Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men vaccin leder ju till flockimmunutet så det är ju i princip bara två möjliga vägar framåt.

Edit: @Daniel 109 rättade min klumpiga formulering.
Jag har lite svårt att förstå vad du vill med ditt inlägg. Är det att starta en diskussion om skillnaden i betydelse mellan mål och strategi eller något annat ord eller är det själva innehållet i inlägget?

Du får gärna förtydliga vad syftet är och hur det driver diskussionen framåt.
 
harry73
Lite mer info om dödstalet i Italien
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-04/dodstal-i-italien-langt-hogre-an-tidigare-ar

I mars avled 25 354 fler än under en genomsnittlig marsmånad. Antalet registrerade coronarelaterade dödsfall i mars uppgick till 13 691.
På måndagen registrerades 195 nya dödsfall i Italien med koppling till covid-19. Det innebär att sammanlagt 29 079 coronarelaterade dödsfall registrerats sedan utbrottet nådde landet.
Så dödstalet i Italien kan vara över 50000 döda, när alla är räknade
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Jag reagerade också när han sade det. Men om jag minns rätt och får nyansera en smula så sade han att det enda det finns genuina bevis för att det fungerar är handhygien. Det betyder inte att andra metoder inte fungerar, utan bara att han anser det inte finns bevis för det.

Jag blev också förvånad över att det inte skulle finnas bevis för t.ex. social distansering och gjorde en snabb googling och hittade först inget, men sen hittade jag något som var skrivet väldigt nyligen som jag inte ens tror är peer-reviewat (vilket Giesecke antagligen inte tar för evidens, och jag håller med i princip). Jag sökte inte i några forskningsdatabaser utan bara googlade lite snabbt. Men google-fu är väl inte helt utvecklad här då detta inte varit mitt forskningsområde.

Så om någon kan hitta bevis och publikationer kring social distansering och dess effekter för pandemier så vore det lite intressant att se om Giesecke har rätt eller fel (jag misstänker att han har rätt).
I den här videon säger han mot slutet att social distansering fungerar (spola fram till c:a 4.0) I och med det att han inte är konsekvent så tappar i vart fall jag förtroende för honom och vågar inte lita på hans analys om mortaliteten han gör i videon. (jag köper hans resonemang om mortaliteten är låg, men jag tror inte han har några evidens för det han säger om det i den här videon)

 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T TAR12 skrev:
I den här videon säger han mot slutet att social distansering fungerar (spola fram till c:a 4.0) I och med det att han inte är konsekvent så tappar i vart fall jag förtroende för honom och vågar inte lita på hans analys om mortaliteten han gör i videon. (jag köper hans resonemang om mortaliteten är låg, men jag tror inte han har några evidens för det han säger om det i den här videon)

[media]
Ja, han säger verkligen att det finns bevis för det i den här videon. Det skulle vara väldigt intressant att veta varför han säger en sak ena dagen och säger i princip tvärtom två veckor senare.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Ta nu och läs sidan [länk] igen, jag länkade till den förut idag, och där framgår det att det just nu vårdas 52 människor över 80 år på IVA (varav en över 90 år). Det är inte en stor andel men de finns där. Samt att av 43 intensivvårdade män över 80 år så levde 58 % efter 30 dagar och motsvarande för kvinnor är 19 och 37 %.

Sluta upp med att påstå att ingen över 80 år vårdas på IVA för det är inte sant.
Läste igenom länken. Det verkar vara typ 1% av total antal Covid-19 drabbade över 80-årsåldern som får intensiv vård, se nedanstående graf. fast det är den åldersgruppen som dör av den mest. Skojar du med mig eller ? Du kanske försöker vrida och vränga på fakta. Försök inte med mig bara. Jag är fel person för det.
Stapeldiagram som visar antal Covid-19 fall med och utan intensivvård per åldersgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-17-final.pdf
 
Redigerat:
T TAR12 skrev:
Du får gärna förtydliga vad syftet är och hur det driver diskussionen framåt.
Jag förstår knappt själv vad jag menade såhär efter en god natts sömn. :seenoevil:

Jag menade att vår strategi är att hålla nere smittspridningen. Strategin är varken att nå flockimmunutet eller att vänta på ett vaccin. Båda dessa vägar ut bygger på samma förutsättning, att man blir immun, och det vet vi inte om man blir.

