Genom imponerande klumpighet har jag råkat bryta elen till en frys i ett annat rum, vilket lett till förstörda varor för typ 5000 kr. Nu säger mitt försäkringsbolag att de inte vill ersätta eftersom det inte är en ”plötsligt uppkommen skada”. Har någon varit med om en likande sits, och hur gick det då? Jag vet att de ersatt om det var en propp som hade gått eller om frysen gått sönder. Man skulle haft lite flexiblare samvete.. Jag har If med oturstillägg.
 
C
Kolla If:s villkor:
https://www.if.se/globalassets/se/dokument/privat/hemforsakring-villkor.pdf

Där står det bl.a.: "Obs! Det är inte tillräckligt att skadan har uppstått plötsligt, utan händelsen som gett upphov till skadan ska ha skett plötsligt och oförutsett."

Det är nog detta de avser. Dvs. grundorsaken till att skadan uppstod är att du bröt elen, vilket inte är en plötslig och oförutsedd händelse.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Plötslig är den väl iaf. Och de flesta dumma saker man gör är väl oförutsedda, annars hade man inte gjort dem. Vad är skillnaden mot om jag tex hade glömt att stänga dörren till frysen? Då hade de ersatt, iaf har jag sett att andra bolag gör det.
 
Om man glömmer spisen på blir man ersätt, vad är skillnader mot att glömma frysen av? Att den ena skadan tar ett par timmar och den andra ett par dagar? Kan inte se varför det skulle vara relevant.
 
C
A arasmus skrev:
Om man glömmer spisen på blir man ersätt, vad är skillnader mot att glömma frysen av? Att den ena skadan tar ett par timmar och den andra ett par dagar? Kan inte se varför det skulle vara relevant.
Nej, jag tror inte att det är tidsspannet som är problemet, även om det är så If uttryckt sig.
Som jag ser det är problemet att händelsen inte var oförutsedd. Om du glömmer spisen på så är det oförutsett, såtillvida du inte lider av Alzheimers eller liknande. Men om du bryter strömmen är det ju en aktiv handling som inte är oförutsedd.
 
Fast jag anser handlingarna är ”sätta på spisen”/”koppla ur elen”, inte ”glömma spisen”/”koppla ur elen”. Sen krävs glömska i båda fallen för att det ska uppstå en skada.
 
Nu bröt jag inte elen till frysen med mening, utan den var ointuitivt inkopplad. Men jag tycker inte det borde göra nån skillnad ändå.
 
C
A arasmus skrev:
Sen krävs glömska i båda fallen för att det ska uppstå en skada.
Vad är det du har glömt i det här fallet då, anser du?
 
tommib
Skillnaden är väl att du borde vetat vad du gjorde. Detta illustrerar för övrigt extremt väl varför man inte ska ha frys (eller kyl) på en egen JFB. Är man orolig för temperaturen ska man övervaka just den.

Jag hade inte ens kommit på tanken att blanda in försäkringsbolaget om jag klantat mig på detta sätt.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det är helt enkelt så att man får inte vara hur dum som helst. Har jobbat på försäkringsbolag i många år (dock inom IT, så är ingen skadeexpert) och så skulle vi ju såklart aldrig uttrycka oss till kunderna, men om vi skulle ersätta all dumhet som folk gör skulle premierna bli skyhöga. Det finns ju det som i folkmun kallas ”drulleförsäkring”, men det gäller oftast endast dina saker.
 
tommib tommib skrev:
Skillnaden är väl att du borde vetat vad du gjorde. Detta illustrerar för övrigt extremt väl varför man inte ska ha frys (eller kyl) på en egen JFB. Är man orolig för temperaturen ska man övervaka just den.

Jag hade inte ens kommit på tanken att blanda in försäkringsbolaget om jag klantat mig på detta sätt.
Frysen satt på fel säkring eftersom tidigare ägare hade skarvat på ett uttag i ett annat rum. Belysning och andra uttag i rummet gick alltså på säkringen
”förråd, källare” och detta uttaget gick på ”tvättstuga”. Klart man kunnat dubbelkolla det, men jag behöver försäkringen för när jag är dum, inte när jag är smart.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är helt enkelt så att man får inte vara hur dum som helst. Har jobbat på försäkringsbolag i många år (dock inom IT, så är ingen skadeexpert) och så skulle vi ju såklart aldrig uttrycka oss till kunderna, men om vi skulle ersätta all dumhet som folk gör skulle premierna bli skyhöga. Det finns ju det som i folkmun kallas ”drulleförsäkring”, men det gäller oftast endast dina saker.
Det är en sån jag har, men de kallar det ”otursförsäkring” nu.
 
tommib
Med namnet otursförsäkring eller drulleförsäkring så är väl tanken att du får ersättning när du är klantig eller har otur.

Nu var du vårdslös, åtminstone i mitt tycke.

Om du skulle montera bort eluttaget, hade du nöjt dig med att kolla gruppförteckningen och sedan bryta innan du öppnade?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Och det är helt normalt att en grupp (säkring) betjänar flera ett rum, det är tom det "normala".
 
E elmont skrev:
Och det är helt normalt att en grupp (säkring) betjänar flera ett rum, det är tom det "normala".
Jo, men det är inte normalt att ett uttag i ett rum är på en säkring och alla andra uttag samt belysning är på en annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.