svartöra svartöra skrev:
Tja, det gick. Jag bände bort låsbrickan, det var jobbigast. Sedan lossade jag de tre skruvarna, stack in smala mejslar mellan "däck" och "fälg" på baksidan och bände ut "däcket" en centimeter. Sedan tog det stopp för det fanns inget direkt att bända i. Med två större mejslar gick det en bit till så att packboxarna på utsidan lossnade. Sedan borrade jag lite i kullagret som hämnd :sly: Därefter gick det att dra ut hjulet.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Okej, och sen då? Satt du då med en klippare utan hjul eller fick du på ett nytt? . Hur isf?
 
Fredrik 67 Fredrik 67 skrev:
Okej, och sen då?
Det var ju ett tag sedan men den spännande fortsättningen är i detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-363#post-2708328

Nästa fråga blir förstås "hur fungerar det idag med det bytta lagret?" och på denna fråga svarar jag att jag inte vet, för klipparmotorns lager började väsnas så klipparen fick vila sig. Men så blev det torka, och påföljande reparationer av gräsmattan som landroiden bara skulle förstöra, så den vilar sig fortfarande. Under hela 2017 funkade lagret i alla fall vad jag minns! Men som sagt i det länkade inlägget, det är nog lättare att byta hela hjulet om man kan.
 
  • Gilla
Fredrik 67
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Det var ju ett tag sedan men den spännande fortsättningen är i detta inlägg:
[länk]

Nästa fråga blir förstås "hur fungerar det idag med det bytta lagret?" och på denna fråga svarar jag att jag inte vet, för klipparmotorns lager började väsnas så klipparen fick vila sig. Men så blev det torka, och påföljande reparationer av gräsmattan som landroiden bara skulle förstöra, så den vilar sig fortfarande. Under hela 2017 funkade lagret i alla fall vad jag minns! Men som sagt i det länkade inlägget, det är nog lättare att byta hela hjulet om man kan.
Byter ni till rostfria lager behöver ni inte bekymra er mer om dessa, skulle suttit där från början...kostar en del mer men värt att slippa utföra arbetet igen. Nya hjul hjälper inte, du får samma skräplager.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Behöver nytt tangentbord/knappsats till min. Vart köper man det billigast?

Såg letmerepair men de tar 400!

det är en wg794e
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Halloj,

Jag har en gammal Worx Landriod 2.0 där ena framhjulet packat ihop. Lyckades beställa ett löst hjul förra året men fick aldrig av det gamla då hjullagren rostat fast så in i h-e.

Tänkte att jag istället skulle byta ut hela hjulet (hjul + "arm"), men lyckas inte hitta det någonstans. Det finns listat på Classe, men datum för när det ska finnas i lager skjuts fram hela tiden. Misstänker att det går på automatik och att dom inte längre har produkten i sitt sortiment:
https://www.clasohlson.com/se/Hjul-Främre-Worx-Landroid/p/Pr512613000

Tips någon?
 
A arne skrev:
Prova här:
[länk]
Tackar!
 
D
Min klocka stannar när klipparen slås av, så länge den är igång funkar allt. Någon som haft detta och vet vad boten är, misstänker ngt litet batteri någonstans men en närmare ledtråd vore tacknämligt?
 
D djac skrev:
Min klocka stannar när klipparen slås av, så länge den är igång funkar allt. Någon som haft detta och vet vad boten är, misstänker ngt litet batteri någonstans men en närmare ledtråd vore tacknämligt?
Fick också detta problemet samt att klockan drar sig under drift. Det sitter ett batteri på kretskortet men jag har inte haft tid att byta...misstänker att den har gett upp efter 7år. Men det förklarar inte RTC-driften om de inte har konstruerat oscillatorn att endast gå på kretskortsbatteriet vilket är idiotiskt ;)
 
D
R ronba610 skrev:
Fick också detta problemet samt att klockan drar sig under drift. Det sitter ett batteri på kretskortet men jag har inte haft tid att byta...misstänker att den har gett upp efter 7år. Men det förklarar inte RTC-driften om de inte har konstruerat oscillatorn att endast gå på kretskortsbatteriet vilket är idiotiskt ;)
I slutet passerade du min kompetens :) , men vet du vad det är för batteri, enkelt att byta?
 
D djac skrev:
I slutet passerade du min kompetens :) , men vet du vad det är för batteri, enkelt att byta?
Är rätt subjektivt om det är enkelt eller svårt. :) Du behöver öppna klipparen, få bort skyddslacken/gjutmassan, löda bort befintligt batteri, löda dit ett nytt och få på ny skyddslack. Passa på att göra rent kontakterna när du ändå håller på.

Min klocka går ca hälften så snabbt som i verkligheten just nu ;)
 
Löda behöver man inte göra. Det är ett vanligt knappcellsbatteri (minns inte exakt vilken typ, men en vanlig). Det är inte lött från början utan sitter säkrat med nåt klet. Jag bytte batteri och la dit lite silikon på motsvarande sätt som det som satt innan.

Det är inte speciellt svårt att öppna upp klipparen om man följer servicemanualerna som finns att ladda ner här i tråden.
Som tidigare nämnts, passa på att ta isär och motionera alla kontakter med 5-56 när du ändå har klipparen öppen. Min betedde sig som en mupp och körde runt runt i cirklar förra sommaren. Efter ovanstående "service" har den gått som en klocka.

Min klippare är 6 år och jag har fått byta det lilla batteriet två gånger redan, av någon anledning...
 
Ett tips vad gäller att rekonditionera kontakter är crc 2-26 el motsv. Finns även rena oxidborttagare man kan köra först och sedan skydda de rensade kontakterna med dylik smörja avsedd för ändamålet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D
A A Haddock skrev:
Löda behöver man inte göra. Det är ett vanligt knappcellsbatteri (minns inte exakt vilken typ, men en vanlig). Det är inte lött från början utan sitter säkrat med nåt klet. Jag bytte batteri och la dit lite silikon på motsvarande sätt som det som satt innan.

Det är inte speciellt svårt att öppna upp klipparen om man följer servicemanualerna som finns att ladda ner här i tråden.
Som tidigare nämnts, passa på att ta isär och motionera alla kontakter med 5-56 när du ändå har klipparen öppen. Min betedde sig som en mupp och körde runt runt i cirklar förra sommaren. Efter ovanstående "service" har den gått som en klocka.

Min klippare är 6 år och jag har fått byta det lilla batteriet två gånger redan, av någon anledning...
Tack, lägger det på listan då, verkar görbart, ska kika efter servicemanualen, blivit lång tråd nu... ;)
 
CR1225, om du vill köpa batteriet innan du öppnar maskinen. CR1225-knappcellsbatteri monterat på ett lödfritt kretskort med kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det stämmer att det är helt lödfritt :)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.