T Thörre skrev:
Det som också är svårt med detta är väl att dunkarna inte får stå så dom kan blandas?
Så man behöver ha 2st 25l dunkar på olika ställen vilket tar plats.
Sen är saltsyra inte så kul om man får det på sig, dvs barnsäkert är ett måste.
Du ska ha dunkarna i invallningskärl så att det kan gå hål på en dunk utan att innehållet kan blandas med något annat. Du kan ha dunkarna bredvid varandra, men i invallningskärl.

Jag har sedan borrat ett hål i ett lock och dragit sugslangen igenom detta, så det finns inga öppna vätskor någon kan komma åt. Men, givetvis, har man små barn bör detta förvaras bakom låst dörr.

Kloret blandar man med fördel ut till en lägre koncentration än de 10-12% som det levereras. Delar du på en dunk till fyra så slipper du att kocentrationen avtar med tiden. Använder du dunken inom någon dryg månad behöver du inte bry dig om att spä ut.

Saltsyran ska du vara väldigt försiktig med. Dels är det väldigt korrosivt, dels väldigt frätande. Köper du i poolaffären får du 10% blandning ungefär, den kan man låta vara som den är och en 25l dunk räcker i flera år. Köper du högre koncentrat så förångas detta spontant, det "ryker", vilket iaf jag tycker är otrevligt. Och väldigt frätande. Har man köpt en sådan dunk så späder man ut även detta och är noga med SIV-regeln, man häller syra i vatten ner till en bruksblandning på max 10%.

Jag använder gummistövlar, kem-handskar, skyddsglasögon/skärm och oömma kläder när jag gör blandar. Vid syra även mask.

Blanda dessa två är olämpligt eftersom det bildas klorgas som både är giftigt och explosivt.
 
Kan man använda ozon för att döda bakterier i pool som alternativ till allt klor? Gissar att det kräver en rejäl ozongenerator och att man säkert måste komplettera med kemikalier, men är det ett alternativ?
/CC
 
chris47 chris47 skrev:
Kan man använda ozon för att döda bakterier i pool som alternativ till allt klor? Gissar att det kräver en rejäl ozongenerator och att man säkert måste komplettera med kemikalier, men är det ett alternativ?
/CC
Har iofs bara spabad men kör klorfritt. Ozonator, aktivt syre och UV strålning gör att jag slipper klorlukten.
Självklart duschas det INNAN bad, en oduschad människa förörenar 100ggr mer än en duschad. Däremot finns inget behov att duscha efter då vattnet är rent :)
 
Ja man kan nog det men jag har aldrig sett en privatpool som använder ozon som enda rening.
 
Z Zodde skrev:
Har iofs bara spabad men kör klorfritt. Ozonator, aktivt syre och UV strålning gör att jag slipper klorlukten.
Självklart duschas det INNAN bad, en oduschad människa förörenar 100ggr mer än en duschad. Däremot finns inget behov att duscha efter då vattnet är rent :)
Jag har också spabad med ozon och jag behöver knappt använda brom alls. Däremot så märktes det tydligt när generatorn slutade fingera efter ca 3 år.
/CC
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja man kan nog det men jag har aldrig sett en privatpool som använder ozon som enda rening.
Jag funderar på att bygga pool vid sommarstugan och testa med ozon, de är ju inte jättedyra och skulle tro att ekonomin blir bättre jmf med klor.
/CC
 
chris47 chris47 skrev:
Jag har också spabad med ozon och jag behöver knappt använda brom alls. Däremot så märktes det tydligt när generatorn slutade fingera efter ca 3 år.
/CC
Använder inte brom heller.
Tror mycket beror på hur hårt anläggningen används. Vi badar 2 st 1-2 ggr i veckan och det funkar fint med det jag beskrev ovan.
5-6 pers varje dag ställer självklart helt andra krav.
Mina instruktioner säger t.ex. att man ska pytsa i mer "active oxygen" för varje extra person och var 15 minut utöver standard...
 
Z Zodde skrev:
Använder inte brom heller.
Tror mycket beror på hur hårt anläggningen används. Vi badar 2 st 1-2 ggr i veckan och det funkar fint med det jag beskrev ovan.
5-6 pers varje dag ställer självklart helt andra krav.
Mina instruktioner säger t.ex. att man ska pytsa i mer "active oxygen" för varje extra person och var 15 minut utöver standard...
Ja samma här, brukar lägga i två puckar brom när vi har gäster.
/CC
 
chris47 chris47 skrev:
Jag funderar på att bygga pool vid sommarstugan och testa med ozon, de är ju inte jättedyra och skulle tro att ekonomin blir bättre jmf med klor.
/CC
hur skulle en ozonanläggning se ut för 40kubik pool?
 
