När förändringens vindar blåser bygger somliga vindskydd medan andra bygger väderkvarnar. Så brukar det sägas.
Hur tänker ni er tiden efter coronakrisen och på vilka grunder tänker ni er att ekonomin skall byggas upp på nytt?
 
Det blir otroligt tufft med höga skatter och små inkomster.
Varor som inte köps i nätbutik blir dyrare.
Själv levde jag pre-Corona ett fritt liv med små omkostnader, med arbetet hemmavid så det blir ingen stor skillnad.

Sätta potatis.
Så lite råg.
Orv isf gräsklippare.
Tiger isf motorsåg.

Edit: är småskalig egenföretagare utan stöd, de tycks alla missa mig. Tappat 75% mars tomintäkter mitten april.
 
Redigerat:
Jag tror att på kort sikt kommer den globala handeln minska rejält, när alla länder sätter högre värde på självförsörjande. Allt blir dyrare och skatterna högre. Det kan nog gynna en massa små svenska företag, medan stora exportföretag blir lidande. Men människans minne är kort och om 5-10 år är jag rädd att man är tillbaka och efterfrågar ”billigast” igen.

Men jag _hoppas_ att pandemin skakar om världsekonomin så att den ”enda vägen framåt” inte längre är en ständigt ökande konsumtion.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju hoppas att fler försöker handla i butik. De som finns kvar och de som kommer öppna igen. Och att folk kommer ihåg vilket folk som profiterade på detta.

För min del ska jag köpa bil, får se i september eller oktober. Tur jag inte köpte den i Januari för begagnatmarknaden har ju i princip kollapsat och det finns många exemplar som rasat 40-70 tusen.
Sen betala av en stor del av huset nästa år.
Jag har hittintills inte påverkats något överhuvudtaget ekonomiskt och har svårt för att tro att jag gör det förutom någon extrakrona i skatt.Men jag hoppas att då onödiga utgifter uteblir totalt om de tänkte höja skatten mycket. Som att tex inte bygga brutalt dyra broar till vilt, bygga ett brutalt dyrt badhus istället för att underhålla befintliga och dylikt. Sätta lite krav på folk som bara går och drar (läs inte riktigt sjuka) Att bärplockare faktiskt blir svenska medborgare som jobbar med och inte importerad arbetskraft. Ja listan kan göras lång.
Blir kläder och skor svinigt dyrt så handlar jag det ungefär lika ofta som jag gör nu typ.
 
Q
Jag tror de kommer att tuffa på som vanligt inom ett år igen här hemma, för folk glömmer fort.
Däremot tror jag de kan bli trögt för export beroende företag då de länder som stängt ned sig kommer ha skör ekonomi.

Själv funderar jag på stimulera ekonomin med att bygga lite. Man borde kunna få tag på hantverkare lite billigare nu när marknaden inte kommer va så överhettad längre.
 
B b8q skrev:
Jag tror att på kort sikt kommer den globala handeln minska rejält, när alla länder sätter högre värde på självförsörjande. Allt blir dyrare och skatterna högre. Det kan nog gynna en massa små svenska företag, medan stora exportföretag blir lidande. Men människans minne är kort och om 5-10 år är jag rädd att man är tillbaka och efterfrågar ”billigast” igen.

Men jag _hoppas_ att pandemin skakar om världsekonomin så att den ”enda vägen framåt” inte längre är en ständigt ökande konsumtion.
Man kan ju hoppas att wish bara försvinner i tomma intet. Maken till skit som säljs där är ju inte klokt, snacka om onödig konsumtion och engångsprylar som äter upp resurser.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Jag tror de kommer att tuffa på som vanligt inom ett år igen här hemma, för folk glömmer fort.
Däremot tror jag de kan bli trögt för export beroende företag då de länder som stängt ned sig kommer ha skör ekonomi.

Själv funderar jag på stimulera ekonomin med att bygga lite. Man borde kunna få tag på hantverkare lite billigare nu när marknaden inte kommer va så överhettad längre.
Beror lite på, några jag känner har fortfarande upp till öronen mycket att göra med renoveringar och byggen. De har kanske märkt av att det varit lite segare med vissa frakter =) Men de kan slå olika i landet.

Export får vi se när länderna öppnar upp igen, just nu har det varit nästan omöjligt med Italien spanien.Tyskland däremot är igång igen och går att skicka till. Men Italien har exporterat hit ändå, möjligtvis inte från de mest drabbade områden.
 
Q
R Rkarlsson skrev:
Beror lite på, några jag känner har fortfarande upp till öronen mycket att göra med renoveringar och byggen. De har kanske märkt av att det varit lite segare med vissa frakter =) Men de kan slå olika i landet.

Export får vi se när länderna öppnar upp igen, just nu har det varit nästan omöjligt med Italien spanien.Tyskland däremot är igång igen och går att skicka till. Men Italien har exporterat hit ändå, möjligtvis inte från de mest drabbade områden.
Men de jobb som är nu kom innan krisen.