Du fick det att se ut som att ett land har tre vägar att gå. Jag menar att vi valt väg 2 och 3.

(Jag undviker helst hårklyveriet om vad som är mål och strategi och taktik och metod och modell ;))
 
Den här trådens intensitet och inläggsuppdatering verkar följa Covid19-kurvan helt perfekt! Nu när smittspridningen och dödligheten har börjat dalna (som 85 % av oss sa att det kommer hända) så börjar även denna tråd sakta dö ut.
Skönt.
Nu kanske vi kan börja bygga altaner och pergolas igen :) Och hoppas att inte för många (byggmaterial-)företag har konkat under den här riktigt knäppa/hemska tiden :(:(
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
T tobbbias skrev:
Den här trådens intensitet och inläggsuppdatering verkar följa Covid19-kurvan helt perfekt! Nu när smittspridningen och dödligheten har börjat dalna (som 85 % av oss sa att det kommer hända) så börjar även denna tråd sakta dö ut.
Skönt.
Nu kanske vi kan börja bygga altaner och pergolas igen :) Och hoppas att inte för många (byggmaterial-)företag har konkat under den här riktigt knäppa/hemska tiden :(:(
Ja, snart är det bara ett par stycken som fortfarande gastar om att vi måste stänga ner hela landet kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Läste igenom länken. Det verkar vara typ 1% av total antal Covid-19 drabbade över 80-årsåldern som får intensiv vård, se nedanstående graf. fast det är den åldersgruppen som dör av den mest. Skojar du med mig eller ? Du kanske försöker vrida och vränga på fakta. Försök inte med mig bara. Jag är fel person för det.
[bild]
[länk]
Du skrev så här:
L Lars48 skrev:
Att 80% IVA patienter klara sig är ett tydligt tecken på att 80 plus sätter inte sin fot på iva.
Det betyder ju att inga som är 80+ läggs in på IVA och det var det som jag sa var fel. Jag har aldrig påstått att det är många av dem som läggs in på IVA utan bara att det förekommer.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Inkluderar Sverigekurvan också Skåne, som är med separat, eller är det exkl. Skåne?
Den inkluderar Skåne.
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
Skruvebulten
T tobbbias skrev:
Den här trådens intensitet och inläggsuppdatering verkar följa Covid19-kurvan helt perfekt! Nu när smittspridningen och dödligheten har börjat dalna (som 85 % av oss sa att det kommer hända) så börjar även denna tråd sakta dö ut.
Skönt.
Nu kanske vi kan börja bygga altaner och pergolas igen :) Och hoppas att inte för många (byggmaterial-)företag har konkat under den här riktigt knäppa/hemska tiden :(:(
Ja det är helt logiskt! Domedagsprofeter brukar få slut på luft i takt med att deras profetior inte slår in.

Edit.
"slut på luft" kanske var en väl magstarkt liknelse slog det mig just.
 
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 6 till
  • Laddar…
Bara för att kurvan börjar dala i Stockholm ska man inte ropa faran över. De allra flesta (80-90% i alla fall) har ju inte smittats än, men det kan snabbt ta fart om man börjar släppa vaksamheten för mycket. Och jag tycker att sjukvårdspersonalen är värd ett litet andrum, eller hur?
 
  • Gilla
optimum och 11 till
  • Laddar…
Skruvebulten
B b8q skrev:
Bara för att kurvan börjar dala i Stockholm ska man inte ropa faran över. De allra flesta (80-90% i alla fall) har ju inte smittats än, men det kan snabbt ta fart om man börjar släppa vaksamheten för mycket. Och jag tycker att sjukvårdspersonalen är värd ett litet andrum, eller hur?
Det är väl helt i linje med vad FHM säger också
 
tusenett skrev:
Tegnell sa på någon direkt fråga att inget land i normalfallet har överkapacitet i den mängd som behövs för att klara en pandemi .
Så klart det finns massor av länder som klarat denna pandemi utan att skala upp sjukvården.

Skulle tom tro att det är normalfallet i de länder där man lyckats hålla smittan nere.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så klart det finns massor av länder som klarat denna pandemi utan att skala upp sjukvården.
"klarat"? Du får det nästan att låta som om det är över, när det i själva verket nog är 1-2 år kvar.
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.