MathiasS MathiasS skrev:
hur skulle en ozonanläggning se ut för 40kubik pool?
Om man räknar lite på det skulle det kunna se ut såhär:
Till ett spa som är på 2kbm har man typiskt en ozenator på 150mg/h.
https://www.aliexpress.com/i/32440492946.html

Till en pool på 40kbm (ca 4x8x1,3)skulle det behövas motsvarande ca 3g/h om det skalar linjärt.
Det finns anläggningar avsett till pooler under 10.000 kr

Om man vill ha till större pool på 60kbm (6x8x1,3) blir det dyrare ca 20.000 kr.
https://www.alibaba.com/product-det...or-water-system-ozonator-for_60574195722.html

Jag undrar ju själv mycket kring detta så exemplen ovan är rena gissningar.
/CC
 
M
Jag kör med saltvatten i min pool. Renar med saltkorinator som styrs med automatik så reningen behöver jag inte fundera så mycket över. Inget kladdande med kemikalier förutom en flockkudde i breddavloppet några gånger per säsong och lite "sänka ph" om det regnar mycket under säsongen. Några kg salt kompletterar jag med mitt på säsongen då det försvinner lite vid backspolning under säsongen. Naturligtvis så kollar jag klorhalten samtidigt som jag kollar ph-nivån då det är samma sticka.

I området är vi några stycken som har pool, flera har barn i samma ålder som mina barn. Dom flesta kör med "slänga i en klorpuck i breddavloppet-konceptet". Barnen klagar ofta att det kliar när dom badat hemma hos dom andra. Vems pool barnen föredrar att bada i kan ni säkert gissa;).

Jag säger inte att det är nån större vetenskap att hålla ett balanserat och hygieniskt badvatten, men lite mer intresse får man nog ha än det som många visar på ibland:)
 
T
M Markarbetaren skrev:
Jag kör med saltvatten i min pool. Renar med saltkorinator som styrs med automatik så reningen behöver jag inte fundera så mycket över. Inget kladdande med kemikalier förutom en flockkudde i breddavloppet några gånger per säsong och lite "sänka ph" om det regnar mycket under säsongen. Några kg salt kompletterar jag med mitt på säsongen då det försvinner lite vid backspolning under säsongen. Naturligtvis så kollar jag klorhalten samtidigt som jag kollar ph-nivån då det är samma sticka.

I området är vi några stycken som har pool, flera har barn i samma ålder som mina barn. Dom flesta kör med "slänga i en klorpuck i breddavloppet-konceptet". Barnen klagar ofta att det kliar när dom badat hemma hos dom andra. Vems pool barnen föredrar att bada i kan ni säkert gissa;).

Jag säger inte att det är nån större vetenskap att hålla ett balanserat och hygieniskt badvatten, men lite mer intresse får man nog ha än det som många visar på ibland:)
Är lite sugen på detta men hur fungerar det på vinter, vad får du ta in eller skydda mot frost, klara sig cellen ute och man bara behöver ta in boxen?
Är det mycket meck att kalibrera proberna för PH och Klor och hur ofta gör man det?
Då desinfektionen sker i cellen, blir det svängnigar i klorhalten beroende på antal personer som badar?
tex brukar ni höja klorvärdet om fler ska bada eller hur fungerar det?
 
Allt som det är vatten i behöver du tömma eller ta in...

Tänk på saltklorinatorn som ett annat sätt att producera klor.

Enklare system går med konstant fart, ungefär som en klorpuck i breddavloppet, med motsvarande nackdelar = ingen automatisk anpassning av doseringen vid större badbelastning eller tvärtom.

Mer avancerade system kan se ut precis som Minimastern du kanske googlade på tidigare. Mätning av ph och klor kontinuerligt. Den kan istället för att styra en doserpump för flytande klor som hos mig, istället skicka styrsignal till en klorinator som då går tills klornivån är korrekt igen. Då har du ett system som anpassar sig självt till badbelastningen.

För egen del ser jag ingen fördel med salt i pool, men det har däremot påverkan på konstruktionen: Ska man gjuta en pool (tex Thermopool) tycker jag att man också har rostfria armaturer istället för att gjuta in plast. Rostfritt och salt passar inte ihop => Ingen betongpool om man vill ha salt. En subjektiv synpunkt men inte utan grund.
 
M
T Thörre skrev:
Är lite sugen på detta men hur fungerar det på vinter, vad får du ta in eller skydda mot frost, klara sig cellen ute och man bara behöver ta in boxen?
Är det mycket meck att kalibrera proberna för PH och Klor och hur ofta gör man det?
Då desinfektionen sker i cellen, blir det svängnigar i klorhalten beroende på antal personer som badar?
tex brukar ni höja klorvärdet om fler ska bada eller hur fungerar det?
Jag är mr overkill och tömmer nivån i bassängen till 30cm. Tar in pump, sandfilter och övrig utrustning. Allt är kopplat med pem-slang med plastkopplingar som lossas för hand. Kalibrera för man vid uppstart. Man kan även mäta med teststickorna några gånger tills man hittat hyffsat värde och skruvar på justerskruven till lampan lyser grönt på önskat värde. När poolskyddet dras av så börjar Uv-strålningen bryta ned kloret och saltklorinatorn går igång. Allt sköter sig automatiskt.

Visst är saltvatten ingen bra ide om man ska gjuta en pool som ska kläs med mosaik. Men jag tror det är ganska få på detta forum som bygger pool som börjar på 500K. Dom flest pooler som säljs idag är med liner.
 
Mosaik? Jag referar till en vanlig thermopool. Där fyller man frigolitblock med betong och man har en liner för att då tätt. Alla armaturer gjuts in och kan inte bytas utan stort besvär => inget kul med plast.

mosaik eller liner spelar ingen roll, problemet uppstår när man gjuter in armaturerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.