En fråga när man lastar ovanpå lämmarna. En polis sade en gång (långt utanför jobbet) att inga släp är typade för last ovanpå lämmarna, alltså kan man enkelt bötfälla alla som kör omkring med virke lastat så. Någon som vet om han hade rätt eller inte?
 
Tveksamt skulle jag säga, i så fall måste det ju finnas nån form av lag som definerar väldigt detaljerat hur man lastar släp, det skulle ju räcka att en gren sticker över för att det skulle vara olagligt. För övrigt kör grannen som är rutinerad trafikpolis och extremt korrekt själv så ibland. Väldigt trevlig person för övrigt, brukar fråga honom om hur länge det är OK med typ dubbdäck, om han ser nåt problem med min lastning osv ur ett polisperspektiv.
 
Intressant frågeställning, skulle vara intressant att se hur typdokumenten ser ut.

Jag har lämmar som kan fällas ner runt om så behovet har aldrig uppstått, även om jag kör med virke ovanpå ibland bara för att jag är lat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Intressant frågeställning, skulle vara intressant att se hur typdokumenten ser ut.

Jag har lämmar som kan fällas ner runt om så behovet har aldrig uppstått, även om jag kör med virke ovanpå ibland bara för att jag är lat.
Håller med angående typdokumenten, men isåfall måste ju polisen ha kännedom om det aktuella släpet för att kunna bötfälla.

Funkar det bra med fällbara sidolämmar, har själv bara sett såna på internet eller stora släp för byggställningar. Är det inte rätt rangligt? Typ alla grannar har släp men ingen har ett sådant.

Edit: Antar att du har hjulen under släpet och inte bredvid, såna släp existerar inte här. Ställningsläpen är ju oftast 3-axlade med småhjul och har utrymme att fälla lämmarna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det är skitbra med fällbart, när man behöver det...! Det är inte så ofta. Hittar inte någon bra bild på det men här kan du se hur det ser ut på ett Anssems PSX. Om man vill så fäller man alla lämmar runt om och tar bort hörnstolparna, och då får man en helt slät yta. Perfekt om man ska köra stora saker (tex armeringsnät) eller att bara kunna last med truck från sidorna.

Tycker inte det är rangligt alls men här är ju också släpet rätt stadigt, så även lämmarna.

 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ser fint ut, dock har det för min del efter 14år i hus endast en gång varit av intresse. Köpte en lekstuga 2010 i paket på runt 600kg, vi la 2 pallbockar i botten så den kom upp lite, sen kunde hjullastarn få på det från sidan, men jag inser ju att om man ofta hämtar grejer som behöver gaffeltruck så är det bra. Här är annars största kravet att man får på snöskotern lätt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Beror inte det rätt mycket på vad man ska använda det till?
De flesta släp är mindre och fungerar utmärkt för sina ägare.
Det är lite som att säga att din bilmodell är minsta tänkbara för svensson, mindre ger bara problem, men de flesta kör mindre bilar och är nöjda med dessa.

Jag skulle personligen inte ha något emot ett D1000 (bortsett från priset), förutom att det skulle bli svårare att placera hemma då det är längre än det jag har, men hittills har jag inte haft behovet av ett större släp, utan snarare ett som på lastar tyngre.
Ja, jag skrev nog lite klumpigt men menade både totalvikt och flakstorlek.

Det är ju de, alla snålar in pga. att det "finns" billigare släp (och slutar med ett konservburkssläp), även så med bilar. Och det slutar med att de behöver hyra/låna så fort de skall handlas mer än några matkassar på ICA och deras bil har ju inte krok, "för släp kommer de aldrig köra" :seenoevil:.

Jag lovar att de hade varit nöjda med att åka full size också ;) Jag vart såld första gången jag satte mig bakom ratten PARKERAD och den hade soffa. Det trodde jag aldrig att jag skulle ha en bil med innan :oops: dock 15-20år sedan
 
Fairlane
Jo förvisso är det trevligt att få plats, både i släp och bil, men "tvingas att hyra" är helt ok för mig.
Jag tvingas hyra en mindre lastbil med lyft de få gånger jag behöver det och det är ok.
Jag tvingas hyra ett större släp en gång var 10:e år, men det är ok, för det kostar 500 kr att hyra släpet och skulle jag köpt det istället för det jag har så hade det kostat 20' mer. Det tar många årinnan jag räknar hem det släpet.

På samma sätt med mindre bilar. Farsan har alltid haft stora bilar (inte amerika-stora) som Volvo 745, Volvo 945, Saab 9-5. Nu kör han mest Hyundai i10....9-5:an finns kvar för vissa turer, men varför betala mer varje år för att någon gång....
Jag har bekanta som lever utan bil. De hyr någon/några gånger om året. deras bilkostnad är bra mycket lägre än min.
Eller en bekand som gjorde sig av med bilen och sa "Jag har en taxi-budget på 4000 kr i månaden", det är billigare i längden.
Därför tror jag inte att Svensson nödvändigtvis är missnöjd med en mindre släpvagn. Vissa kör jättesmå, andra obromsade som tar gipsskivor etc, andra bromsade som fixar samma storlek och så har vi några som behöver större ofta, men jag tror itne det är det stora flertalet. Det stora flertalet har inte släp alls och bland de som har det står släpet väldigt ofta stilla långa perioder.

Som sagt, jag är långt ifrån negativ till släp, jag älskar mitt släp, men jag tror inte att alla har behovet och ännu mindre att alla har behov av ett större.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 2 till
  • Laddar…
4488x3261
Kliver in här för att se om jag kan få svar på en fråga
Jag har idag ett drygt 12 årigt obromsat släp inköpt på K-rauta. Det används mestadels för att transportera sopor till tippen,
virke och grus mm. Vagnen är gammal men fyller mina behov till fullo. Dock börjar golvet ta stryk av allt grus och jag tänkte därför lägga en 1mm aluzinkplåt (https://brommastal.se/stal/aluzinkplat/) på det befintliga golvet och skruva fast med några skruvar. Jag förlorar förvisso 25kg last men tror jag kommer klara mig gott med ca 500kg.

Är detta en bra idé? Eller har någon annat förslag på lösning?

Obromsat släpvagn parkerat utomhus med slitet trägolv synligt, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tolvårigt obromsat släpvagnsgolv som visar slitage, redo för förbättring med aluzinkplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt skivan istället om den är för sliten. Metall som underlag är halt vilket kan kräva fler/kraftigare spännband.
 
Börja med att vända på skivan?
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Min fru säger att jag har för många släp :) jag tycker hon är konstig
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Börja med att vända på skivan?
Mathias S for President! (y)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
4488x3261 4488x3261 skrev:
virke och grus mm. Vagnen är gammal men fyller mina behov till fullo. Dock börjar golvet ta stryk av allt grus och jag tänkte därför lägga en 1mm aluzinkplåt ([länk]) på det befintliga golvet och skruva fast med några skruvar. Jag förlorar förvisso 25kg last men tror jag kommer klara mig gott med ca 500kg.
Är detta en bra idé? Eller har någon annat förslag på lösning?
1mm är för tunnt, den kommer bli så lätt bulig av de minsta stötar att du snabbt tröttnar. Jag hade valt Durkalu 3/5mm för halkskyddet om du inte vill byta till ny släpvagnsskiva.

Vid vändning kan man bli av med halkskyddet som ofta bara finns på ena sidan. Kanske inget personer bryr sig om, men alltid trevligt med halkskydd när man tänker på Lastkoefficienten. Va ett tag sedan man tog E-kortet :oops:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.