Det har ingen betydelse.
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
Jo det har det, brytarn talar om att islådan är på plats. Finns fyra små fyrkanter i displayen som blinkar om islådan är ute, lyser fast när den är på plats. Sätter du kabeln fel så kan ismaskinen fylla skåpet med is om lådan är urtagen.
Jag minns inte vilket som är rätt nu men sätt en på co och den andra på valfri o kolla, fyrkanterna ska blinka med brytaren opåverkad och lysa fast när den är intryckt.
Den andra kabeln är till skruvmotorn. Var den urdragen innan? Fungerade istillverkning o utmattning som det skulle innan du rev isär?
Hur som är det bara att sätta ihop.

Xv1
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
X xv1 skrev:
Jo det har det, brytarn talar om att islådan är på plats. Finns fyra små fyrkanter i displayen som blinkar om islådan är ute, lyser fast när den är på plats. Sätter du kabeln fel så kan ismaskinen fylla skåpet med is om lådan är urtagen.
Jag minns inte vilket som är rätt nu men sätt en på co och den andra på valfri o kolla, fyrkanterna ska blinka med brytaren opåverkad och lysa fast när den är intryckt.
Den andra kabeln är till skruvmotorn. Var den urdragen innan? Fungerade istillverkning o utmattning som det skulle innan du rev isär?
Hur som är det bara att sätta ihop.

Xv1
Utmaningen fungerade inte men istillverkningen fungerade.

Inga indikationer gällande "lådbrytaren" oavsett hur kablaget är kopplat.

Kopplade in skruvmotorkabeln och den började snurra och låta direkt (frysen är avstängt) så det var nog därför förra ägarna kopplat ur den.
 
Du kan sätta på o stänga av istillverkningen på displayen. Finns en knapp med samma symbol som ska föreställa 4 iskuber.
Helt släckt=istillverkningen av
Lyser = istillverkningen på
Blinkar= istillverkningen på men lådan ej på plats.
Om skruven går kontinuerligt när du sätter i den sladden så är triacen som styr denna bränd i påläge. Sitter på huvudkortet så kräver byte av det.

Xv1
 
  • Gilla
Brandten
  • Laddar…
X xv1 skrev:
Du kan sätta på o stänga av istillverkningen på displayen. Finns en knapp med samma symbol som ska föreställa 4 iskuber.
Helt släckt=istillverkningen av
Lyser = istillverkningen på
Blinkar= istillverkningen på men lådan ej på plats.
Om skruven går kontinuerligt när du sätter i den sladden så är triacen som styr denna bränd i påläge. Sitter på huvudkortet så kräver byte av det.

Xv1
Tusen tack! Vilket grymt forum.
Har ju matchande kyl med fungerande vatten / kolsyra så vill ju helst få tag i ny frys av samma modell annars måste jag byta båda. :(
 
A
B Brandten skrev:
Tusen tack! Vilket grymt forum.
Har ju matchande kyl med fungerande vatten / kolsyra så vill ju helst få tag i ny frys av samma modell annars måste jag byta båda. :(
Ny frys av samma modell är inte realistiskt att tro att det går att få tag på.
 
electroluxaren skrev:
Ny frys av samma modell är inte realistiskt att tro att det går att få tag på.
Nej men har lite koll på Blocket. :)
 
Vår frys, Husqvarna QT3149FX har tydligen också givit upp, men efter bara drygt 3 år.
Visst, vi köpte den 2007, men den blev installerad först i slutet av 2017, den har alla år innan stått oanvänd inomhus i rumstemp.

Efter att vi satt på "super freeze" på valborgsaftonen, vaknade vi 1:a maj av att den larmade.
Maten i frysen var då halvtinad.
Kände då att kompressorn var ganska varm, snudd på het.

Efter att ha läst i den här tråden, stängde vi av frysen helt och hållet och öppnade dörren i lördags (två dygn sedan) och satte igång den idag (efter ca 48 tim).
Vi såg inget vatten när vi satte igång den, det var alldeles torrt i behållaren på kompressorn.
Nu när den gått i ca 12 timmar, har temperaturen kommit ner till -5 enligt en inlagd termometer och -7 enligt displayen.
Så det ser ju inte ut som att den fungerar.
Har försökt lyssna på fläkten med dörren öppen 1cm och 5cm, men det är svårt att avgöra om fläkten går eller ej.
Det hörs bara ett gurglande ljud, som skulle kunna vara att fläkten försöker gå men låter illa, eller att det är gurglande ljud från kylsystemet.

Vi tänkte spontant att vi kanske måste köpa nytt, både kyl och frys, trots att kylen fungerar.
Men vi insåg snabbt att höjden 180cm nästan är död och det finns väldigt få modeller som passar.
De som finns ser tyvärr väldigt dumma ut, med dörr som går ända till golvet som man kan klämma tårna på, dålig ventilation från främre undersida och trång konstig inredning (t.ex. QT/QR750).
Den förra generationen från ca 2015 såg betydligt roligare ut,
Så därför funderar vi på om det ändå skulle vara idé att laga upp frysen som trots allt bara är använd i ca 3.5 år.

Men jag fick idag höra av Electrolux-service att fläkten utgått och inte går att få tag på..
- Finns det andra fläktar som funkar? Pirat? Ransom spare i England?
- Är andra tänkbara delar som skulle kunna behöva bytas tillgängliga?
- Är det idé att laga upp frysen? Eller har den åldrats genom att bara stå oanvänd så att den egentligen är äldre än 3.5år?
- Vad skulle det i värsta fall kunna kosta?
(QT3149FX / PN 922341221 / Ser nr 70305169)

Tacksam för snabb respons!
(svärföräldrarna tar snart ut hyra för frysutrymme! :D )
 
electroluxaren skrev:
[länk]
Borde funka
Men kolla din först
Ta isär och smörj
Nu tänkte jag nog inte försöka mig på några större utmaningar själv, utan tänkte hitta någon märkesoberoende servicefirma som isåfall får göra jobbet, Electrolux-servicefirman "kan" ju inte.
Kan man komma åt att smörja fläkten utan att behöva ta isär så mycket så jag skulle kunna prova det själv först?
 
Redigerat:
A
Man demontera kylpaketet och delarfläkten
Gör rent lagerytor smörjer med lämpligt lågtemp olja
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
Ok, tack för svar, men då överlåter jag det till firman som ska komma och kika imorgon.
Jag misstänker att det är så stor arbetsinsats som krävs för att komma åt detta, att man kanske byter fläkten på en gång om man ska leja för arbetet?

Fläkten ser ju ut att finnas här iaf och det står att det är en "genuine spare part":
https://www.ransomspares.co.uk/diag...idges-freezers/272067/qt3149fx (92234122100)/
Är det här en seriös firma som har bra grejer?
 
A
tja med covid19 och brexit så kan det bli både dyrt och segt
 
A
6 62_an skrev:
Fläkten ser ju ut att finnas här iaf och det står att det är en "genuine spare part":
[länk] (92234122100)/
Är det här en seriös firma som har bra grejer?
Den är ju dyrare i England än hos electrolux shopen! brukar fungera bra att beställa från electrolux,snabb leverans de gånger jag gjort det iaf:)
 
Ifall vi måste investera i nytt, skulle vi helst vilja hitta föregående modeller om de skulle kunna finnas kvar någonstans. Vi har sökt på nätet efter kataloger, men lyckas bara hitta Husqvarnas. Skulle även vilja hitta de senaste AEG-katalogera som fanns som pdf, möjligen från runt 2015. Någon som vet var det kan finnas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.