En modern tvättmaskin med balanskontroll rör sig knappt ur fläcken. Vad är det för maskin som du har?
 
Lexington skrev:
Jag har nästan gjort som du!
Mina skåp står på ben, med ett extra i mitten, sen har jag skruvat fast skåpen i väggen med en regel bakom och en på sidan, dock fick jag problem med att min tvättmaskin började vandra vid centrifugering (trotts att både skåp och maskin står helt i våg). Detta löste jag genom att sätta fyra vinkeljärn (ett i varje hörn) på skåpet.

Ska se om jag kan få fram en bild :)
Var hittade du de vita vinkeljärnen?
 
Matt vit sprayfärg från valfritt billighetsvaruhus!
 
  • Gilla
willep1969
  • Laddar…
Åh, så enkelt det kan vara. :) Tack.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Funderar på samma sak med ikea skåp under tvättmaskinen. Men är inte riktigt med på vad ni haft för att förstärka skåpet?
Någon pratade om någon extra balk för skivan.
Och någon skriver om ett extra ben i mitten. Det där extra benet är jag inte alls med på varför det skulle behövas. Varför behöver man förstärka upp botten på skåpet? Det är ju överdelen som man ställer maskinen på och den bärs ju upp av skåpsidorna (som väl inte borde bli stabilare p.g.a. fler ben?). Eller missförstår jag vad ni håller på med? :).

Nackdelen med IKEA lösningen tycker jag är att den nästan blir lite för hög (typ 50cm med ben) och att jag fortfarande inte hittat nån bra lösning med tvättförvaring, det där underskäpet blir väl lite för tätt för smutstvätten?
SÅ jag är kanske ändå inne på att köpa 30cm höga konsoller med trådbackar under maskinerna istället. Och täcksidor med skiva över.
 
Hur gör ni när avloppspumpsilen ska rengöras, brukar rinna ut en del vatten och skåpen under är väl av spånplatta som inte tål vatten?

Protte
 
Det är är inget större problem. En hink under bara.

Det riktiga problemet med denna lösning är när det blir stopp i vattenlåset och avloppet bakom maskinen svämmar över. Då blir det blött och det är helvete att komma åt! Så ett hett tips är att ha avloppet på sidan så man kommet åt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vad tror ni om att sätta 3x40cm skåp istället för 2x60 för att få fler mellanväggar som kan stötta och samtidigt fler ben?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39926354/

Kanske ser osymetriskt ut.
Annars är jag helt inne på att köra varianten som ni är inne på, men blir det inte lite för högt med 40cm skåp + 8cm ben?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99926426/

Jag hade hellre fått upp dem 40cm totalt. Har även sett en lösning där man tar ett inbyggnadsskåp för ung med låda längst som man sågar av toppen på och får då ett 20cm skåp istället. http://2.bp.blogspot.com/--k6PPKChu_c/VFiy1sGHB_I/AAAAAAAAIAw/-YRZybZUvv0/s1600/IMG_7213.jpg

Går ju även att köra med två lådor så man får 20+10cm, men helst hade jag velat ha ett 30 skåp, men IKEA har ju inga lådor för det.
 
Sådär då var min lösning i drift.
Blev två st IKEA skåp för diskbänk 60x60x60:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30263660/?query=302.636.60
Dessa sågade jag ner så de blev 30cm höga istället

Gjorde sedan 30cm höga lådor genom att sätta ihop en 20cm front + 10cm front med den här skenan http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60263588/?query=UTRUSTA+Kopplingsskena+för+fronter
(man får hoppa fram och tillbaka i bruksanvisningen mellan 20cm och 10cm fronterna, samt att man får såga bort 10cm mer än markeringen på skenan - den är ju tänkt att skapa en 60cm eller 40cm front - men går fint även med 30cm).
Och till sist en hög maximera låda

fyra ben under varje skåp samt hel bänkskiva över skåpen. Inga speciella förstärkningar (mina nya Boschmaskiner så blixtstilla)
 
Kan du lägga upp ett foto på din installation?
 
Varför inte de förhöjningsdelar som finns till tvättmaskiner? De finns ju med lådor, trådkorgar, ingenting alls och borde vara enklare än nå träskåp och hemslöjd?
 
  • Gilla
Linus0nline
  • Laddar…
Varför så låga skåp under era tvättmaskiner?
Jag har satt både tvättmaskin och torktumlare uppepå bänkskivan dvs 90 cm över golv.
Då slipper man böja sig för att plocka i och ur.
Underbänken och maskinerna är det Ikea köksstommar som står på en regel i bakkant och enkla standard plastben i framkant.
Har nog varit så i 15 år utan problem.
 
  • Gilla
EmeliF och 3 till
  • Laddar…
D danne_88 skrev:
[bild]
Precis som jag gjorde i källaren, satte ett extra ben på mitten och förankrade i väggen
[bild]
Funkar jätte bra och skön höjd säger hon som tvättar 😄
@danne_88
Hur har du satt fast den vänstra bänkskivan? Det ser inte ut som att det finns några stöd under?
Hänger trådbackstativen på väggen?
 
Vi håller på att flytta till nytt hus och ska nu tänka igenom allt vad det innebär med vatten och avlopp. Att ha tvättmaskinen över ett skåp är ju en självklarhet. Men jag vill gärna ha en skiva som kan dras ut för att ställa korgen med tvätt på. Har tittat runt men finner inte denna lösning. Är det någon som kan tipsa?
Kerstin
 
Man kan ställa korgen på översta lådan i skåpet under tvättmaskinen.
Jag har tyvärr dörrar på skåpen men jag ställer bara dörren lite på glänt och korgen ovan på.
Sen beror ju höjden man ställer tvättmaskinen på hur långa man är.
Vi är rätt långa, jag är 190 cm så tvättmaskinen är placerad på bänken 90 cm ifrån golv.
Perfekt arbetshöjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.