och blås till åtta helv...te
Brukar funka
Annars ta bort lådan, en skruv i flaskfacket
Eller dra fram skåpet och jobba bakifrån

Hej!

Kapar frågan litet. Min eres38820 har börjat droppa vatten på samma vis.

Att det är något med dräneringen är jag helt säker på. Drog ut kylen, kopplade loss slangen och rengjorde den med en mjuk ståltråd, En pinne och sedan en tandborste.

Slangen var förvånansvärt torr så tror inte det kommer så mycket vatten genom den.

Tråget som värms upp hade någon slags beläggning och var litet fuktigt. Tog bort litet av beläggningen men det är långt från kliniskt rent....

Men jag tror att proppen sitter i skåpet men det verkar vara lögn i h-e att se hålet. Har testat med ett sugrör som jag plattat till och blåst igenom. Både med en liten kompressor och med lungkraft... Men är inte ens säker på att luften kommer rätt.

Att ta bort lådan som skymmer (i vilken det finns litet vatten på botten) är nästa sätt att komma åt.

Men jag hittar inte skruven.... någon som har någon idé om var den kan finnas? Bifogar en bild....
 
  • Öppet kylskåp med borttagen bottenlåda som avslöjar inre komponenter och dräneringsslang för felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ta bort filtret då ser du den
Fast du har hakarna i din. 4'e raden underifrån på var sida dra ut dessa
 
  • Gilla
harito
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ta bort filtret då ser du den
Fast du har hakarna i din. 4'e raden underifrån på var sida dra ut dessa
Hej igen!

Skulle det kunna vara så att jag har en annan modell? Hittar ingen uppenbar skruv bakom filtret. (Se bild)

Hakarna verkar vara det som jag ser i spåren i chassits insida? Får inte riktigt grepp om dem, kanske använda en tång? Eller måste jag h.s.h. hitta skruven?

Hittade is i botten på lådan dock. Har nu skrapat där och värmt området med hårtork en stund... kanske hjälper
 
  • Interiör av vit apparat utan synlig skruv bakom filter, med hakar och isrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ingen skruv bara hakar använd tång
 
  • Gilla
harito
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ingen skruv bara hakar använd tång
Tusen tack!
 
Nu fungerar det igen att få kallvatten med kolsyra. Problemet visade sig vara att kolsyretuben inte var Exakt likadan som den som satt tidigare. Bytet av difftrycksventil gjorde ingen skillnad. Då testade han den lossplockade ventilen direkt på den nya flaskan med adapter påskruvad. Ingen kolsyra kom. När han sedan testade på samma sätt på den nästan tomma flaskan kunde man höra ett svagt pysande ljud. Då visste vi vart felet var. Jag hade köpt en exakt likadan kolsyrepatron men likt förbaskat så fanns där en i mina ögon osynlig skillnad.
Nåväl, åkte och köpte ytterligare en ny flaska av Rätt Sort. Det här blev en "dyr & onödig" reparation men nu funkar det och det är Huvudsaken.
 
Mycket bra tråd detta må jag säga! Här finns mycket bra kunskap om dessa skåp!

Har själv en Electrolux QR2619FX, P/n 927786726 med vattendispenser som verkar vara producerad i början av 2008.

Min kyl slutade ge vatten i vattendispensern förra sommaren. Läste i denna tråden då och provade höja temperaturen 1-2 grader till +6 (har normalt +4) men det kom ändå inget vatten.
I år har jag sett att det har fruset på på plastpanelerna på skåpets insida under de senaste veckorna trots temperaturinställning på +5. I går eftermiddag tog jag tag i det hela och tömde kylskåpet och undersökt närmare. En tjock iskaka har byggts upp runt hela förångaren och utrymmet runt den och det var helt omöjligt att ta loss plastpanelerna framför utan att låta isen tina bort först.

Efter vad jag har kunnat läsa här i tråden kan det vara temperatursensorn (avfrostningssensorn) som sitter i nederkant på förångaren som kan vara orsaken till att isen har byggts på?
Jag ska felsöka den; Är det någon som vet vad för värden det skalla vara på givaren när den mår bra?
Finns det andra orsaker till att att det byggs på frost på det här viset, som att otäta genomföringar för kablar och slangar eller annat? Det var som en glaciär bakom plastpanelerna.
Kanske helt enkelt räcker långt med att bara låta kylen tina och torka för att komma ur en ond cirkel?
Positivt var att vattendispensern började att fungera efter ett tag, när vattentankarna hade tinat.
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
A
Byt sensor så är det klart
 
  • Gilla
Leebond och 1 till
  • Laddar…
Hej, våra kolsyrepatroner töms på kolsyra på nolltid, och patronen täcks med frost. Vad kan det vara för fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.