Ska bygga en Pergola ihop med trädäcket. Det ska va ca 4 meter brett och ca 4.70 djup. Tanken är 4 stolpar alltså en i varje hörn. Hur pass stort virke behöver jag gå upp i utan att få häng? Lägger upp en bild på tänkt bygge dock hade jag tänkt stolpar inne mot huset också. Mvh Modern pergola konstruerad av stora träbjälkar med utsikt över vattnet, angränsande till en trätrall och hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David W.
  • Laddar…
Det beror på om det ska vara med eller utan täckt tak. I det senare fallet krävs limträ. En 4,7 meter lång regel med dimnsionen 45x220 av klass C 24 tål en last av ca 30 kg per meter (inklusive egenvikt på 5 kg/m) om den inte ska böja ner mer än 7 mm. Min erfarenhet är att man måste överdimensionera för att behålla det eleganta uttrycket. Oskyddat trä utomhus blir dessutom lätt deformerat med tiden.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Det ska vara utan tak. Tänkte 45x195 men blir kanske för klent.. som sagt nästan exakt som på bilden fast med stolpar mot huset också.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Tyvärr går det inte att undvika en nedböjning med de långa spännvidder du beskriver med vanligt virke.
För att få det något sådär rimligt bärighetsmässigt så får du ändå gå upp i dimensioner som risker att ge ett klumpigt intryck.
Tänk också till på att försöka stabilisera lösningen i sidled, för annars kommer allt bli mycket vingligt.

Finns det ingen möjlighet att modifiera konstruktionen så att du kan komma ner i spännvidd på någon punkt?
 
  • Gilla
Viggeh
  • Laddar…
Vi bygger just nu en altan med pergola likt den på bilden. Den blir ca 6m bred och 5m djup, dvs något större än er. Inget tak på vår heller (då är det ju ingen pergola längre). Jag va inne på 45x195 eller linkande men bestämde tillsist att gå på 90x145 vilket är samma som på pelarna. Det är inget limträ utan två skruvlimmade 45x145 dom kommer användas. Jag hoppas att det inte böjjer ner för mycket..!
 
  • Gilla
Jason18
  • Laddar…
Goforit: det blir möjligtvis 1 extra pelare på 1 långsida och en kortsida men det andra ska vara öppet.

Ljung: har också haft dom funderingarna.. hur långt gånget är du med din pergola?
 
Såhär långt...
Trädgård under konstruktion med vit markduk och träramar, inget pergola synligt än.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen pergola än mao, men nästa vecka är den nog på plats!
 
Hehe gött! Lägg gärna upp bilder ! Ska börja sätta 40 plintar nästa vecka haha
 
Man kan inte tillämpa vanliga normer för nedböjning etc. Den här typen av konstruktion är visuellt mycket mer känslig. Den bästa lösningen tycker jag vore att skruva och limma (PU lim) 2 st 22x195 brädor av högsta kvalitet. Det blir mycket styvt i bägge leder och bättre än en 45x220 regel. Stabilisringen i sidled är också viktig i det här fallet. Två snygga varianter är 1) vajerktyss i övre ramen eller 2) kraftiga vinkelbeslag som skruvas uppifrån i ramens fyra hörn. Dessa måste man beställa hos en smed eller en mekanisk verkstad. Grovt gods och nästan lika breda som bjälkarna. Infästningen av bjälkarna i hörnstolparna måste också vara snygg. Tänk igenom den ordentligt.
 
Ok. Har tänkt om lite efter diskussion med sambon och just nu lutar det åt 3.2 x 4.2 i storlek. Hade bara hoppats på att klara mig på 45x170 i ramen och sen liggande 45x95 uppe på..
 
Ja, där minskade du ju spännvidderna rejält..
Överväg 45x195/45x120 om det är möjligt, och granska virket noga. Självklart minst C24.

Det mesta ser okej ut direkt efter konstruktionen, men ett år senare finns det risk för att man både ser att mycket slakar och när man tar i konstruktionen känns det mycket rangligt.
 
Blir lite fler ändringar. 3 stolpar på 4 meters hållet. Så nu känns det rätt lugnt hehe
 
Nu börjar vi komma en bit på altanen och pergolan börjar ta form. Vi ska inte ha något tak på förutom några tvärsgående reglar men än så länge ser det inte ut som någon betydande nedböjning. På bilden saknas tre längdsgående reglar ut från husfasaden.

Dimensionerna är 90x145 (skruvlimmade 45x145). Om det behövs finns utrymme för att stödja upp med ytterligare stolpar.

Pågående konstruktion av en träaltan med en pergola utan tak bredvid huset, synliga reglar och några stolpar, trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående arbete på en altan och pergola bredvid ett hus, med synliga reglar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel Wahlberg och 5 till
  • Laddar…
Vilken storlek blev pergolan? Och har några reglar skruvat sig eller allt rakt och snyggt?

Lägg gärna upp fler bilder nu när det gått en tid ;)
 
Inte helt klart än tyvärr, men det är på g! Inga reglar som slagit sig ännu dock!

Trädäck under konstruktion vid svart trähus med trädgård och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med nästan färdigt svart trähus och altan under solig himmel, byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.