Vid kriser så håller folk i pengarna och när fler blir arbetslösa minskar antalet som kan lyxkonsumera.
Så det kan nog minska snart.
 
Q jope84 skrev:
Men de jobb som är nu kom innan krisen.

Vid kriser så håller folk i pengarna och när fler blir arbetslösa minskar antalet som kan lyxkonsumera.
Så det kan nog minska snart.
För en hel del kan jag tänka mig att det är så. Men min närmaste får som tur är fortfarande in förfrågningar om nya jobb =) Han måste vara för billig eller något. Sen kan det ju vara folk som har säkra jobb och har pengar såklart, det har jag inte forskat närmre i. Det är nog betydligt värre i tex Gbg där volvo skickat hem massor med folk, eller sthlm.
Men man ser faktiskt lite mer annonser från några byggare på fb.

Tror sen inte heller att folk kommer lära sig så mycket av detta.
 
Intressanta tankar ni har!


Den stora risken är onekligen att folk inte lär sig någonting och fortsätter onödigresa med flyg runt världen och fortsätter köpa allt mer av de billigaste slit och slängprylarena som på grund av prispressen måste tillverkas av fabriksslavar i någon hel- eller halvdiktatur.

Fast...... vilka möjligheter har vi att vrida utväcklingen i en sundare och hållbarare riktning?
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Jag börjar fundera på andra saker och värdesätter närheten till familj mer och mer! Det skulle vara något jag vill justera framöver. Resten löser sig på något vis ;)
 
  • Gilla
  • Älska
Bernieberg och 2 till
  • Laddar…
Ja det är självklart att det löser sig på något vis.
Det jag funderar på är att nu har vi kanske den största chansen vi har haft på länge att påverka på vilket vis det löser sig.

Jag tror till exempel på en mera lokal ekonomi som inte är lika känslig för störningar i de överdrivet långa leveranskedjorna som vi nu har haft. Det innebär att servicebranscherna skulle krympa och tillverkningsbranscherna och jordbruket växa. Det skulle i sin tur innebära att vi tvingas betala mer för varorna men å andra sidan skulle den extrakostnaden gå att få tillbaka om varorna håller längre.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
Har ingen helhetslösning, för jag tror att detta kommer pågå i många år framöver (återhämtning och till viss del även fortsatt sjukdomsproblematik).

MEN

Jag tror att folk kommer (när de nu behagar förstå vad som eg händer) tänka mer på att världen inte är så självklar som den varit senaste livstiden.. tänket kring resandet allmänt kommer bli annorlunda. Man är mer medveten om att man alltid riskerat att plocka upp fel bakterier/baciller..

Tvättta händerna kommer förhoppningsvis att kvartstå! Så kanske vi slipper hälften av alla andra sjukdomar/virusar som härjar i vårt land från säsong till säsong (som vinterkräksjukan, influensan.. vanliga förskylningar osv!). Den smittspridningen har också minskat radikalt.. och så får det gärna fortsätta åt det hållet (skulle ju vara kanon om inte alla ungar/vuxna blev sjuka när "skolorna/jobben" kommer igång efter sommaren tex).

Folk kommer troligen fundera lite extra på vad de vill jobba med och hur.. det blir alltid lite extra tänk i sådana här tider, vad som är viktigt i livet och inte (där ingår både yrkesval/studieval och den personliga delen).

Jag tror och hoppas att folk kommer förstå vikten av att handla lokalt, att bygga upp vårt eget nätverk i sverige.. för mat och varor och inte enbart förlita oss på vad vi kan handla hem "utifrån". Vi behöver kunna bli mer självförsörjande på fler delar.. vi klarar oss inte själva som det är idag - och det tycker jag är fel!

Man behöver inte kunna köpa allt svenskt, det är inte de det handlar om.. men vi ska kunna överleva (ha något mer än spannmål) utan att behöva förlita oss på att andra länder vill skicka grejer hit.

För mig personligen är det nu viktigare att jag odlar saker som gör att jag och min familj klarar mig.. köper ju redan kött av grannen (och det känns ännu viktigare nu, att köpa lokalt). Tanken på att ha höns.. är starkare nu (för ägg är väldigt viktigt) :)

Sedan på det ännu personligare planet, så har jag ju redan levt livet på det viset att vem som helst kan försvinna närsomhelst.. dvs jag kan ha mysmiddag mitt i veckan.. eller fira något vilken dag som helst.. årsdagar och helgdagar har inte samma "vikt" längre.. för alla dagar borde vara lika viktiga/värdefulla.. (och här är det så redan, alla dagar med dem jag älskar är lika viktiga).
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror att det blir ett uppsving för turism i Sverige. De hotell och diverse turistattraktioner som överlever kommer få ökade intäkter från nästa år eller möjligtvis året därpå. Främst kommer folk vilja köpa sommarstugor så ett uppsving där tror jag också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.